جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک میزبان حذف شد


یک میزبان حذف شد
در بازی شماره سیزدهم جام چهاردهم تیم‌های ملی مالزی و ازبکستان در ورزشگاه ملی بوکیت جلیل کوالالامپور به مصاف یکدیگر رفتند تا سومین بازی گروه سوم را به انجام برسانند و قدری وضعیت جدول را مشخص‌تر کنند. تیم فوتبال مالزی با توجه به شکست سنگینی که مقابل چین در گام اول متحمل شده بود انگیزه بسیار بالایی برای درخشش مقابل ازبکستان داشت و در سوی دیگر هم ازبکستان قصد داشت تا با شکست پرگل حریف درجه دوم خود شکست خود را از ایران به فراموشی بسپارد.
مالزی در این بازی با سیستم ۲-۵-۳ به میدان آمد و با تکیه بر قدرت ماهیودین در شوت‌های ناگهانی قصد گشودن دروازه حریف را داشت، اما ازبک‌ها هم با به خدمت گرفتن ۵ دفاع، ۳ میانه و ۲ حمله چشم به حضور پرتعداد در حملات خود داشتند به شکلی که دو مدافع کناری با توجه به ضعف مالزیایی‌ها از کناره‌ها نفوذ می‌کردند و تا پشت هجده قدم حریف هم پیش می‌آمدند.
البته این نفوذها خیلی زرد هم نتیجه داد و اولین گل ازبکستان در دقیقه ۱۰ به ثمر رسید و سانتر مورب از میانه میان را شاتسنیخ با ضربه سر وارد دروازه عزیزون کرد. مالزیایی‌ها با این گل قدری به خود آمدند و در چندین صحنه موفق شدند تا پشت هجده قدم حریف هم جلو بیایند اما با وجود ضربه زیبای شاهرول در دقیقه ۲۲ مالزی به گلی نرسید تا در ادامه ازبکستان مجدداً صاحب توپ و میدان شود.
شاگردان اینیلیف با تأکید بر نقطه ضعف مالزی در قلب دفاع روی به کارهای عمقی و رو به جلو آوردند که در یکی از این صحنه‌ها در دقیقه ۲۹ تیمور کاپاتزه با حرکت عمقی خود از پشت هجده قدم هافبک دفاعی مالزی را با دریبلی دو طرفه از پیش‌رو برداشت و دومین دفاع چپ حریف را هم به زیبایی کنار زد و در نهایت با شوتی سرکش با پای چپ تور دروازه عزیزون را برای دومین بار به لرزه درآورد. در پایان دقایق نیمه اول هم مدافع مستأصل مالزی حرکت سریع شاتسنیخ را با خطای آشکار متوقف کرد که منجر به اعلام پنالتی شد که این ضربه را هم باکایف با ضربه‌ای هنرمندانه تبدیل به گل سوم تیمش کرد.
نیمه مربیان هم با وجود تمام صحبت‌های با کار چیز خاصی از مالزی دیده نشد و این تیم همچنان با بازی احساسی خود و اشتباهاتی فاحش فضای مناسبی را برای کار ازبک‌ها ایجاد کرد به‌صورتی که سرور جباراف در دقیقه ۶۰ با شوتی سرکش از پشت هجده قدم در حالی که در چند متری‌اش هم بازیکنی وجود نداشت دیرک افقی دروازه مالزی را به شکل وحشتناکی به لرزه درآورد. یک سوم پایانی وقت بازی بسیار سرد و بی‌روح سپری می‌شد چرا که هیچ یک از دو تیم دارای توان اولیه خود نبودند و دچار افت فیزیکی شده بودند.
ازبک‌ها در این دقایق الکساندر خبریخ، عزیز ابراهیموف و پاول سولومین را در مقاطع مختلف وارد زمین کردند ضمن اینکه مالزی نیز محمد فرهان را وارد زمین کرد تا بلکه به روند تیمی خود شوکی وارد کند. ۵ دقیقه پایانی نیمه دوم آبستن حوادث زیادی بود چرا که ازبک‌ها برای اینکه امکان داشت تا کارشان با چین در روز آخر به تفاضل گل برسد بر شدت حملات خود اضافه کردند و در دقیقه ۸۵ شوت بغل پای عزیز ابراهیموف تبدیل به گل چهارم آنان شد. این گل پایان کار شاگردان اینلیف نبود چرا که شاتسنیخ با اولین حضورش در ترکیب ازبکستان در جام ملت‌ها باز هم گلزنی کرد و در دقیقه ۸۹ با کار گروهی مناسب طی سه پاس پیاپی با بغل پا دروازه مالزی را برای پنجمین بار فرو ریخت.
دیدار تیم‌های عربستان و اندونزی از گروه چهارم رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌ها در جاکارتا و در برابر دیدگان هزاران اندونزیایی با قضاوت البدواوی آغاز شد.
تیم ملی اندونزی مسرور از کسب پیروزی در اولین بازی گروه D مقابل بحرین در حالی پای به این میدان گذاشته بود که به دنبال خلق شگفتی دیگری بود و از روحیه به مراتب بالاتری هم از حریف خود برخوردار بود. اندونزی این دیدار را با سیستم ۲-۴-۴ آغاز کرد و قصد داشت تا با تراکم در دفاع و میانه میدان مجال هنرنمایی برای عربستان فراهم نیاید اما در سوی دیگر میدان هم عربستانی‌ها به‌دنبال شکست حریف به ظاهر ضعیف خود بودند و به همین خاطر کار خود را با سیستم ۲-۵-۳ سنتی به سبک هجومی آغاز کردند.
عربستانی‌ها در این دیدار بازی هم زوج مالک ماز و یاسر القحطانی را در نوک پیکان حمله خود قرار دادند به‌صورتی که تمامی توپ‌ها به این دو ختم می‌شد. در دقیقه ۱۰ قحطانی در یکی از فرارهای معروف خود به عمق دفاع حریف را به هم ریخت و با پاس به بیرونی زیبا توپ را مقابل پاهای مالک ماز قرار داد اما او با بی‌دقتی هرچه تمام توپ را به آسان کوبید تا آه از نهاد نیمکت‌نشینان عربستان بلند شود. یک دقیقه بعد هم اندونزی که به هیچ عنوان قصد باختن به حریف نام آشنای خود را نداشت صاحب یک ضربه ایستگاهی شد به‌صورتی که اگر ضربه برگشت حاصل از دفع ناقص دروازه‌بان عربستان روی پای سودارسون جفت و جور شده بود گل اول به سود اندونزی به‌ثمر رسیده بود.
در دقیقه ۱۲ اولین گل بازی به ثمر رسید به‌صورتی که در جدال هوایی یاسر القحطانی و محمد ریدوان مهاجم عربستان موفق‌تر عمل کرد و سانتر از سمت راست دفاع اندونزی را مبدل به گل اول عربستان کرد. در این صحنه کریستین پیتوی هر چه تلاش کرد نتوانست این توپ را که در جلو دستانش به زمین خورده بود، دفع کند.
فشار اندونزیایی‌ها با پشتوانه عظیم تماشاگران خود پس از این گل زیاد شد به صورتی که آنها روی به پرس حریف در میانه میدان آوردند و در ضدحمله‌‌ها بسیار پرفروغ‌تر ظاهر شدند. در یکی از این صحنه‌ها هافبک نفوذی اندونزیایی‌ها بر اثر اشتباه مدافع عربستان صاحب موقعیتی تک‌به‌تک با دروازه‌بان عربستان شد که با دریبل او به‌راحتی گل تساوی را به ثمر رساند. ایبوی ایلی این گل را در دقیقه ۱۷ به‌ثمر رساند.
اشتباهات مکرر عربستانی‌ها که از بازی بسته حریف خود به ستوه آمده بودند می‌رفت تا دروازه این تیم را برای بار دوم در دقیقه ۴۲ باز شده ببینند اما تلاش کریستین پیتوی در آستانه ورود توپ به دروازه باعث به کرنر رفتن این توپ شد که البته دروازه‌بان عربستان در ضربه سر پامونگکاس هم مجدداً دروازه تیمش را نجات داد.
نیمه دوم هم با حرکات خوب و سرعتی اندونزی آغاز شد اما هرچه از زمان بازی می‌‌گذشت ضعف بدنی بازیکنان ریز جثه این تیم مشهودتر می‌شد تا جایی که در یک سوم پایانی زمان بازی عربستان بار دیگر مالکیت نسبی خود را بر توپ و میدان به‌دست آورد آنها در دقیقه ۶۸ صاحب موقعیت مناسبی مقابل دروازه پیتوی شدند که تکل به موقع «سلام پسی» مانع از گلزنی مجدد قحطانی شد.
حملات ادامه‌دار عربستان در حالی که در دقیقه ۹۳ همه منتظر سوت پایان بازی بودند به بار نشست و تعویض طلایی این تیم باعث به‌ثمر رسیدن گل پیروزی‌بخش عربستان شد. در این صحنه سانتر از سمت راست دفاع خسته اندونزی روی سر سعید الهرتی قرار گرفت که او نیز به زیبایی گل دوم عربستان را به‌ثمر رساند و ورزشگاه گلورا بانک کار نوجاکارتا را در سکوت محض فرو برد.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید