شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه‌ ای شاخص ‌های ذخیره تخمدان در تشخیص زودرس بیماران با پاسخ ضعیف به داروهای محرک تخمدان


بررسی مقایسه‌ ای شاخص ‌های ذخیره تخمدان در تشخیص زودرس بیماران با پاسخ ضعیف به داروهای محرک تخمدان
یکی از بزرگ‌ترین چالشها در طب ناباروری ارزیابی و درمان بیماران با پاسخ ضعیف به داروهای محرک تخمک گذاری است. IVF/ICSI یکی از روشهای به کار رفته در بیماران نابارور با علل مختلف است. با توجه به میزان موفقیت محدود، هزینه و استرس بالای درمان جهت پیشگویی عملکرد تخمدان در مراکز ناباروری آزمایشات اندوکرین متعدد و سونوگرافی انجام می‌شود. از نقطه نظر کلینیکی و اقتصادی مهم است که بدانیم کدام روشها از قبل پاسخ نامناسب تخمدان را پیشگویی می‌کند. هدف این مطالعه تعین ارزش هر کدام از این روشها در تشخیص بیماران با پاسخ ضعیف است.
طی یک بررسی آینده نگر موردی-شاهدی بر روی ۵۴ بیمار با سن کمتر از ۴۲ سال بدون سابقه جراحی روی تخمدان و FSH<۲۰ که به دلایل مختلف نامزد IVF/ICSI بودند. اطلاعات مربوط به سن، علت ناباروری، مدت ناباروری، سطحFSH و استرادیول و حجم تخمدان جمع آوری شد. نتایج حاصل شامل پاسخ تخمدان به دارو (کمتر از ۴ تخمک، بیشتر یا مساوی ۴)، تعداد روزها دریافت دارو و میزان حاملگی جمع آوری و با برنامهSPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
از ۵۴ بیمار مورد بررسی ۳۶ بیمار در گروه با پاسخ مناسب و ۱۸ بیمار در گروه با پاسخ ضعیف قرار گرفتند. از نظر سن، مدت و نوع ناباروری، سطح FSH>۱۲ , Esaradiol>۸۰ و حجم تخمدان ۳ cm> هیچ اختلاف آماری بین دو گروه مشاهده نشد.
سن، تست ‌های اندوکرین و اندازه گیری حجم تخمدان، در تفکیک بیماران با پاسخ ضعیف موفق نیستند.
مرضیه فریمانی
مهناز اشرفی
ایرج امیری
مهناز یاونگی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید