جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان سرکوب آدرنال توسط بتامتازون در خانمهای با ریسک زایمان زودرس


بررسی میزان سرکوب آدرنال توسط بتامتازون در خانمهای با ریسک زایمان زودرس
● مقدمه:
تجویز بتامتازون به خانمهای با ریسک زایمان زودرس در سرکوب آدرنال نقش دارد.
● مواد و روشها:
این مطالعه به شیوه مداخله ای (Interventional study) روی ۲۵ زن باردار در معرض زایمان زودرس انجام شده است. در دو هفته متوالی دو کورس بتامتازون هر بار دوازده میلی گرم بتامتازون عضلانی و تکرار آن بیست و چهار ساعت بعد تزریق گردید. یک هفته بعد از هر تزریق، تست ACTH انجام شد که تست اول بین سن حاملگی ۳۰-۳۱ هفته و بعدی یک هفته بعد تکرار شد. سطح کورتیزول پایه قبل از تزریق دوز اول بتامتازون و سپس هفته آینده قبل و ۳۰ دقیقه بعد از انجام هر تست HCTH اندازه گیری گردید.
● نتایج:
همه خانمهای شرکت کننده باردار، کورتیزول پایه نرمال داشتند. سطح کورتیزول با هر تزریق بتامتازون از۲۴.۳۲±۰.۷۷µg/dI به ۷.۳۳±۱.۷۳ µgr/dI (یک هفته بعد از کورس دوم بتامتازون) رسید (P<۰.۰۰۰۱)میانگین کورتیزول بعد از تست ACTHهمچنین از ۲۳.۹۳±۱.۴۴µg/dI به ۱۹.۵۳±۲.۶۹ کاهش یافت (P<۰.۰۰۷) (یک هفته بعد از کورس دوم بتامتازون) ۳ خانم حامله یک هفته بعد از اولین کورس دچار ساپرس آدرنال شدند و ۱۵ مورد بعد از کورس دوم سرکوب آدرنال را تجربه کردند. کورتیزول کمتر از۶µG/dI و هیچگونه علامتی دال بر جمله آدیسون در قبل از بارداری یا حوالی زایمان رخ نداد.
● بحث و نتیجه گیری:
تجویز بتامتازون قبل از زایمان به خانمهایی که در معرض زایمان زودرس هستند سرکوب قابل اندازه ای آدرنال ایجاد می کند و تعداد خانمهایی که آدرنال آنها سرکوب شده است با تکرار بتامتازون هفتگی افزایش می یابد.
لاله اسلامیان
شهین یاراحمدی
ملیحه آدینه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید