جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فرزندان بشرفیلم های بلند خارجی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر


فرزندان بشرفیلم های بلند خارجی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر
● درباره کارگردان
«آلفونسو کوآرون اوروزکو»، اهل مکزیکوسیتی، در رشته فلسفه و فیلمسازی تحصیل کرده است. وی فعالیت سینمایی خود را با فیلم کوتاه «ونگینس مال من است» آغاز کرد. اما چون این فیلم به زبان انگلیسی بود باعث نزاعی شد که موجب اخراج وی از مدرسه فیلم شد. وی کار در تلویزیون مکزیکو را ابتدا به عنوان تکنسین و سپس به عنوان کارگردان آغاز کرد. کار تلویزیونی وی به دستیار کارگردانی او در چندین فیلم آمریکای لاتین شامل «گبی: یک داستان واقعی» و «رومرو» منتهی شده کوآرون در سال ۱۹۹۵، اولین فیلم بلندسینمایی اش با عنوان «شاهزاده کوچک» را تولید کرد. این فیلم در ایالات متحده ساخته شده بود و براساس رمان کلاسیک «فرانسس هاجسان برنت» بود. فیلم بعدی او برداشتی ادبی و نسخه مدرن «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز بود که دراتان هوک، گونیس پالترو و رابرت دنیرو در آن به ایفای نقش پرداختند.
فیلم های بلند سینمایی کوآرون عبارتند از:
▪ «سولون کون تو پارجا» (۱۹۹۱)،
▪ «شاهزاده کوچک» (۱۹۹۵)،
▪ «آرزوهای بزرگ» (۱۹۹۸)،
▪ «وای توماما تامبین» (۲۰۰۱)،
▪ «هری پاتر و زندانی آزکابان» (۲۰۰۴)،
▪ «فرزندان بشر» (۲۰۰۶)،
▪ «انتهای سفر» (۲۰۰۸)،
▪ «خاطره دویدن» (۲۰۰۹)،
▪ «تاریخ عشق» (۲۰۰۹)
▪ «مکزیکو ۶۸» (۲۰۰۹).
کوآرون ۵ فیلم کوتاه، یک فیلم مستند و دو سریال تلویزیونی کارکرده است.
● درباره فیلم
فیلم «فرزندان بشر»، فیلمی علمی- تخیلی است که کوآرون در سال ۲۰۰۶ آن را کارگردانی کرده و در نوشتن فیلمنامه آن نیز همکاری داشته است. این فیلم برگرفته از رمان «فرزندان بشر» نوشته «پی دی جیمز» در سال ۱۹۹۲ است.
این فیلم محصول کشورهای ژاپن، انگلستان و آمریکاست. تهیه کنندگی آن به عهده «مارک آبراهام»، «اریک نیومن»، «هیلاری شور»، «ایان اسمیت» و «تونی اسمیت» بود.
فیلمنامه نویس این فیلم آلفونسو کوآرون، تیموتی جی. سکستون، دیوید آراتا، مارک فرگوس و هاک اوستبای بودند. فیلمبرداری فیلم را امانوئل لوبزکی و موسیقی اش راجان تاونر انجام دادند. آلفونسو کوآرون و الکس رودریگوئز تدوینگران، گراهام جانستون چهره پرداز و جانی تمیمه طراح صحنه و لباس بودند.
بازیگران، جوان گابریل یاکوزی، میشل حسین، راب کورلینگ و جان شوالیه در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
● داستان فیلم
فیلم که در سال ۲۰۲۷ در انگلیس اتفاق می افتد دنیای تیره وتار را نشان می دهد که در آن دو دهه بحران نازایی بشر، فقط یک قرن تا بقای بشریت زمان باقی گذاشته است. از هم پاشیدگی اجتماعی، تروریسم و نابودی محیط زیست، به همراه انقراض قریب الوقوع با دولت انگلیس، که شاید آخرین دولت مشغول به کار است، موج بی پایانی از پناهندگان مهاجر غیر قانونی را به سوی انگلیس سرازیر می کند. در اثنای این هرج و مرج، «تئوفارون» (کلیو اوون) باید راه بی خطری برای انتقال «کی» (کلیرهوپ- اشتی)، پناهنده باردار آفریقایی بیاید.
● نقدها و حاشیه ها
منتقدان به رابطه بین آغاز کریسمس و طرح موضوع امید، رستگاری و ایمان در این فیلم توجه زیادی معطوف داشته اند. فیلم مشکلات اجتماعی و سیاسی این زمان را از طریق سفرحماسه وار فیلم جاده ای بررسی می کند.
«فرزندان بشر» برای فیلمنامه، فیلم برداری، جهت هنری و سکانس های اکشن شات کوتاه خلاق، نامزد سه جایزه آکادمی و برنده دو جایزه «بافتا» شده است. فیلمنامه برنده نوزدهمین جایزه سالانه یواس سی اسکریپتر شد.
آکادمی بریتانیایی هنر فیلم و تلویزیون «فرزندان بشر» را نامزد دریافت شصتمین جایزه فیلم آکادمی بریتانیا برای بهترین جلوه های ویژه نمود. این فیلم نامزد جوایز ارزنده دیگری نیز بوده و جوایز دیگری نیز دریافت کرده است.
«مانولا دارگیس» از نیویورک تایمز فیلم را «فیلم پرهیجان فوق العاده سیاسی» نامید. «اتان التر» از مجله بین المللی فیلم می گوید: «یکی از بهترین فیلمهای سال انسان را به سادگی با پیچیدگی فنی و استادی بصری گیج می کند.»
«جاناتان رامنی» از ایندیپندنت، تصویری را که کوآرون از انگلیس نشان داد را می پسندد، اما چند صحنه از صحنه های مربوط به آینده را مورد انتقاد قرار می دهد.
تهیه و ترجمه: عاصفه زین العابدینی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید