جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت بازاریابی در ایران


مدیریت بازاریابی در ایران
بازاریابی ایران ایستگاههای محصول، فروش، تبلیغات، توزیع و بازاریابی عمومی و کلی را پشت سر گذاشته و ایستگاههای تازه ای شامل تحقیقات بازاریابی پیشرفته، مدیریت برند، بازاریابی مستقیم و خلاقانه و بازاریابی تخصصی را در مسیر حرفه ای شدن پیش رو دارد.
برای رسیدن به مقصد و حرکت درست در این مسیر لازم است به نکاتی چند از جمله آگاهی از اهداف و انگیزه ها و دلایل سفر، چگونگی حرکت در این مسیر، مدت توقف در هر ایستگاه، همسفرها، توشه سفر و نقشه و راهنمای سفر توجه داشت.
‌● اهداف و انگیزه ها
مهمترین اهداف و انگیزه های بازاریابی ایران برای حرکت به سوی بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی عبارتند از:
- آماده شدن برای رقابت واقعی در داخل و یا خارج از کشور
- افزایش دانش و مهارتهای لازم برای حضور در بازارهای آینده
- پاسخگویی بهتر و سریعتر به انتظارها و نیازهای مخاطبان
- استفاده بهینه از منابع و ابزارهای بازاریابی
- افزایش فروش، درآمد، سود و سهم بازار
- انعطاف پذیری و سازگاری سریع با تحولات بازار
- امکان همکاری و مشارکت با انواع گروههای حرفه ای جهانی و
● شبکه های گوناگون
- افزایش بهره وری بازاریابی
- کاهش یا حذف گروههای غیرحرفه ای و آسیب رسان در حوزه بازاریابی و فروش
- سرمایه گذاری برای تخصصی کردن بازاریابی و استفاده از توانایی های متخصصان
● چگونگی حرکت
برای دستیابی به اهداف و انگیزه های بالا لازم است سرعت حرکت در این مسیر متناسب با واقعیت های رقابت جهانی و مقتضیات کشور باشد، در غیر این صورت شاهد نوعی هیجان جبران یا کندی و توقف های مشکل ساز خواهیم بود که در هر دو حالت باعث از دست رفتن فرصتها و حتی انگیزه ها می شود. مطالعه و بررسی موانع و منابع باید مورد تأکید قرار گیرد.
● مدت توقف در ایستگاهها
عدم تشخیص و تفاوت ایستگاه و جایگاه باعث می شود تا توقف در بعضی از ایستگاهها بسیار طولانی شده و تلاش برای حرکت مجدد دشوار شود. تجربه تلخ توقف طولانی در ایستگاه »جایگزینی واردات« در مسیر توسعه اقتصادی کشور و در جا زدن در این ایستگاه باعث شد تا از رسیدن به ایستگاههای بعدی توسعه از جمله گسترش صادرات و جهانی شدن بسیار فاصله گرفته و از رقابت جهانی باز بمانیم. بازاریابی تخصصی نمی تواند توقفی طولانی مدت در هر ایستگاه داشته باشد زیرا دنیای امروز دنیای سرعت و تحول است و ایستایی یعنی پذیرش خطر و نابودی.
● همسفرهای بازاریابی تخصصی
برای دستیابی به اهداف بازاریابی تخصصی و تخصص بازاریابی، بسیاری از نهادها، سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان همسفران، نقش آفرین هستند. همکاری نهادهای دولتی و دولتمردان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، تولیدکنندگان و بازرگانان و سازمانها و تشکیل های حرفه ای باعث می شود تا مسیر تخصصی و حرفه ای شدن بازاریابی بهتر و سریعتر و با پشتوانه مناسب و محکمی طی شود. هم پذیری دولت، صنعت و دانشگاه باعث می شود تا تخصص های بازاریابی مطابق با نیازها، خواسته ها و انتظارات جامعه و بازار شکل گرفته و تقویت شود.
● توشه سفر
بهترین توشه سفر در این مسیر پرپیچ و خم و طولانی، واقع بینی، امیدواری، بردباری، تلاش، پشتکار، همدلی، اراده و عزم و خرد جمعی، تواضع و آمادگی برای یادگیری، سرمایه های انسانی و مادی، قانون پذیری و نظم پذیری است.
● نقشه راه
سفر به مکان های ناشناخته نیازمند نقشه راه است. داشتن استراتژی و برنامه روشن و مشخص برای حرکت در مسیر حرفه ای شدن و بازاریابی تخصصی یکی از الزامات این سفر است. اگر هدف جامعه درست حرکت کردن در مسیر و سفر تازه است، پیشنهاد می شود اندیشمندان و کارشناسان بازاریابی با دقت و حوصله، استراتژی بازاریابی تخصصی و حرفه ای کشور را تنظیم کرده، و با تشکیل انجمن علمی بازاریابی ایران برهرگونه فعالیت بازاریابی کشور در چارچوب اهداف و مسیر استراتژیک، نظارت داشته باشند تا آینده ای مطلوب برای بازاریابی فراهم آید.
نویسنده: دکتر احمد روستا
این یادداشت به عنوان پیشگفتار مراسم افتتاحیه در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی ارایه شده است.
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید