جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برای پیروزی، به امید قهرمانی


برای پیروزی، به امید قهرمانی
ورزشگاه کوچک «ال ساردینرو» ، واقع در شمال اسپانیا ، که اتفاقاً فاصله کمی تا کاتالونیا و شهربارسلونا دارد ، آغاز راهی دشوار برای تیم بارسلوناست تا فصل گذشته را فراموش کرده و به سوی قهرمانی در لالیگا گام بردارد.
امشب در شب دوم هفته اول لالیگا ، ریسینگ سانتاندر میزبان بارسلوناست. بارسلونایی که با آمدن لاپورتا ، رایکارد و ستارگانی چون رونالدینیو ، مسی و اتوئو ، پس از چند فصل ناکامی ۲ قهرمانی پیاپی در اسپانیا به دست آورد اما فصل گذشته و در رقابت با حریف سنتی اش ، رئال مادرید شکست خورد و به مقام دوم رسید.
حالا «آبی و اناری پوشان کاتالان» با جذب تیری آنری ، اریک آبیدال ، گابریل میلیتو و یحیی توره به همراه جوانی به نام جووانی دوس سانتوس ، قصد دارند از آغاز فقط برای قهرمانی بجنگند.
این تیم فصل گذشته نه در لیگ قهرمانان اروپا ، نه جام حذفی یا سلطنتی اسپانیا و نه در لالیگا موفق نبود اما بازیهای پیش فصل این تیم نشان از همان بارسایی دارد که همگان انتظار دارند.
بارسلونا در بازیهای دوستانه یک - صفر بایرن مونیخ را با تمام ستارگان جدیدش شکست داد ، خیمناستیک را ۵ - یک در هم کوبید ، برابر اسپانیول ۲ - ۲ متوقف شد و ختافه بدون شوستر را با یک گل کنار زد، بر خلاف نتایج ضعیفی که رئال در بازیهای پیش فصل گرفته است. البته هرگز نمی توان به نتایج این بازیها نگاه کرد چون سفیدپوشان پایتخت فصل گذشته نیز نتایج بسیار بدی در بازیهای دوستانه گرفتند و قهرمان شدند اما بارسایی که بایرن را ۴ - صفر له کرده بود به هیچ جامی نرسید.
از این رو بارسلونا برای بازی امشب انگیزه بسیار زیادی دارد. رایکارد می گوید :« بازیهای پیش فصل همواره مهمند. چون تیم هنوز از نظر فیزیکی آماده نشده ولی با سایر تیمها که کارشان را زودتر شروع کرده اند و آماده تر هستند بازی می کند. البته نمی توان آنطور که همه انتظار دارند بازی کرد ولی به هر چه آماده تر شدن تیم کمک می کند.»
رونالدینیو که خیلی ها افول بارسا در فصل گذشته را به دلیل بازیهای نه چندان درخشان او می دانند می گوید :«نمی خواهم اشتباهات فصل گذشته را مرتکب شوم. می خواهم تأثیر زیادی روی تیم بگذارم. این فصل بهترین فصل من خواهد بود. از تمرینات پیش فصل که تا کنون انجام داده ام بسیار راضیم. وقتی بازیکنی در شرایط فیزیکی خوبی باشد هر روز همه چیز راحتتر می شود. من انگیزه خیلی زیادی دارم.»
البته رونالدینیو با زدن ۲۱ گل در طول فصل گذشته بهترین گلزن تیمش بود اما به هر حال این بازیکن ۲۷ ساله در تعداد زیادی از تمرینات غایب بود.
ساموئل اتوئوی کامرونی هم که مدت زیادی از فصل گذشته را به دلیل مصدومیت از دست داد جنجال زیادی در تیم به پا کرد که آسیبهای زیادی به تیم تحت رهبری رایکارد زد. اما رونالدینیو می افزاید :« ما همه در مورد مشکلات فصل گذشته و نتایج آن صحبت کردیم و سعی می کنیم همه آنها برطرف شود. ما می خواهیم دوباره یک تیم قهرمان بسازیم.»
او که ۲ بار بهترین بازیکن جهان شده است در مورد اضافه شدن بازیکنان بزرگی چون آنری ادامه می دهد :«تمام بازیکنانی که آمده اند بسیار با تجربه اند و برای قهرمانی به بارسلونا پیوسته اند. به نظر من حضور آنها حتی باعث شده انگیزه بازیکنان بیش از پیش هم بشود.»
از مشکلاتی که بارسلونا برای بازی امشب دارد غیبت تنی چند از بازیکنان کلیدی این تیم است.
کارلوس پویول و ادمیلسون به دلیل مصدومیت زانو و گابی میلیتو به دلیل محرومیت نمی توانند در بازی امشب برابر سانتاندر قرار بگیرند. به همین دلیل شاید برای خط دفاعی روی به مارکز ، تورام ، آبیدال و توره بیاورد. رایکارد می گوید :« درست است که بازیکنان مهمی را در اختیار نداریم ولی ما تنها به فکر جبران هستیم و تیمی که می خواهد قهرمان شود در هر شرایطی باید پیروز باشد. ما نمی توانیم از ادمیلسون و پویول استفاده کنیم ولی با وجود بازیکنی چون یحیی نباید نگران باشیم.»
در خط حمله هم همگان منتظر دیدن ۴ ستاره این تیم در لالیگا هستند. آنری برای اولین بار در لالیگا بازی خواهد کرد و این تجربه را در کنار رونالدینیو ، مسی و اتوئو به دست خواهد آورد.
جووانی چون هنوز پاسپورت اروپایی ندارد نمی تواند برای تیمش بازی کند.
با توجه به حضور این ۴ بازیکن تهاجمی پرتوان ، استقاده از سیستم ۳-۳-۴ سنتی بارسلونا کمی سخت به نظر می رسد.این مربی هلندی می افزاید :« استفاده از این بازیکنان به ترکیب تیم مقابل ، سلامتی ، آمادگی ، تمرینات و ... دارد. آنها در شرایط متفاوت زیادی می توانند در کنار هم بازی کنند.»
گارسیا تورال ، مربی سانتاندر هم در مورد بازی امشب می گوید :«اولین بازی هر فصل همیشه سخت است. مخصوصاً اگر اولین بازی برابر بارسلونا باشد. ما نمی خواهیم فصل را با شکست آغاز کنیم و من یقین دارم با حمایت ۲۰ هزار هوادار کار را برای آنها سخت می کنیم.»
کسری امام صفاری
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید