جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارزش اندازه گیری شاخص ماندیبولوکانین در تعیین هویت جنسی


ارزش اندازه گیری شاخص ماندیبولوکانین در تعیین هویت جنسی
● زمینه و هدف:
ارزش تشخیصی شاخص ماندیبولوکانین (MCI) فک تحتانی در تعیین هویت جنسی در بعضی مطالعات به اثبات رسیده است. هدف این بررسی تعیین ارزش تشخیصی شاخص فوق در تعیین هویت جنسی گروه تحت مطالعه می باشد.
● روش بررسی:
این مطالعه توصیفی در گروهی از دانشجویان ایرانی ۲۵-۱۸ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل ۵۰ مرد و ۵۰ زن با روش نمونه گیری ساده انجام گرفت. تحلیل‌ آماری با نرم افزار SPSS ویراست ۱۳ و آزمون t-test صورت پذیرفت.
● یافته ها:
در این مطالعه دو گروه با یکدیگر از نظر میانگین سنی اختلاف معنی دار آماری نداشتند. حداقل اندازه MCI تحتانی در مردان ۰.۲۰۹ و حداکثر ۰.۲۹۳ با میانگین ۰.۲۵۲ و حداقل اندازه MCI فک تحتانی در زنان ۰.۲۰۲ و حداکثر ۰.۲۷۶ با میانگین ۰.۲۴۵ بود. بین میانگین MCI فک تحتانی در دو جنس اختلاف معنی داری وجود داشت که p آن مساوی ۰.۰۴ و Mean difference آن مساوی ۰.۰۰۷ بود. برای به دست آوردن درصد صحت تشخیص جنس با استفاده از این معیار، MCI استاندارد محاسبه و عدد ۰.۲۴۷ به دست آمد. با مقایسه MCI در دو جنس با MCI استاندارد p معادل ۰.۸ به دست آمد که نشان دهنده این مطلب است که اختلاف معنی داری بین دو جنس بر اساس مقایسه MCI استاندارد وجود ندارد.
● نتیجه گیری:
برخلاف مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر، در این تحقیق در مقایسه MCI افراد مونث و مذکر با MCI استاندارد، اختلاف معنی داری وجود نداشت (p=۰.۸). در توجیه این اختلاف می توان گفت شاید مسایل قومیتی تاثیرگذار بوده، چون دانشجویان مورد مطالعه متعلق به شهرهای مختلف بوده اند.
میترا اخلاقی
مهدی صلواتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید