جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نابود شده به وسیله زن Tatt av kvinnen


نابود شده به وسیله زن Tatt av kvinnen
▪ کارگردان: پتر ناس.
▪ فیلمنامه: یوهان بوگیوس، پتر ناس بر اساس رمانی از ارلند لو.
▪ موسیقی: آسلاک هارتبرگ.
▪ مدیر فیلمبرداری: ماریوس یوهانسن هانسن.
▪ تدوین: اینگه-لیز لانگفلت.
▪ بازیگران: تروند فاوسا آئورواگ[مرد]، ماریان ساستاد اوتسن[ماریانه]، هنریک مستاد[تور]، آنا گوتو[نیدار برگنه]، استن لیونگرن[سرهنگ کاله]، ترز بروناندر[ماریان]، تروده بیرکه استورم[لولیک]، لوئیز مونو[میرلیندا]، پیتر استورمر[گلن].
▪ ۹۰ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۷ نروژ.
▪ نام دیگر: Gone with the Woman. برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره هالیوود.
▪ ژانر: کمدی، عاشقانه، درام.
ناگهان سر و کله ماریانه زیبا در زندگی مردی جوان که در اسلو زندگی می کند، پیدا می شود. مرد هر چند مطمئن نیست که به دوست دختر نیاز دارد یا خیر، اما رفت و آمدهای مکرر ماریانه باعث می شود که حضور دائمی او را در آپارتمانش بپذیرد.
ماریانه به آپارتمان او اثاث کشی می کند. مرد جوان که به استخر عمومی می رود در آنجا با مردی به نام گلن آشنا شده و از راهنمایی های او در راه ایجاد رابطه با ماریانه استفاده می کند. به زودی جوان و ماریانه تبدیل به عاشق و معشوق می شوند، اما همواره ماریانه است که به جای او تصمیم می گیرد. تا اینکه مرد از شغل خود اخراج شده و ماریانه به او پیشنهاد می کند تا به سفری دور اروپا بروند. در راه سفر به پاریس می رسند و مرد می فهمد که با ماریانه تفاهم زیادی ندارد. ماریانه می خواهد تا با دنبال کردن هوس های او از پاریس خارج شوند. مرد می پذیرد و زمانی که در یک ایستگاه بین راه پیاده می شوند، خود را در منزل قدیمی سرهنگی سوئدی به نام کاله می یابند. ماریانه با ماریان همسر سرهنگ رفیق شده و به تقاضای مرد مبنی بر همراهی با وی وقعی نمی گذارد. مرد به تنهایی به پاریس باز می گردد و در آنجا با دختری فرانسوی به نام میرلیندا آشنا می شود. اما خود را به ماریانه وفادار می داند و در نتیجه با ماریانه به اسلو باز می گردد.
ماریانه شغلی به عنوان معلم در خارج از اسلو یافته و به محل ماموریت خود می رود. اما مرد که مرتب به دیدار او می رود، به زودی با بدقولی ماریانه مبنی بر سفر به اسلو و بازگشت نزد وی روبرو می شود. از این رو به آنجا رفته و می فهمد که ماریانه با مردی به نام تور رابطه پیدا کرده است. سرخورده به شهر بازمی گردد و خود را با کار سرگرم می کند.
مدتی بعد ماریانه به نزد وی بازمی گردد، اما وجود فرزندی از تور در شکم او ادامه رابطه را غیر ممکن کرده است. مرد یاد می گیرد که خود را زیر سلطه ماریانه رها و او را از خانه اش بیرون کند. مدتی بعد به پاریس و به سراغ میرلیندا می رود....
● چرا باید دید؟
پتر ناس متولد ۱۹۶۰ اسلو، نروژ است. اولین فیلمش را در ۱۹۹۹ با نام خماری مطلق ساخت. خماری مطلق کمدی[کمی سیاه البته] بود و این مسیر در کارهای بعدی او نیز پی گرفته شد و گاه رنگی از درام نیز به خود گرفت. ناس سازنده دو قسمت از ماجراهای مشهور الینگ[پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای نروژ] مخلوق اینگوار آمبیورنسن است که اولین آنها در سال ۲۰۰۰ نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی نیز بود و سبب اشتهار ناس میان آمریکایی ها نیز شد.
کوین اسپیسی حقوق نمایش الینگ را خریداری کرد و کمپانی فوکس نیز در سال ۲۰۰۳۳ قراردادی با او برای کارگردانی ۳ فیلم امضاء کرد که اولین آنها با نام موتزارت و وال با شرکت جاش هارتنت درسال ۲۰۰۵ به نمایش در آمد. اما قبل از این فیلم ناس قریحه خود را در ساخت فیلم برای کودکان نیز آزمود و با فقط بئا توانست در میان منتقدان و داوران جشنواره ها به مقبولیت بزرگی دست یابد.
ناس بازیگر تئاتر و کارگردان نیز هست و کارنامه خود را میان سینما و تئاتر به تساوی تقسیم کرده است. او یکی از بزرگ ترین فیلمسازان تاریخ سینمای کشور کوچک نروژ با چهار و نیم میلیون جمعیت و صاحب دو فیلم از پنج فیلمی تاریخ سینمای این کشور است که به مراسم اسکار راه یافته و بدیهی است با چنین پیشینه ای انتظار دیدن فیلمی خوب از او بیهوده نباشد.
نابود شده به وسیله زن [که اصلاً برگردان زیبایی برای نام اصلی و ترجمه انگلیسی آن نیست که شوخی با نام فیلم و پوستر برباد رفته است] به تمامی این توقع ها پاسخ می دهد. فیلم با هزینه ای کمتر از ۴ میلیون دلار ساخته شده، اما توانسته نماینده سینمای نروژ در مراسم اسکار ۲۰۰۸ باشد. یک کمدی فوق العاده جذاب که هنگام تماشای آن هرگز گذشت زمان را حس نمی کنید و به یک مشکل ابدی و ازلی تاریخ می پردازد: زن ها!
موجوداتی که نه با آنها و نه بدون آنها نمی شود زندگی را سر کرد. موجوداتی که اغلب دوست دارند به جای مردها نیز فکر و آن را تصمیم مشترک اعلام کنند. چیزی که برای قهرمان بی نام فیلم نیز اتفاق می افتد و به نوعی نماینده همه مردهای دنیاست. مردی که با در دست داشتن وسیله ای کوچک در صدد شکار چیزی بزرگ است.
ساخته شدن چنین فیلمی در اسکاندیناوی که بیش از نیمی از جمعیت آن را زن ها تشکیل می دهند، چیز عجیبی نیست و مدتی است تبدیل به موجی فراگیر شده است[و کم و بیش اروپای شمالی]. این کار به نوعی گرفتن انتقام نیم قرنی است که زن ها توانسته اند مشاغل مهم و اغلب اداری را در این نقطه از دنیا تصاحب و مردها را به سوی کارهای یدی برانند.
البته ماریانه ای که در فیلم می بینید نمی تواند نماینده همه زنان اسکاندیناوی باشد، ولی ترجیح مرد در پایان فیلم انتخاب زنی از جای دیگر دنیاست. یعنی فرانسه که باز هم اروپا محسوب می شود، اما زن پر حرارت فرانسوی کجا و قالب های یخ اسکاندیناوی کجا؟ این یک معضل اجتماعی بزرگ است که باعث ازدواج مردهای این منطقه با زنان آسیایی مخصوصاً ژاپنی، چنینی و تایلندی شده، زن هایی که احترام به مرد هنوز در میان آنها امری عادی است.
ناس این مشکل را با ظرافت و در قالب یک کمدی پر تحرک به تصویر می کشد و باعث می شود که نروژی ها و بقیه مردم اسکاندیناوی با آن به راحتی برخورد کنند. زندگی قهرمان مرد فیلم در بهترین حالت از سوی ماریانه مورد تجاوز و بعدها سلطه قرار می گیرد و در پایان مرد یاد می گیرد که خود را از حضور نماینده این سلطه-کمد لباسی زرد رنگ که نامتجانس بودنش با محیط آپارتمان مرد از همان آغاز پیداست-برهاند.
او سکس را نزد ماریانه پیدا می کند، اما عشق و درک متقابل تنها در میان زنی فرانسوی به نام میرلیندا که روحی همانند او دارد، می یابد. مظهر این تفاهم تابلویی است که مرد خریداری می کند و جز میرلیندا هیچ کس با او در مفهوم آن شریک نمی شود.
نابود شده به وسیله زن یک کمدی رمانتیک فوق العاده از سینمای ناشناسی است که شایسته توجهی بیش از اینهاست. فیلمی سرخوشانه، سرگرم کننده و دارای قدرت تاثیر گذاری بالا که مخاطبینش تنها مردها نیستند. هر چند قربانی و قهرمان فیلم می تواند هر مردی در هر جای دنیا باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید