شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شاخص های آماری و منحنی های وزن و قد دانش آموزان ۱۸ - ۶ ساله کاشانی؛ ۱۳۷۷


شاخص های آماری و منحنی های وزن و قد دانش آموزان ۱۸ - ۶ ساله کاشانی؛ ۱۳۷۷
یکی از رایج ترین روش ها برای بررسی رشد کودکان و نوجوانان اندازه گیری قد و وزن آنان در کودکی و حدود دوران بلوغ است. به منظور آگاهی از میزان رشد کودکان ۱۸-۶ ساله شهر کاشان و مقایسه قد و وزن دختران و پسران و رسم منحنی های وزن و قد برای آنان اقدام به انجام این بررسی گردید.
در پاییز سال ۱۳۷۷ تعداد ۱۶۰۲۹ دانش آموز دختر و پسر ۱۸-۶ ساله کاشانی مورد بررسی وزن و قد قرار گرفتند و اندازه گیری وزن و قد بدون کفش و با حداقل لباس توسط دو گروه ۵ نفره که هر یک مسولیت انجام کار خاصی را داشته اند انجام شده است. وزن دختران ۶ تا ۹ ساله و همچنین پسران ۵ تا ۱۸ ساله از پسران همگروه سنی خودشان کمتر بوده ولی وزن دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در گروه مشابه پسران بیشتر می باشد، طول قد دختران در گروه های سنی ۶ تا ۹ ساله از پسران کمتر، در گروههای سنی ۱۰، ۱۱ و ۱۲ ساله از پسران بیشتر و در گروههای سنی ۱۳ تا ۱۸ ساله از پسران کمتر است. حداکثر ضریب همبستگی بین وزن و قد دختران در ۸ ساله ها (۰.۶۹=R) است که در گروه های قبلی و بعدی سیر کاهشی دارد تا در گروه ۱۸ ساله ها که به ۰.۲۳=R می رسد. حداکثر ضریب همبستگی بین وزن و قد پسران در ۶ ساله ها (۰.۷۳=R) است که با افزایش سن، همبستگی بین قد و وزن کمتر شده تا در سن ۱۸ سالگی که به ۰.۴۰=R می رسد.
میانگین وزن و قد دختران و پسران کاشانی از میانگین وزن و قد دختران و پسران اصفهانی، گیلانی، کرمانشاهی، کرمانی و مشهدی بیشتر است. وزن دختران و پسران کاشانی در بیشتر گروه های سنی از وزن و قد دختران و پسران هونگ کونگی، تاهیتیائی و هاریانائی بیشتر است. وزن و قد دختران و پسران کاشانی در تمام گروه های سنی از وزن و قد دختران و پسران کانادائی و آمریکائی کمتر است. اختلاف میانگین قد و وزن دختران و پسران کشور ما با همگروه های سنی خود در سایر کشورها، باعث می شود که با اطمینان خاطر بتوان ادعا کرد که آمار NCHS را نمی توان به عنوان یک الگو برای قد و وزن کودکان و نوجوانان ایرانی پذیرفت و باید منتظر اقدامات مقامات و مسوولین ذیصلاح پژوهشی در تدوین و ارایه یک الگوی ایرانی برای قد و وزن کودکان و نوجوانان ایرانی باشیم.
احمد ارشادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید