جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هنکاک Hancock


هنکاک Hancock
▪ کارگردان: پیتر برگ.
▪ فیلمنامه: وینست نگو، وینس گیلیگن.
▪ موسیقی: جان پاول.
▪ مدیر فیلمبرداری: توبیاس ای. اسکلایسلر.
▪ تدوین: کولبی پارکر جونیور، پل ریوبل.
▪ طراح صحنه: نیل اسپایسک.
▪ بازیگران: ویل اسمیت[جان هنکاک]، چارلیز ترون[مری امبری]، جیسون بیتمن[ری امبری]، جی هید[آرون امبری]، ادی مارسن[رد]، دیوید ماتی، میتریکس فیتن[ماتریکس]، تامس لنون[مایک]، جانی گالکی[جرمی].
▪ ۹۲ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ آمریکا.
▪ نام دیگر: John Hancock ، Tonight, He Comes. نامزد جایزه بهترین آنونس از مراسم گولدن تریلر.
▪ ژانر: اکشن، کمدی، درام، فانتزی.
جان هنکاک ابرقهرمانی غیر عادی است. او به دلیلی نامعلوم افسرده و الکلی است و هر قدمی که برای تادیب خلاف کاران و افراد شرور برمی دارد هزینه زیادی برای شهر لس آنجلس به دنبال دارد. چون اعمال او باعث وارد شدن خسارت به ساختمان ها، اتومبیل ها و اموال عمومی می شود.
آخرین بار که او برای متوقف کردن چند تبهکار اقدام کرد، مبلغی نزدیک به ۹ میلیون دلار برای شهر هزینه در برداشت. از این رو افکار عمومی و رسانه ها مرتباً از مسئولین می خواهند تا جلوی دخالت های او را بگیرند. تا اینکه یک روز، هنکاک جان ری امبری را نجات می دهد. امبری متخصص روابط عمومی است و دوست دارد در ازای نجات جانش راهی برای بهبود وضعیت هنکاک و در نتیجه از بین بردن سوء شهرت او بردارد. ری او را به خانه برده و با همسر و پسرش آشنا می کند. مری همسری ری عقیده دارد هنکاک اصلاح ناپذیر است. اما ری از هنکاک می خواهد تا خود را تسلیم کرده و در یک دوره بازپروری شرکت کند تا مردم در غیاب او پی به ارزش وجودش ببرند.
هنکاک می پذیرد، و یک روز مری به همراه پسر کوچکش به دیدار او آمده و از وی می خواهد تا ری را نا امید نکند. به دنبال این ماجرا رئیس پلیس از هنکاک برای دستگیری گروهی سارق به رهبری رد که تعدادی انسان بیگناه را به گروگان گرفته اند، کمک می خواهد. هنکاک این بار دقت و احتیاط تبهکاران را دستگیر و بار دیگر شهرت نیک خود را به دست می آورد. در میهمانی که ری به افتخار این موضوع داد، هنکاک می گوید که حافظه اش را از دست داده و از گذشته هیچ به یاد ندارد. همان شب هنکاک کشف می کند که مری نیز دارای قدرت های غیر عادی است و به نظر می رسد که از گذشته او با خبر است...
● چرا باید دید؟
چهار سال قبل که انیمیشن شگفت انگیزها به نمایش در آمد، تماشاگران خود را با ابرقهرمانانی روبرو دیدند که جامعه آنها را طرد کرده و خود را بی نیاز از خدمات شان می دید. بنابراین شگفت انگیزها به زندگی عادی رو آورده و تقریباً دچار افسردگی هم شده بودند. حال نسخه سینمایی روزآمدتر و زنده آن ابرقهرمان ها روی پرده ظاهر شده و این یکی بر خلاف آنها مشکلی با گذشته خود دارد و الکلی و افسرده است. هیچ کس به او احترام نمی گذارد، عوضی خطابش می کنند و خدماتش مایه دردسر شهر و اهالی آن است.
البته این ظاهر قصه است و زمانی که به کارنامه سازنده آن نگاه کنید که فیلم پر سر و صدای قلمرو را سال گذشته روی پرده داشته، به بطن ماجرا تولید این یکی هم پی خواهید برد. فیلمنامه هنکاک که ابتدا "امشب، او می آید" نام داشت، نزدیک به یک دهه در هالیوود سرگردان بود و کسی حاضر به ساخت آن نبود. پس چرا پیتر برگ حالا به ساختن آن علاقمنده شده است؟ و حتی نمایش افتتاحیه آن را در پایگاه ارتش آمریکا در خاورمیانه و پیش از آمریکا و به صورت رایگان برگزار می کند؟
پیتر وینکلر برگ متولد ۱۹۶۴ بازیگر آشنای نقش های فرعی و حالا کارگردانی شناخته شده است. برگ از ۱۹۹۴ با ساختن قسمت هایی از سریال "Chicago Hope" شروع به کارگردانی نیز کرد و بعدها نویسندگی و تهیه کنندگی را نیز آزمود. اولین فیلم بلندش اعمال بسیار وحشیانه را در ۱۹۹۸ کارگردانی کرد که در چند جشنواره مورد توجه قرار گرفت. دو فیلم بعدی اش در همین حد نیز موفق نبود، اما آشنایی با مایکل مان در فیلم وثیقه او را وارد مسیری تازه و متفاوت کرد. حاصل این تغییر فیلم ۸۰ میلیون دلاری قلمرو بود که در زمان درست تولید شد و با توجه به موضوع حساس خود در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفت. چکیده مطلب و جان کلام فیلم این بود: نفت با امنیت ملی آمریکا ارتباط دارد.
قلمرو تریلری سیاسی بود که سبعیت بنیادگرایان مسلمان[القاعده و حزب الله] و حضور گروهی آمریکایی برای بازگرداندن امنیت به منطقه خاورمیانه و تلاش برای رسیدن به درک و اعتماد متقابل میان اعراب صاحب نفت و آمریکایی ها نیازمند این نفت را نشان می داد. یک فیلم با داستانی رو، اما هنکاک از جنم دیگری است. پیامش را لابلای قصه نوجوان پسند خود پنهان می کند و به سرباز آمریکایی که در نبرد با تروریسم سرخورده شده و مانند هنکاک استعداد افسردگی و الکلی شدن را دارد می آموزد که قهرمان است و باید مانند قهرمان نیز رفتار کند. حتی اگر این رفتار زمانی خسارت هایی سنگین نیز به دنبال داشته، این امر از قهرمانانه بودن کار وی چندان نمی کاهد.
او باید یاد بگیرد گذشته خود را به یاد بیاورد و با آن زندگی کند. کاری که آمریکایی جوان نیز باید یاد بگیرد. او باید به یاد بیاورد که کسانی مانند وودرو ویلسون و روزولت در تاریخ کشورش بوده اند و دولت شان را صاحب رسالتی عظیم در قبال همه دنیا می دانسته اند. پس باید دست از خود ویرانگری برداشته و حتی عشق پر رنج خود را به فراموشی بسپرد. او زاده شده تا قهرمان باشد و قهرمانی کند. همیشه جوان بماند و یک مدیر روابط عمومی خوب هم برای خودش دست و پا کند!
هنکاک تبلیغ برای نیاز به قهرمان و ابرقهرمان ها در زمانه ماست. چه کسی بود گفت بدبخت کسی که به قهرمان نیاز دارد؟ چون قهرمان امروز که ریشه در قرن بیستم دارد دولت/ملت است نه فرد!
اما در کنار همه اینها، فیلم پر از شوخی های جذاب، جلوه های ویژه گران قیمت و ویل اسمیت و چارلیز ترون دوست داشتنی است که می توانند دلارهای هر تماشاگر بی اعتقادی را نیز از جیبش خارج کنند. هنکاک تا لحظه تنظیم این مطلب بیش از ۶۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا به دست آورده و به نظر می رسد که سرسخت ترین رقیب فیلم های دیگر است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید