جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کارامل سکر بنات/ Sukkar banat


کارامل سکر بنات/ Sukkar banat
▪ کارگردان: نادین لبکی.
▪ فیلمنامه: نادین لبکی، راندی الحداد، جهاد هوجیلی.
▪ موسیقی: خالد مزنر.
▪ مدیر فیلمبرداری: إیو سحنوی.
▪ تدوین: لور گاردت.
▪ طراح صحنه: سینتیا زهر.
▪ بازیگران: نادین لبکی[لیال]، عادل کرم[پلیس]، یاسمین المصری[نسرین]، جوانا مکرزل[ریما]، جیزیل عواد[جماله]، سهام حداد[رز]، إسماعیل قنطار[بسام]، عزیزة سمعان[لی لی]، فادیا ستیلا[کریستین]، فاطمة صفا[سیهان]، دیمیتری استانکوفسکی[شارل].
▪ ٩٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ لبنان، فرانسه.
▪ نام دیگر: Caramel.
▪ فیلم منتخب دو هفته کارگردان ها، برنده جایزه جوانان و جایزه تماشاگران ازجشنواره سن سباستین، جایزه مروارید سیاه ابوظبی برای بهترین بازیگر زن/نادین لبکی/یاسمین المصری/ جوانا مکرزل/جیزیل عواد/سهام حداد از جشنواره بین المللی فیلم های خاورمیانه، نامزد جایزه بهترین فیلم-بهترین کارگردانی و گروه بازیگران از جشنواره آسیا اقیانوسیه.
▪ ژانر: کمدی، درام.
لیال به همراه نسرین و ریما در یک سالن آرایش و زیبایی در بیروت کار می کند. هر کدام مشکلاتی دارند: لیال درگیر رابطه ای نافرجام با مردی متاهل است، نسرین باکرگی خود را از دست داده و در آستانه ازدواج با مسلم است و ریما همجنس گراست.
جماله هنرپیشه ای دست چندم و یکی از مشتریان همیشگی آنها که حکم دوست این سه زن را دارد،مرتب در انتخاب بازیگر شرکت می کند و سخت نگران پیر شدن است. پیرزنی به نام رز نیز که در همسایگی سالن آرایش مغازه خیاطی دارد، زندگی اش را وقف مراقبت از خواهر شیرین عقل خود لی لی کرده است.
تا اینکه برای اولین بار مردی در زندگیش پیدا می شود. مردی سالخورده به نام شارل که به بهانه تعمیر کت و شلوارش چند بار به مغازه وی می آید و سرانجام از وی می خواهد تا ملاقاتی با هم داشته باشند.
● چرا باید دید؟
نادین لبکی بازیگر و کارگردان لبنانی است که عمده شهرت خود را مدیون ساخت ویدیوکلیپ های نانسی عجرم است. کارامل اولین فیلم بلند سینمایی محسوب می شود که با اقبال تجاری و هنری روبرو شده است. لبکی متولد ١٩٧٤ در شهر بعبدات لبنان[٢٢ کیلیومتری بیروت] است.
از سال های آغازین دهه ١٩٩٠ وارد تلویزیون شده و شروع به ساختن ویدئوکلیپ کرد. اولین ویدیوکلیپ اش را با شرکت باسکال مشعلانی ساخت و بعدها با نورا رحال و کاتیا حرب همکاری کرد. اما شهرت با ساختن کلیپ "اخصمک آه/آره مسخره ات می کنم" با نانسی عجرم به سراغش آمد. این همکاری در کلیپ های یا سلام، انت ایه و لاون عیونک ادامه یافت. این سه کلیپ جدا از استقبال گسترده مردمی، موفق به کسب جوایزی هم شد.
یقین دارم شما هم مانند من با دیدن این کمدی عاشقانه از زندگی پنج زن مسیحی لبنانی شگفت زده شده خواهید شد. چون نه از تیر و تفنگ در آن خبری هست و نه از حزب الله لبنان نشانی در فیلم یا خیابان های بیروت به چشم می خورد.
همه چیز ساکت و آرام و حتی اندکی ساکن است. پس چه چیز آن باعث شده تا کارامل[ماده اصلی نزد آرایشگران لبنانی برای زدودن موهای اضافی به قول اهل بخیه اپیلاسیون] در لبنان و خاورمیانه به فروشی دور از انتظار[١٠ میلیون دلار] دست یابد؟
شاید دلیل اصلی آن اشاره لبکی به مشکلات روزمره زندگی پنج شخصیت خود باشد که جهان شمول تر و عمومی تر است تا ناآرامی های لبنان یا مشکلات سیاسی که مردم کشورهای دیگر از شنیدن مداوم آنها در اخبار خسته شده اند.
کارامل حکایت تلخ و شیرین و زنانه عشق های ممنوعه، رسوم دست و پاگیر، جنسیت سرکوب شده و حتی مقاومت در برابر امری طبیعی چون سال خوردگی و هوس است. و لبکی چنین داستانی را در محله ای زیبا از بیروت بازگو می کند که گویی می تواند نماینده همه جهان و دست کم ما آسیایی ها باشد. یقین دارم تماشاگر ایرانی با دیدن صحنه درگیری پلیس با مسلم و نسرین بی اختیار به یاد برخوردهای نیروی انتظامی خودمان با جوان ها خواهند افتاد.
این سرنوشت تلخ تاریخی ماست که در این منطقه از دنیا به اشتراک آن را زندگی می کنیم. کارامل که از ترکیب شکر، آب و آب لیمو ساخته می شود نامی پر معنا برای این فیلم است که ترش و شیرین را یک جا در خود جای داده است.
اگر بخواهم فیلم را در یک جمله خلاصه کنم آن را اثری در ستایش خواهری و اصلاح مو نام می دهم. چون کمتر چیزی مانند یک اصلاح خوب می تواند شما را شاداب کند!
لبکی فیلم خود را فقط در ٩ روز با بودجه ای نزدیک به یک میلیون و ٣٠٠ هزار یورو ساخته است. جدا از بازی های فوق العاده خوب همه بازیگران، آنچه تماشاگر را تکان می دهد موسیقی تصنیف شده توسط خالد مزنر همسر لبکی است[اعتراف می کنم که بعد از مدت ها حاصل کار خالد مزنر مرا با موسیقی عربی آشتی داد]. فیلم نماینده سینمای لبنان در مراسم اسکار امسال بود.
آرزو می کنم شانس دیدار از کارامل را که در ٤٠ کشور جهان پخش شده و لقب موفق ترین فیلم لبنانی تا به امروز را به دست آورده، داشته باشید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید