شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بثورات ناشی از گرما Prickly heat


نقاط متعدد، كوچك، برآمده و خارش دریست كه در آب و هوای گرم بر روی پوست ظاهر میشوند
سن: در شیرخواران و كودكان شایعتر است.
نحوه زندگی: چاق بودن و زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب، عوامل خطر هستند.
جنس، ژنتیك: عوامل خطر محسوب نمیشوند.
بثورات ناشی از گرما، راشهای شدیداً خارش‌داری هستند كه به وفور در آب و هوای گرم ایجاد میشوند. این حالت زمانی رخ می‌دهد كه غدد عرق توسط باكتریها و سلولهای مرده پوست مسدود شوند، سپس عرق به دام افتاده در غدد عرق،‌ باعث التهاب خفیف می‌گردد. این ضایعه متشكل از نقاط یا تاولهای كوچك، قرمز و خارش‌دار همراه با احساس سوزش یا
سوزن سوزن شدن است. شایعترین محلولهای درگیر عبارتند از: دستها، پاها، زیربغل و قفسه سینه. این وضعیت بیشتر در افراد چاق به وجود می‌آید، زیرا راحتتر تحت تاثیر گرما قرار گرفته و عرق می‌كنند. شیرخواران و كودكان نسبت به بالغین، احتمال بیشتری برای مبتلا شدن دارند. ضایعه در ناحیه پوشك یا بر روی صورت، قفسه سینه یا پشت به وجود می‌آید.
ضایعه اغلب در عرض چند روز به طور خودبخود ناپدید میشود. این روند را می‌توانید با پوشیدن لباسهای شل كه از الیاف طبیعی ساخته شده و در نوزادان با عدم مصرف پوشك، تسهیل نمایید. در صورتیكه ضایعه پایدار ماند، پزشك ممكن است استفاده از یك كورتیكواستروئید موضعی ضعیف را توصیه نماید، اما این داروها را هیچگاه نباید بر روی صورت بكار برد. در نوزادان قبل از مصرف كورتیكواستروئید موضعی با یك پزشك مشورت كنید و همیشه دستورات پزشك را انجام دهید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید