شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر بار خارجی و وضعیت تنه بر فعالیت الکتریکی عضلات تنه در زنان سالم


بررسی تاثیر بار خارجی و وضعیت تنه بر فعالیت الکتریکی عضلات تنه در زنان سالم
● سابقه و هدف:
مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که کمردرد به دنبال باربرداری، مهمترین اختلال در سیستم عضلانی- اسکلتی می باشد و در جوامع صنعتی از شیوع بالایی نیز برخوردار است. طبق تحقیقات انجام شده ۷۰ تا ۸۵% مردم کمر درد را در طول زندگی خود تجربه میکنند. اطلاعات در مورد چگونگی فعال شدن عضلات حین حفظ بار و یا اخذ پاسچر خمیده تنه، اندک می باشد لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بار خارجی و وضعیت تنه بر فعالیت الکتریکی عضلات تنه انجام شده است.
● مواد و روشها:
این مطالعه از نوع تجربی است که بر روی ۱۰ زن سالم بدون سابقه کمردرد انجام شده است. با استفاده از دو حسگر شیب سنج، سیستم الکترومیوگرافی پنج کاناله و الکترود سطحی، فعالیت الکتریکی عضلات سمت راست (ارکتور اسپاین- مولتی فیدوس- راست شکمی- مایل داخلی- مایل خارجی) بررسی شد. شش فعالیت استاتیک با سه سطح بار خارجی (صفر و شش و دوازده کیلوگرم) و دو وضعیت تنه (نوترال و خمیده ۳۰ درجه) مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
با افزایش بار خارجی فعالیت الکتریکی عضلات پشتی و شکمی افزایش معنی دار یافت (P<۰.۰۵). همچنین با افزایش زاویه خمیدگی تنه، میزان فعالیت الکتریکی عضلات پشتی افزایش معنی دار یافت (P<۰.۰۵).
● بحث:
با افزایش بار خارجی بر میزان فعالیت عضلات تنه (شکمی و پشتی) افزوده می گردد. در واقع هم فعالیتی عضلات شکمی و پشتی، ثبات ستون فقرات را حین حفظ بار خارجی تامین می نماید. وضعیت خمیده تنه نیز از جمله وضعیت هایی است که نیاز ستون فقرات به ثبات را افزایش می دهد. نقش عضلات پشتی در این وضعیت جهت حفظ ثبات و کنترل میزان خمیدگی، در زمان حفظ بار و پیشگیری از کمردرد ضروری به نظر میرسد.
ندا ارشاد
صدیقه کهریزی
سیدمحمد فیروزآبادی
سقراط فقیه زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید