جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تاریخ گم شده


تاریخ گم شده
▪ تاریخ گم شده
▪ نویسنده: مایکل هملتون مورگان
▪ ناشر عرب کتاب: دار النهضه قاهره ۳۰۲ صفحه
▪ چاپ اول ۲۰۰۸
قیمت: شومیز ۱۶/۱۱ دلار، گالینگور ۱۶/۱۷ دلار
کتاب «تاریخ گم شده» اثر «مایکل هملتون مورگان» دیپلمات سابق وزارت امور خارجه آمریکا نویسنده و روزنامه­نگار کنونی در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.
کتاب تاریخ گم شده در حقیقت نگاهی تازه به تاریخ مسلمانان است و در آن تلاش شده پیشرفت­های بشریت در زمینه­های علوم نظری و علوم تطبیقی، هنر، ادبیات و موسیقی شرح داده شود. مورگان در این کتاب تلاش کرده دستاوردهای مثبت مسلمانان را در برابر اتهام رسانه­های غربی که مدعی­اند مسلمانان در خونریزی و ترویج تروریسم فعالند، قرار دهد.
وی بویژه موضوع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را به میان می­کشد و تلاش می­کند با یادآوری تاریخ پربار اسلامی و دستاوردهای بزرگ مسلمانان برای بشریت تهمت­هایی که بخصوص پس از آن تاریخ به مسلمانان وارد شده را بزداید.
مورگان در کتاب تاریخ گم شده جهانیان را به درک تاریخ اسلام و تمدن اصیلشان فرا می­خواند و از همگان می­خواهد به تلاش­هایی که مسلمانان در طول تاریخ برای پیشرفت بشریت به کار بسته­اند، ارج نهند.
وی همچنین در کتابش تاکید می­کند، بر خلاف آنچه بسیاری مدعی هستند تمدن و تاریخ اسلامی نه تنها دعوت به کشتار و نفی تمدن­های دیگر نمی­کند، بلکه بر عکس همواره اخوت و احترام به دیگر ادیان و تمدن­ها را توصیه کرده است.
مورگان برای نوشتن این کتاب چندین بار به مصر، اردن، لبنان و سوریه سفر کرده تا از نزدیک حال و هوای مسلمانان را لمس کند. وی در این سفرها گفت و گوهایی با برخی از متفکران و اندیشمندان اسلامی انجام داده که ماحصل آن را در کتاب خود آورده است.
کتاب تاریخ گم­شده هم­زمان به فاصله دو ماه پس از انتشارش به زبان انگلیسی به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شد که در مراسم رونمایی آن در قاهره در ماه مارس گذشته شخص نویسنده نیز حضور داشت.
مورگان درباره مراسم رونمایی از کتابش می­گوید: «به هیچ عنوان گمان نمی­کردم چنین استقبال گسترده­ای از من توسط فرهنگیان و متفکران مسلمان صورت گیرد. این مراسم فراتر از یک مراسم عادی برای رونمایی کتاب بود. زیرا در آن چهره­های فرهنگی مهمی از دیگر کشورهای مسلمان چون مالزی، اندونزی، سوریه، لبنان و الجزایر نیز شرکت داشتند.»
مورگان در مقدمه کتاب خود از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن تقدیر می­کند و امیدوار است فعالیت­های وی بتواند در فهم بهتر غرب از اسلامی و گسترش درک متقابل دنیای غرب و دنیای اسلام از یکدیگر کمک کند.
کتاب تاریخ گم شده شامل ۸ فصل است که در فصل آخر به معرفی و تشریح شخصیت­های مهم علمی و فرهنگی دنیای اسلام از جمله نویسندگان، مورخان و اسلام­شناسان می­پردازد.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید