شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


انگلیسی شکسته بسته Broken English


انگلیسی شکسته بسته    Broken English
▪ نویسنده و کارگردان: زوئی آر. کاساوتس.
▪ موسیقی: Scratch Massive.
▪ مدیر فیلمبرداری: جان پیروزی.
▪ تدوین: اندرو وایزبلوم.
▪ طراح صحنه: هپی مسی
▪ بازیگران: پارکر پوزی[نورا وایلدر]، ملویل پوپو[ژولین]، درئا د ماتئو[اودری اندروز]، جاستین تروکس[نیک گیبل]، پیتر باگدانوویچ[ایروینگ مان]، تیم گینی[مارک اندروز]، جیمز مک کافری[پری]، جاش همیلتن[چارلی راس]، برنادت لافون[مادام گرنی]، مایکل پانس[گلن]، جینا رولندز[ویوین وایلدر-مان].
▪ ٩٧ و ٩٣ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا، فرانسه، ژاپن. نامزد جایزه سنت جورج طلایی از جشنواره مسکو، نامزد جایزه هیئت داوران از جشنواره سندنس.
▪ ژانر: کمدی، درام، عاشقانه.
نورا وایلدر دختری مجرد در سومین دهه عمر خویش است. هر کسی در اطراف او به نوعی صاحب رابطه با جنس مخالف شده، یا ازدواج کرده و بچه دارد و یا دوست پسری یافته که با وی سر می کند. اما نورا تاکنون نتوانسته رابطه ای طولانی مدت با هیچ مردی برقرار کند. نورا خود را با کارش در یک هتل سرگرم کرده، اما تنهایی خودش و نگرانی های مادرش کم کم او را به این فکر وامی دارد که باید دست به کار شود. اولین کسی که سر راهش قرار می گیرد بازیگری به نام نیک گیبل است.
راه ها خیلی زود به رختخواب منتهی می شود و نورا که تحت تاثیر رفتار نیک قرار گرفته، تصور می کند بالاخره مرد محبوب خود را پیدا کرده است. اما در یک گزارش تلویزیونی آشکار می شود که نیک نامزد دارد و رابطه آنها سکسی اتفاقی بیش نبوده. این واقعه او را بیشتر سر خورده می کند. دوست نزدیکش اودری که ازدواجی موفق را تجربه کرده، توصیه هایی درباره یافتن زوج به وی می کند.
مادرش نیز پسری را سر راه وی قرار می دهد، اما آن پسر نیز در همان اولین برخورد زمینه دلسردی نورا را فراهم می کند. تا این که شبی در یک مهمانی با جوانی فرانسوی به نام ژولین آشنا می شود. ژولین بر خلاف تمامی مردهای آمریکایی احساساتی لطیف دارد و به زودی نورا را تحت تاثیر قرار می دهد. عشق میان این دو جوانه می زند. اما ژولین باید به فرانسه بازگردد.
مدتی بعد که نورا دریافته بدون ژولین قادر به ادامه زندگی نیست، همراه اودری به پاریس می رود. اما بد اقبالی از وی دست بردار نیست. چون آدرس ژولین را گم کرده است و یافتن او همچون پیدا کردن سوزنی در انبار کاه به نظر می آید....
● چرا باید دید؟
یک کمدی عاشقانه مستقل و کم خرج[٢ میلیون دلار بودجه] که بازیگر محبوب هال هارتلی را در مرکز حوادث خود دارد. فیلمی متعلق به پارکر پوزی که دغدغه های دختری در آستانه میان سالی و همچنان تنها را در یافتن زوج دنبال می کند.
دومین فیلم زویی رولندز کاساوتیس متولد ١٩٧٠ که می کوشد جا پای پدر مرحومش بگذارد و فیلمی نیویورکی بسازد. اولین فیلم او Men Make Women Crazy Theory بخت نمایش گسترده را نداشت و منابع نوشتاری موجود نیز اطلاعات زیادی درباره آن به دست نمی دهد. از این رو انگلیسی شکسته بسته را می شود اولین تجربه جدی او قلمداد کرد. فیلم مضمون و ظاهری ساده دارد، اما از مشکلی ازلی و ابدی سخن می گوید: یافتن آن نیمه دیگر....
کاساوتیس کوشیده تا در فیلم پاسخی برای دغدغه های نورا بیابد که مهم ترین آنها کسب اعتماد و از دست دادن آن است.
موضوعی که می تواند به خودی خود باعث پریشانی شود. کاساوتیس برای رسیدن به عمق این پریشانی مردهای متعددی سر راه نورا قرار می دهد، به نظر می رسد که نگاه مرد آمریکایی و حتی زن آمریکایی به مقوله ازدواج[مثلاً اودری] و زندگی مشترک فارغ از هر نوع عواطف انسانی شده و به قراردادی صرفاً اجتماعی تبدیل شده است. قراردادی که سکس های اتفاقی مجاز بوده و نمی تواند و نباید خللی در آن به وجود آورد.
به همین خاطر عشق از اروپا و جایی که به نظر می رسد هنوز احساسات بشری به شکلی نیالوده تر وجود دارد، به سراغ نورا می آید. فیلم به نوعی تبلیغ همزیستی و درک متقابل است. درک و همزیستی نه فقط میان نورا و هر مرد دیگر بلکه، آمریکاو اروپا که به نظر می رسد از هم دور افتاده اند. ولی می توانند با همین انگلیسی شکسته بسته هم به تفاهم برسند.
اتفاقی که برای دو شخصیت اصلی فیلم می افتد و می تواند در عالم واقعیت نیز به همزیستی مسالمت آمیز دو قاره[شاید هم فرانسه و آمریکا فقط!] بیانجامد. انگلیسی شکسته بسته به عنوان اولین فیلم یک کارگردان، اثری تماشایی و اندیشمندانه است. فیلمی که می شود با خیال راحت به تماشای آن نشست و از دیدن بزرگانی چون باگدانوویچ و جینا رولندز[هر چند در نقش هایی کوچک] لذت برد. چون یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب...
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید