شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری در لوزه و آدنوئید


کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری در لوزه و آدنوئید
● مقدمه:
هلیکوباکترپیلوری باکتری گرم منفی میکروآئروفیلیک است که با استفاده از فاکتورهای تهاجمی خود باعث ایجاد گاستریت و عوارض آن، مانند زخم معده و کانسر معده می شود. یکی از مشکلات عمده در درمان بیماران مبتلا به هلیکوباکترپیلوری عفونت مجدد با سویه های دیگر هلیکوباکترپیلوری است که احتمال کلونیزاسیون این باکتری را در سایر بافت های بدن مطرح می کند. با توجه به این که بافت های لوزه و آدنوئید در مدخل دستگاه گوارش و تنفسی قرار گرفته اند، شاید محلی برای کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری و مخزنی برای عفونت مجدد با آن باشند.
● هدف:
در این پژوهش، بررسی کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری در لوزه و آدنوئید به وسیله تست اوره آز است. تست اوره آز شایع ترین روش تشخیص هلیکوباکترپیلوری است و از حساسیت و اختصاصیت بالا برخوردار است.
● مواد و روش کار:
در این مطالعه ۱۰۰ بیمار که تحت جراحی تانسیلکتومی یا آدنوتانسیلکتومی قرار گرفتند انتخاب شدند. از هر بافت لوزه و آدنوئید بیماران فوق، دو نمونه، یکی از پل فوقانی و یکی از پل تحتانی بافت لوزه یا آدنوئید به اندازه ۲mm۳ با وسایل استریل گرفته شد. نمونه ها به صورت جداگانه در ظرف های حاوی مایع تست اوره آز به حجم ۱cc انداخته شدند. تغییر رنگ مایع از زرد به ارغوانی در فواصل زمانی ۲۰ دقیقه، ۱ ساعت، ۳ ساعت و ۲۴ ساعت ثبت شد.
● یافته ها:
۲۴ نمونه از ۵۹۰ نمونه گرفته شده در طول ۲۴ ساعت مثبت شد. این ۲۴ نمونه مثبت متعلق به ۱۵ نفر است که ۱۰ نفر در ۳ ساعت اول و ۵ نفر در ساعات بعدی از نظر هلیکوباکترپیلوری مثبت شدند.
● نتیجه گیری:
هلیکوباکترپیلوری می تواند در لوزه و آدنوئید کلونیزه شود.
محمدابراهیم یارمحمدی
محمدرضا جلالی ندوشن
حسین طالبی
فرید زایری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید