جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بیمه و مدیریت آن در چین


بیمه و مدیریت آن در چین
صنایع بیمه چین پس از توقف ۲۰ ساله از سال ۱۹۸۰ کار خود را از سر گرفته است. در سال ۱۹۸۱، شرکت بیمه خلق چین از یک ارگان دولتی به یک شرکت تخصصی تبدیل شده و شرکت کل و شرکتهای فرعی در استانها، مناطق خودمختار، شهرهای تابع مرکز و شرکتهای فرعی در شهرستانها را تاسیس کرد. در سال ۱۹۸۸، شرکت بیمه تندرستی و شرکت بیمه اقیانوس آرام که به طور عمده در مناطق ساحلی فعالیت می کنند تاسیس شدند. در سال ۱۹۹۶، شرکت بیمه خلق چین ضمن تغییر نظام مدیریت و شیوه های مدیریت ، نظام موسسه مدرن را ایجاد کرد و گامی بزرگ در زمینه پیوستن به بازار بین المللی بر داشت. صدور قانون بیمه چین در سال ۱۹۸۵ و تاسیس کمیته نظارت و مدیریت بیمه چین در سال ۱۹۸۸، برای گردش بازار بیمه این کشور اساس قانونی و مقررات گردشی ایجاد کرده است.
اکنون چین جمعا بیش از ۷۰ هزار شرکت بیمه، ارگان واسطه ای بیمه، ارگانهای کفالت بیمه و انواع گوناگون بیمه مانند بیمه عمر، بیمه تندرستی، بیمه حوادث و بیمه دارایی دارد. به علاوه بیش از ۳۰ شرکت بیمه مجاز با سرمایه خارجی در چین فعالیت می کنند و بیش از ۱۰۰ شرکت بیمه با سرمایه خارجی بیش از ۲۰۰ نمایندگی در چین تاسیس کرده و انتظار ورود به بازار بیمه چین هستند. درآمد بیمه شرکتهای بیمه با سرمایه چینی و خارجی در سال ۲۰۰۳ به ۳۸۸ میلیارد یوان رسید و در مقایسه با سال ۲۰۰۲، ۱/۲۷ در صد فزونی گرفت .
بازار سرمایه منجمله بازارهای اوراق بهادار و سهام قرضه دولتی و یا شرکتی عرصه بانکداری است که چین در سال های اخیر به توسعه آن اولویت داده .
شان فو لین رئیس کمیته نظارت و مدیریت اوراق بهادار گفت:
"چین سازندگی سیستم بازار سرمایه ای چند لایه ای را پیش برده و از راه یابی مؤسسات واجد شرایط به بازار در مجموع، و مؤسسات بزرگ به بازار های داخلی و خارجی حمایت کرده ، برای ارتقای کیفیت شرکت های راه یافته به بازار و ارتقای ارزش سرمایه گذاری کلی بازار کوشش خواهد کرد و با تمام نیرو بازار سهام اوراق قرضه شرکتی را توسعه داده و شناوری بازار سهام قرضه دولتی و شرکتی را بالا خواهد برد.
در سال ۲۰۰۶ میلادی توسعه سریع بازار اوراق بهادار یکی از پدیده ای جالب توجه در بازار سرمایه چین بود. در نتیجه اصلاحات چین در ساختار حق مالکیت سهام ،شرکت هایی که در دو سال اخیر وارد بازار شده اند، کار آمدی جذب سرمایه و سرمایه گذاری بورس تقویت یافته است. به طوری که افزایش شاخص بازار بورس چین در شانگهای و شن جن در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۱۳۰ در صد بود. ارزش کل این بورس ها تا پایان سال گذشته از ۹ هزار میلیارد یوان فراتر رفته و حدود ۵۰ در صد ارزش کل تولیدات خالص داخلی را شامل می شد.
شان فو لین گفت: چین ضمن تشویق مؤسسات بزرگ بیشتری که به موفقیت های برجسته ای دست یافته اند، به راه یابی به بازار و توسعه کانال های جذب سرمایه مؤسسات متوسط و کوچک در بازار سرمایه و انتشار سهام قرضه مؤسسه ای را تقویت خواهد بخشید.
عرصه دیگری از بانکداری که چین در آینده در توسعه آن خواهد کوشید، بازار بیمه است. ادارات نظارت و مدیریت بیمه چین به عنوان یکی از ابعاد نسبتا پر سابقه بانکداری چین اعلام کرده اند که به پیشبرد اصلاحات وسعت داده و عرضه خدمات بیشتر و ارتقای سطح خدمات خواهند پرداخت.
جوین لی معاون کمیته نظارت و مدیریت بیمه چین گفت:
"ما با گسترش پوشش بیمه و ارایه خدمات مطلوب بیمه، نیاز توسعه اقتصادی جامعه را به بیمه در رشد خود به خوبی برآورده خواهیم کرد. ما امور بیمه را در روستاها توسعه خواهیم داد و هم زمان با تمام توان بیمه بازنشستگان و سالخوردگان و بیمه درمانی و پزشکی را توسعه خواهیم داد."
مجید حبیبی
منبع
www.persian.cri.cn
www.sirm.ir
منبع : آسمان ابری


همچنین مشاهده کنید