جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


گذر از دنیای کودکی


گذر از دنیای کودکی
آنها تقریباً نیمی از عمرشان را سر صحنه فیلمبرداری فیلم های هری پاتر گذرانده اند و در دنیای جادویی اما مجازی مدرسه جادوگری هاگوارتز بزرگ شده اند. حال با انتشار جلد هفتم و نهایی مجموعه رمانهای هری پاتر - كه در آن رولینگ وعده مرگ برخی شخصیتهای اصلی را داده است - در یكی از همین روزها و اكران پنجمین فیلم هری پاتر با نام «هری پاتر و فرمان ققنوس» این سه بازیگر توانای بریتانیایی كه همچون شخصیت های خود فیلم هری پاتر در مرحله گذر از دنیای كودكی به دنیای بزرگسالی هستند باردیگر در كانون توجه كتابخوانان و فیلم دوستان قرارگرفته اند.
دانیل رادكلیف، اما واتسون و روپرت گرینت تا آغاز مرحله تولید فیلم بعدی هری پاتر كه زودتر از ماه سپتامبر نخواهدبود فراغت كوتاهی یافته اند تا گذشته خود را مرور كنند و درباره سرنوشت خود پس از ترك هاگوارتز به حدس و گمان بپردازند.
رادكلیف كه هفده سال دارد همین چند وقت پیش با بازی در یك نمایش پراستقبال در وست اند لندن به نام Equus و در نقش مرد جوانی كه اسب ها را نابینا می كند از كسوت هری پاتر بودن بیرون آمد و برای نخستین بار دنیای سینما او را نه به چشم بازیگر هری پاتر بلكه صرفاً به چشم یك بازیگر توانا در نقشهای مختلف شناخت.
او فیلم دیگری به نام «پسران دسامبر» را درانتظار اكران دارد و بزودی آماده بازی در یك فیلم دیگر به نام «پسرم، جك» خواهدشد. رادكلیف با ۵ فوت و اندی قد شاید بتواند به عنوان یك بازیگر فیلم های اكشن برای خود شهرت تازه ای دست و پاكند.اما این آن چیزی نیست كه دوست دارد. او یك جور شوخ طبعی ذاتی و تیزهوشی خاصی دارد و با الگو قراردادن قهرمان محبوبش «پیترسلرز» چشم به نقش آفرینی های دراماتیك یا كمدی دوخته است.
رادكلیف می گوید: «بازی در نمایش Equus تجربه خوب و جالبی بود اما هیچوقت انتظار ندارم كه مردم با دیدن من در نقشی متفاوت بتوانند فوراً هری پاتر را فراموش كنند و مرا به عنوان یك بازیگر و نه صرفاً هری پاتر بپذیرند. فكر می كنم اگر درفیلم های مختلف بازی كنم مردم بتدریج نگاه متفاوتی به من پیدا خواهندكرد. رادكلیف نهم ژوئیه با حك كردن اثر دستش در بلوار مشاهیر هالیوود جای پای خود را بیش از پیش در عالم پرزرق و برق بازیگری در هالیوود محكم كرد اما همین هم برای او تجربه عجیبی است.
او می گوید: «این یكی از آن كارهایی است كه واقعاً خجالت زده ام می كند چون به نظرم افتخار خیلی بزرگی است و چشم انداز واقعاً هیجان انگیزی دارد.»
رادكلیف و دو هم بازیگر دیگرش
علی رغم سپری كردن بیشتر دوران كودكی شان در كانون شهرت و توجه هری پاتر امروزه نوجوانانی بسیار متواضع و درعین حال عادی هستند.
رادكلیف می گوید: «مردم از من می پرسند كه آیا دوران كودكی طبیعی ای را پشت سر گذاشته ام یا نه و اگر دوران كودكی طبیعی به شاد و سلامت زیستن است پس من آن را داشته ام.»
او سپس می افزاید: «حس نمی كنم چیزی را از دست داده ام فقط شاید نسبت به هم سن و سالم كمی زودتر بزرگ شده ام. چون از سن یازده سالگی بزرگسالان بیشتر از كودكان دوروبرم را گرفته بودند. من یك رابطه حرفه ای خوب و قوی ای با آدم های بزرگ تر از خودم داشته ام و این روند رشد و بلوغ هر فردی را تاحدی تغییرمی دهد یعنی او احتمالاً كمی زودتر بزرگ می شود.
او درمورد بزرگ شدن خودش با شخصیت و نقش هری پاتر توضیح می دهد: «روز قبل شخصی به من گفت كه آخرین فیلم هری پاتر احتمالاً در سال ۲۰۱۰ آماده اكران خواهدشد.
نمی دانم حرف او تا چه حد صحت داشته باشد اما اگر همین طور باشد بدان معناست كه من ده سال از عمرم را با هری پاتر سپری و آن را وقف این شخصیت محبوب داستانی و سینمایی كرده ام. درنتیجه من هم ناراحت خواهم شد چون در هرحال تمام شدن آن به معنای پایان یك دهه خاطره است.
البته به همان اندازه از تصور خارج شدن از دنیای هری پاتر و ورود به یك دنیای تازه بازیگری در نقش قهرمانان دیگر دچار هیجان می شوم.»
دانیل همچون میلیونها تن دیگر از طرفداران هری پاتر بی صبرانه در انتظار چاپ جلد هفتم و نهایی هری پاتربا عنوان «هری پاتر و قدیسین مرگبار» در یكی از همین روزها است تا به سرانجام سرنوشت او پس از بازی در ۵ فیلم هری پاتر پی ببرد.
او می گوید: «واقعاً هیچ تصوری ندارم كه چه اتفاقی خواهدافتاد اما قطعاً احتمال این وجوددارد كه هری پاتر بمیرد. به من گفته شد كه خیلی از قماربازان در لاس وگاس برسر مردن یا زنده ماندن او شرط بندی كرده اند كه به نظرم واقعاً كار خنده داری است. اجازه دهید از همین جا جواب سؤال بعدی شما را بدهم. آیا مرگ او مرا ناراحت می كند؟ نه. چون فكر می كنم اگر به شیوه قهرمانان بمیرد این راه خوبی برای خداحافظی همیشگی با شخصیت اوست.»
اما واتسون، كه ۱۶سال دارد كوچكترین بازیگر این جمع ۳ نفره است. او در فیلم های هری پاتر سروزبان دارترین آنهاست اما در دنیای واقعی و در میان آنها كمترین اعتمادبه نفس به توانایی های خودش را دارد.
او درحالی كه بسیاری از ویژگی های بارز شخصیتی هرمیون گرنجر را در خودش می بیند - هر دو به گفته خودش آدمهای یكدنده، مصمم، وفادار و متعصب درامر تحصیلات آكادمیك هستند - معتقد است استعداد بازیگری اش یك چیز ذاتی و غریزی است و مطمئن نیست كه پس از به پایان رسیدن افسانه هری پاتر بتواند كنار او باقی بماند.
او می گوید: «وقتی همه هری پاترها تمام شوند فكر می كنم احساس غریبی به من دست بدهد. یك جور احساس گمگشتگی. تصور زندگی بدون هری پاتر سخت است چون بخش عمده ای از زندگیم را وقف آن كرده ام و وقت بسیاری را به آن اختصاص داده ام. واقعاً عجیب خواهدبود.»
او در مورد تجربه بازی خود در این فیلم ها می گوید: «باتوجه به این كه تا قبل از فیلم های هری پاتر هیچ تست بازیگری ای نداده بودم و یا به طور حرفه ای بازی نكرده بودم حس می كنم با انتخاب شدن برای بازی در یكی از موفق ترین مجموعه فیلم های تاریخ سینما از هیچ كجا به همه جا رسیده ام. حال این كه از این نقطه به كجا خواهم رفت باید كمی به گذشته برگردم و خیلی راهها را از نو طی كنم. واقعاً خیلی دوست دارم بطور حرفه ای آموزش بازیگری ببینم. چون حس می كنم جایگاه فعلی ام خیلی بالاتر از حد خودم است. من باید خیلی بیشتر از این، روی بازیگری و فنون آن كار می كردم.»
درهرحال تجربه ای كه اما واتسون از بازی در فیلم های هری پاتر به دست آورده بسیار باارزش است و اعتمادبه نفس او درطول همه این سال ها به اندازه ای رسیده است كه به خود جرأت دهد از دیوید ییتس، كارگردان «فرمان ققنوس» بپرسد كه آیا مجبور است در این همه برداشت بازی كند یا نه (ییتس، كه به گرفتن ۳۰ برداشت یا حتی بیشتر نیز علاقه مند است در جواب به او یك بله محترمانه گفته بود.)
واتسون می گوید: «در فیلم اول انگار كسی مرا به اعماق دنیای بازیگری هل داد اما حالا به نظرم می آید با بازی در مجموعه فیلم های هری پاتر واقعاً به یك مدرسه بازیگری رفته ام. وقتی نقش «هرمیون گرنجر» به من رسید تنها چیزی كه در وجود خودم سراغ داشتم یك توانایی و قابلیت ذاتی بازیگری بود. هیچ چیزی درباره فیلم سازی نمی دانستم و واقعاً چیزهای زیادی بودند كه باید به لحاظ فنی آنها را یاد می گرفتم. درمورد فیلم اول واقعاً همیشه در وحشت بودم چون نمی دانستم درست كار می كنم یا نه و یا حضورم هیچ تأثیری دارد و یا این كه چرا اصلاً اینجا هستم.»
واتسون درمورد كوله باری از تجربیات سینمایی خود با هری پاتر می گوید: «تا به حال با ۴ كارگردان، با ملیت های مختلف، شخصیت های مختلف و حتی سنین مختلف كار كرده ام. همچنین در كار با حیوانات، جلوه های ویژه تصویری و ترفندهای بصری تجربه هایی آموخته ام به همین خاطر احساس می كنم تا همین جا خیلی خوش شانس بوده ام و همین تجربه ها مرا برای ورود به دنیای بازیگری پس از هری پاتر آماده خواهدكرد.
این پنجمین فیلم هری پاتر من است و این بار در توانایی های خودم به عنوان یك هنرپیشه اعتمادبه نفس بیشتری پیدا كرده ام.»
واتسون كه در این مصاحبه پیراهن و شلواری با دوخت طراحان معروف مد اروپا پوشیده برای بازی در هر یك از ۲ فیلم پایانی هری پاتر ۲ میلیون پوند دستمزد دریافت خواهدكرد. اما اصرار دارد كه این قرارداد خیره كننده بازیگری به انگیزه پول نبوده است.
به غیر از لباس بزرگترین ولخرجی او خرید یك لپ تاپ بوده است اگرچه تصمیم دارد پس از قبول شدن در امتحان آئین نامه رانندگی برای خود یك اتومبیل نیز دست و پاكند. او با كمی غرغر می گوید: «دارم رانندگی یاد می گیرم اما سخت است. فكرش را نمی كردم.»
او نیز همچون میلیونها تن از هواداران مشتاق هری پاتر بی صبرانه درانتظار چاپ جلد هفتم است.
واتسون می گوید: «انگار صدسال صبر كرده ام. واقعاً می خواهم بدانم چه بلایی سر هری می آید یكی هست كه ادعا می كند توانسته با هك كردن كامپیوتر ناشر هری پاتر به داستان جلد هفتم و نهایی پی ببرد. او گفته است هرمیون خواهدمرد و شنیدن این خبر واقعاً مرا ناراحت كرد. هیچوقت در تصورم نمی گنجید كه او در جلد هفتم بمیرد.
او كه پدر و مادرش تنها وقتی كه ۵ سال داشت از یكدیگر جدا شدند تصمیم دارد یك سال مرخصی تحصیلی بگیرد و سپس به دانشگاه برود. بعد هم اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش رود پس از فراغت یافتن از نقش هرمیون گرنجر به سراغ نقشهای مهیج دیگری برود.»
از میان این جمع سه نفره روپرت گرینت ۱۸ ساله كه نقش ران ویذلی را بازی می كند به ظاهر خونسردترین آنها درمورد سرنوشت هری پاتر است. او در دو فیلم دیگر نیز بازی كرده است (thunderpants و كلاس رانندگی) و از زمانی كه در سن ۱۶ سالگی مدرسه را ترك كرده است بیشتر وقت خود را اگر سر صحنه فیلمبرداری هری پاتر نباشد در زمین گلف می گذراند.
«باحال» صفت موردعلاقه او هنگام توصیف یك چیز است كه البته درمورد ون سیار بستنی فروشی ای كه اخیراً خریده و با آن در اطراف هرت فورد شایر رانندگی می كند صدق می كند.
گرینت می گوید: «نمی دانم چرا آن را خریده ام اما واقعاً باحال است. همیشه یك علاقه خاص به كار بستنی سازی و بستنی فروشی داشته ام. كار باحالی است. ونی كه خریده ام در صندوق عقبش یك فریزر بزرگ و همینطور یك آشپزخانه نقلی و ظرفشویی دارد. یك زنگوله هم دارد كه آهنگی را می زند. واقعاً چیز باحالی است.»
او درمورد تجربه كار در فیلم های هری پاتر می گوید: «چندسال اخیر واقعاً خوش گذرانده ام و از هر لحظه زندگیم لذت برده ام. فكر می كنم به لحاظ اجتماعی یعنی حضور در جامعه كمی از دیگران عقب می افتید چون طبیعتاً وقت آزاد زیادی ندارید كه با دوستانتان سپری كنید. اما از این بابت ناراحت نیستم چون سر صحنه با كسانی كار می كنم كه در این چندسال خیلی با آنها صمیمی شده ام. ما تقریباً چندسالی است كه با هم كاركرده ایم و همین تجربه كاركردن را لذت بخش تر می كند.
او درمورد چیزهایی كه سر صحنه فیلم های هری پاتر یاد گرفته، می افزاید: «چیزهای زیادی یادگرفته ام. چون وقتی كارم را شروع كردم آنقدر اعتمادبه نفس نداشتم. دوست دارم اگر بتوانم در آینده هم همین شغل را ادامه بدهم.»
به نظر او این چیز «باحالی» است كه مردم در خیابان او را بشناسند اگرچه اعتراف می كند: «فكر می كنم برای این جور اداها خیلی زوداست.»
برای روپرت گرینت «آسان گیر» و «خوش بین» به زندگی تجسم صحنه مرگ ران ویزلی در فیلم پایانی هری پاتر هم چیز «باحالی» است اما قطعاً اتفاقی نیست كه درمورد آن خیلی فكر كرده باشد.
او می گوید: «به نظرم داشتن صحنه مرگ او با حال است اگر كه البته یك نبرد جانانه در كار باشد اما راستش فرضیه خاصی ندارم.» گرینت سپس می افزاید: «وقتی هری پاترها تمام شوند واقعاً ناراحت خواهم شد. چون هری پاتر بخش بزرگی از زندگی ام بوده است.»
او درمورد برنامه های آینده خود می گوید: «اما پس از تمام شدن هری پاتر برنامه های زیادی درسر دارم و باید ببینم چه اتفاقی می افتد. اگر در كار بازیگری موفق نشوم ون سیار بستنی فروشی ام را هم دارم درنتیجه غصه ای نیست.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید