شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


پس از هری پاتر و ارباب حلقه ها نوبت به قطب نمای طلایی رسید


پس از هری پاتر و ارباب حلقه ها نوبت به قطب نمای طلایی رسید
پس از هری پاتر، ارباب حلقه ها و ماجراهای نارنیا، نوبت به یك فیلم دیگر پیرامون كودكان و با مخاطبانی از این رده سنی با نام «The golden compass» و یا به روایتی «قطب نمای طلایی» رسیده است. این فیلم اقتباسی است از كتاب «مواد تیره او » نوشته فیلیپ پولمن بریتانیایی كه اگر همه چیز خوب پیش برود، ممكن است ۲ فیلم سینمایی دیگر نیز دراین خصوص ساخته شود.
فیلم جدید را كریس وایتز كارگردان آمریكایی تدارك دیده و بودجه آن به ۱۸۰ میلیون دلار می رسد. قرار است امثال دانیل كریگ ایفاگر جدید نقش جیمز باند، نیكول كیدمن استرالیایی و درك جاكوبی بازیگر پرسابقه بریتانیایی در آن حضور یابند.
«قطب نمای طلایی» داستان یك دختر ۱۲ ساله به نام لیرا بلاكوا را توضیح می دهد. او می كوشد دوستش را از ورطه مشكلات و بلایای مختلف نجات دهدكه از آن جمله معضلات می توان به قرارگرفتن همزمان او در دو دنیای متفاوت، حركتش در فضای سرد قطب شمال ، تعقیب شدن او از سوی تبهكاران و نیروهای شیطانی و سرانجام احساس اندوهش از وجود این همه مشكلات در زندگی اشاره كرد.
ازمیان ۱۰هزار متقاضی بازی كردن رل این دختر، یك بریتانیایی ۱۲ ساله به نام داكوتا بلو ریچاردز برای این مهم گزینش شده است و موقعی كه این فیلم اكران شود، او را در نقش لیرا خواهیم دید. اگر در دنیای هری پاتر، اغلب كودكان مخاطب بودند و آنهاهدف گرفته شده بودند، سازندگان این فیلم جدید امیدوارند بافت و روال قصه شان به گونه ای باشد كه بزرگسالان نیز به سمت پروژه های آنها بیایند و تماشاگران فیلم، به طبقه نوجوان و جوان منحصر نشوند.
شاید هم امیدها در این زمینه بی مورد نباشد زیرا تم و روال داستانی «قطب نمای طلایی» در قیاس با «پاتر » یا «ارباب حلقه ها» جدی تر و تیره تر است و ذاتاً قابلیت بیشتر و بهتری برای جذب مخاطبان بزرگسال دارد. براین اساس، استودیوی نیولاین در هیأت شركت سازنده فیلم این آرزو را در دل می پروراند كه در زمان اكران جهانی فیلم (آذرماه امسال) بزرگسالان با همان وسعت و تعداد به سالن های نمایش دهنده آن روی بیاورند كه كودكان و نوجوان ها در زمان پخش ۴قسمت اول «هری پاتر» به آن علاقه نشان دادند و گمان می رود كه به زودی زود نسبت به قسمت پنجم آن نیز چنین كنند.
فیلمبرداری فیلم هنوز تمام نشده و كارهای فنی آن همچنان ادامه دارد، اما یك تیزر و فیلم تبلیغی ،۶ ۵ دقیقه ای حاوی نقاط اوج آن تدارك دیده شده كه به قصد اطلاع رسانی درباره آن به عموم، در سطح جهان پخش خواهد شد. اضافه براین ، تعدادی از عوامل تهیه و اجرای این فیلم جدید سفری هم به جشنواره اخیر و معتبر كن در فرانسه داشتند تا در آن جا درباره این فیلم و شرایط و تداركات آن توضیحاتی را به جامعه سینما بدهند.
فیلم كوتاه و كلیپ مورد بحث نشان می دهند كه « قطب نمای طلایی» اثری پرماجرا و اكشن و درعین حال دارای تم قابل قبول و فاقد تندی ها و خشونت های افراطی است و از جذابیت های سالم و لازم بهره می برد. در فیلم ، شخصیت ها و موجودات ناشناخته زیادی دیده می شوند كه برخی شیطانی اند اما به رسم و روال كارهای ژانر كودكان، هیچ چیز آن قدر تلخ و پس زننده نیست كه نتوان تحملش كرد.
برعكس با استفاده از فناوری های رایانه ای آدم های بالنسبه بدی ترسیم شده اند كه بینندگان را به دنبال خود می كشند و هیچ چیز آن قدرها تیره نیست كه در عین جذب بیننده های ویژه آثار پاتر، كسانی را به سالن های سینما بكشاند كه لزوماً پاتر را ایده آل نمی دانند و باورشان این است كه داستان های او بیش از حد كودكانه و ناقص است.
حسنی كه «قطب نمای طلایی» دارد و قابلیت انتقال سریعتر تم و متن داستان خود به كسانی است كه حتی پیشینه مطالعه كتاب مربوطه و اقتباس شده را ندارند و برای نخستین بار رودررو با چنین سوژه ای قرار گرفته اند.
با این حال ، كریس وایتز در مقام فیلمساز و كارگردان مدعی است كه نكوشیده برخی قسمت های كتاب را آن گونه تغییر دهد كه موافق میل قشرهای خاص باشد و الزام ها و مشكلات و مسائل مختلف دست های او را نبسته است. به علاوه، او می گوید محصول انتهایی و فیلمی كه در نهایت اكران می شود، حتی از سلاح جلوه های ویژه افراطی به قصد جلب نظر مخاطبان بهره نخواهد برد.
به ادعای او «قطب نمای طلایی» از سلاح كارآمدتری سود می جوید و آن بهره بردن از اسلحه سادگی و جذب بینندگان بدون ارائه تصاویر مفرط غیرحقیقی و مبتنی بر كلك های بصری و یا شكوه افراطی است. چیزی كه به گفته وایتز در پاتر به حجم زیاد و در تریلوژی «ارباب حلقه ها» به میزان خیره كننده ای مشاهده می شد و به همین سبب اصالت موضوع كاهش می یافت و ظواهر و موارد جذب كاذب فزونی می یافت. این در حالی است كه «قطب نمای طلایی» می خواهد در درجه اول یك فیلم «موضوع محور» باشد و نه چیزی كه فقط مقداری نور خیره كننده و تشعشع های جذاب را به صحنه می ریزد.
وایتز در آستانه تابستان ۲۰۰۷ و در حالی كه گمان می رود دو ماه نخست این فصل صرف تكمیل كارهای فنی و مسائل موسوم به «پست پروداكشن » فیلم شود، می گوید: «درست است كه یك فیلم بیش از حد ساده و سرراست هم ایرادهای ویژه خود را دارد و فاقد جذابیت های عمقی تلقی خواهد شد، اما من كوشیده ام از پیچاندن افراطی موضوع به قصد ایجاد جذابیت های زودگذر خودداری كنم.
داستان درچند نقطه پیچ و تاب های خود را دارد و خواننده كتاب و بیننده فیلم را در بعضی نقاط می فریبد، اما در اصل و در حداكثر دقایق همه چیز مشخص است و قصد ما ایجاد یك كلاف سردرگم نبوده است.
البته مشكل اصلی من تبدیل كردن یك كتاب خوب به یك فیلم خوب بوده است ، زیرا وقتی با یك كتاب بد و یا متوسط طرف هستید، راحت تر می توانید كار كنید و ذهن تان بیشتر پرواز خواهد كرد. حال آن كه یك كتاب خوب به قدری غنی است كه نه می توانید آن را به طور كامل به روی پرده ببرید و نه به خودتان اجازه تخطی از داستان را می دهید.»
دانیل كریگ ۳۹ ساله و انگلیسی كه تا پیش از ایفای نقش «۰۰۷» در جدیدترین فیلم جیمزباند شهرت زیادی نداشت، نیز به نوبه خود می گوید: ساختن دو قسمت بعدی «قطب نمای طلایی» هم الزامی است زیرا قوت تریلوژی پولمن به این نكته است كه تمامی آن را كنار یكدیگر ببینید و بخوانید و بسنجید و یكی به تنهایی كفایت نمی كند. حسن مهم این كتاب ها تشریح احساسات انسانها و مشكلات زندگی شان از طریق تمركز بر ماجراهای یك دختر نوجوان است .
این كه ما در این قصه با فرضیه تغییر ناپذیر بودن سرنوشت انسان ها مواجه می شویم، به خودی خود مسأله ای است كه بینندگان را تا پایان به دنبال خود می كشاند.
در هالیوود گفته می شود اگر «قطب نمای طلایی» به لحاظ مالی در گیشه ها جواب بدهد و زیاد بفروشد، وایتز كه پیشینه ساخت فیلم «درباره یك پسر» را هم دارد ، در اواسط سال ۲۰۰۸ ، ۲ قسمت بعدی كتاب پولمن را به فیلم های دوم و سوم برخواهد گرداند. در آن صورت، «قطب نمای طلایی » به رغم تم بسیار ملایم ترش در قیاس با كتاب طولانی تولكین، بیش از پیش تبدیل به چیزی مثل «ارباب حلقه ها» خواهد شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید