جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به عملکرد ۳ مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر در هفته هشتم


نگاهی به عملکرد ۳ مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر در هفته هشتم
از آغاز فصل تازه لیگ برتر مانند چند فصل پیش، در گمانه زنی باز هم سخن از برتری بالقوه تیم های منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول به عنوان ۴ ضلع بالقوه قهرمانی در میان بود اما اینک با گذشت ۸ دیدار و با وجود اینکه هنوز راه طولانی برای رسیدن به ایستگاه پایانی باقی مانده است، شرایط به گونه ای است که شانس آرسنال و یونایتد در قیاس با ۲ تیم دیگر بیشتر و بالاتر نشان می دهد، چرا که از یک سو با کودتای آبراموویچ و همکارانش که اخراج مورینیو را در پی داشت، چلسی در سرازیری سقوط روحی و تاکتیکی قرار گرفته است و از طرف دیگر و درست مانند سال های گذشته، لیورپول این فصل هم با وجود ولخرجی زیاد هنوز همان تیم پرفرازونشیب است که نمی توان روی ثبات و تداوم پیشرفت آن چندان حساب کرد.
● چلسی حال و روز خوبی ندارد
در جریان مسابقات هشتمین هفته لیگ برتر، چلسی در رویارویی با فولهام با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد؛ ضمن اینکه ۲ بازیکن اصلی و مؤثر خود، تری را به خاطر مصدومیت و دروگبا را به علت اخراج از دست داد.
با نگاهی به اوضاع و احوال چلسی چه بسا این سؤال مطرح شود که آیا از پرتغال، جایی که این روزها خوزه مورینیو به استراحت روزگار می گذراند، تیم سابق خود را به خاطر تحولات ناگزیری که در آن رخ می دهد و روز به روز هم بیشتر و بیشتر روی هم انباشته می شود به باد تمسخر نمی گیرد؟ پاسخ هر چه باشد، یک واقعیت مشخص است که آبی های شهر لندن ۴ دیدار قبلی خود را بدون پیروزی پشت سر نهاده اند و در این رهگذر مدت ۲۶۰ دقیقه نیز موفق به گلزنی نشده اند؛ رویدادی که از ۹ فصل پیش تا کنون، نظیر آن برای چلسی رخ نداده است.
از سوی دیگر در ارتباط با دیدار فولهام گفتنی است آنها باید خوشحال باشند که در دقایق پایانی دروازه شان توسط میهمان گشوده نشد تا در استمفوردبریج شکست را تجربه کرده باشند. فولهام در شرایطی که می توانست و باید از ضعف روحی و تاکتیکی چلسی استفاده می کرد، ۲ فرصت عالی گلزنی را از دست داد. برای کامل شدن وخامت اوضاع چلسی چه چیزی بدتر از اینکه «جان تری» کاپیتان خود را که از ناحیه صورت به شدت مصدوم شد و دروگبا را که بیش از همیشه عصبی کار می کرد و اخراج شد، در جریان بازی با فولهام از دست داد تا برای بازی و حتی دیدارهای بعدی با مشکلات مضاعفی دست به گریبان باشد.
نکته دیگر درباره چلسی به از دست رفتن اعتماد متقابل و نوعی زهرآلود شدن روابط میان بازیکنان از یک سو و دست اندرکاران تیم از طرف دیگر بر می گردد. به این معنا که با توجه به حرف و حدیث هایی مبنی بر دخالت چند بازیکن در رأس آن همه بازیکن کلیدی و محوری تیم، جان تری در ماجرای اخراج مورینیو و کشیدن پای واژه ای به نام «خیانت» به معرکه، اینک چنددستگی و دست کم ۲ تکه شدن اتحاد بازیکنان به چشم می خورد تا جایی که «گرانت» مربی تازه، با اشاره به چنین شرایطی از ماندن و رفتن برخی از بازیکنان سخن گفته است.
به هر حال جمع و جور شدن چلسی در شرایط کنونی اگر ناشدنی نباشد، بدون تردید کاری دشوار جلوه می کند که برای تحقق آن به مردان با شخصیت و به قول فرنگی ها «کاریزما»ی خوزه مورینیو نیاز است تا اعتماد به نفس و روحیه پیروزمندانه را دوباره به اردوی چلسی بازگرداند که در این رهگذر و دست کم در ظاهر، چنین خاصیتی نزد «آدم»های مورد نظر آبراموویچ دیده نمی شود.
سخن از «آدم»های مرد روسی به میان آمد، گفتنی است در شرایطی که فوتبال را مردان پولدار تازه به دوران رسیده قبضه کرده اند، آدم های فنی اگر قرار باشد مستقل و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن کار کنند و بازیکن بیاورند و اخراج کنند، بدون تردید آبشان با مدیران توی یک جوی نخواهد رفت. در فوتبال امروز دنیا این مدیران و صاحبان پرقدرت و پولدار هستند که بر مربیان فرمان می رانند و اگر گاه استثنایی بر قاعده وارد شود، باید از جنس «سرآلکس» و «آرسن» باشد که توان روحی، ممارست فنی و«کاریزما»ی آنها به قدری بالا و دست نیافتنی است که هر صاحب پولداری را به تسلیم وادار می کند وگرنه داشتن شرایط لازم برای ماندگاری در فوتبال جزیره، نمی تواند در تقابل با «مافیا»ی پول چندان مؤثر باشد. آخر اینکه به نظر می رسد چلسی دست کم در فصل جاری از قافله مدعیان قهرمانی دور بماند و جا را برای رقابت آغاز شده میان آرسنال و منچستریونایتد خالی کند.
● آرسنال فعلاً یکه تازی می کند
در حال حاضر به نظر نمی رسد هیچ عاملی بتواند حکومت توپچی های لندن را در صدر جدول لیگ برتر زیر سؤال ببرد. به عبارت دیگر با توجه به اوضاع پریشان چلسی، فراز و نشیب زیاد لیورپول و شرایط متوسط و رفتار دست به عصای منچستریونایتد (به غیر از نزول روحی و جسمی و تاکتیکی) راه دیگری برای به زیر کشیدن توپچی ها وجود داشته باشد و این واقعیت پس از موفقیت توپچی ها در بازی با همسایه دیوار به دیوار خود در زمین وستهام بیش از پیش مشخص شد؛ تیمی که هیچ گاه حریف ساده ای برای آرسنال نبوده، به گونه ای که توپچی های لندن در ۴ دیدار قبلی با شاگردان کوربیشلی، به پیروزی نرسیده اند. سریال ۳ شکست متوالی یک روز باید در جایی متوقف می شد که سرانجام پس از ۹۰ دقیقه بازی در هفته هشتم لیگ برتر در فصل جاری و در ورزشگاه امارات این اتفاق رخ داد.
آرسنال در دامی که شاگردان آلن کوربیشلی گسترده بودند، گرفتار نشد. در این رهگذر و در تقابل با قدرت بدنی که حریف همسایه تحمیل می کرد، صدرنشین لیگ برتر با ارائه یک بازی هماهنگ، سریع و رو به جلو که از آغاز فصل به عنوان نماد تاکتیکی این تیم به حساب می آمد، به درستی پاسخ داد. در دیدار با وستهام، پس از کار خوب و تکنیکی آدبایور، توپ به الکساندر هلب رسید و با ارسال خوب او فرصت گلزنی در اختیار «ون پرسی» قرار گرفت که جوان جویای نام هلندی آن را از دست نداد تا در دقیقه ۱۳ نخستین و تنها گل بازی به سود آرسنال شکل بگیرد.
آرسنال پس از به ثمر رسیدن گل، در خط دفاع آن قدر هماهنگ و مستحکم بود (بیشتر به خاطر فلامینی که مانند کارگری در سایه تلاش می کرد) تا بتواند زیر فشار حریف تاب بیاورد تا بازی به تعادل کشیده شود. تیم جوان ونگر اگرچه گل دیگری به ثمر نرساند اما فرصت هایی را نیز از دست داد که از جمله می توان به دقایق ۵۵ ، ۶۳ و ۷۲ اشاره کرد که ون پرسی، آدبایور و کلیچی می توانستند تعداد گل های آرسنال را بالا ببرند. البته وستهام هم بیکار نبود و در چند نوبت از جمله دقایق ۵۷ و ۵۹ می توانست دروازه حریف را باز کند که یک بار «آشتون» فرصت را از دست داد و بار دیگر یک آرسنالی سابق، یعنی لیونبرگ که گلش به خاطر آفساید پذیرفته نشد. البته باید گفت تلاش شاگردان آلن کوربیشلی هر چه بود در تقابل با شایستگی های آرسنال برای برهم زدن برتری حریف هرگز کفایت نمی کرد.
● منچستریونایتد و یک پیروزی دیگر با حداقل گل
از طرف دیگر منچستریونایتد، صاحب عنوان قهرمانی، در زمین بیرمنگام و در رویارویی با شاگردان استیو بروس به آنچه لازم و اساسی بود، یعنی پیروزی و کسب ۳ امتیاز (اگرچه با حداقل گل) دست یافتند. این پیروزی که با گل دقیقه ۵۱ رونالدو و روی اشتباه مرگبار مدافع میزبان «کوئدروئه» که در تصاحب توپ مقابل ملی پوش پرتغالی، آن هم در چند قدمی دروازه کم آورد به دست آمد، اجازه داد تا فاصله یونایتد با صدرنشین لیگ برتر بیشتر نشود تا امید از بین رفتن آن وجود داشته باشد.
از سوی دیگر میزبان که فصل گذشته همراه با ساندرلند مجوز حضور در لیگ برتر را به دست آورده است، نه تنها در تقابل با یکی از مدعیان اصلی قهرمانی کوتاه نیامد، بلکه در دقایقی نیز از حریف با نام و نشان خود برتر نشان می داد اما در نیمه اول واکنش های خوب ون درسار و سپس خروج او به خاطر مصدومیت و آمدن کوژاک لهستانی که این دومی نیز خوب کار کرد، باعث شد فرصت های گلزنی بیرمنگام از دست برود. پس از گل رونالدو تا ۱۰ ، ۱۵ دقیقه بعد دروازه منچستریونایتد به شدت تهدید شد که از همه خطرناکتر ضربه «شفری» بود که با برخورد به سر فردیناند در حال ورود به دروازه بود که با واکنش عالی کوژاک، راهی کرنر شد.
البته در نیمه نخست و درحالی که منچستریونایتد تنها یک بار توانست دروازه میزبان را هدف قرار دهد (آن هم توسط رونالدو) شاگردان بروس، فعالتر از حریف ظاهر شدند، به گونه ای که کاپو می توانست میزبان را به گل برساند که با درخشش ون درسار به جایی نرسید. با این نتیجه، جدا از اینکه نوار پیروزی های یک بر صفر یونایتد پاره نشد، این نکته مهم به اثبات رسید که فوتبال بازی اعداد و ارقام نیست، بلکه در ذات نامنتظره و بی رحم آن رمز و رازی نهفته است که با این حرف ها کاری ندارد و در واقع احساس بیگانگی می کند!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید