شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رنگ حقیقت بر رویاهای دایی


رنگ حقیقت بر رویاهای دایی
در روزی كه پیش‌بینی می‌شد حساسیت‌های حاكم بر بازی‌ها، تعیین سرنوشت قهرمانی را به دقایق پایانی بكشاند، سایپا خیلی زود خیال خودش و تیم‌های دیگر صدرنشین را راحت كرد. شاگردان علی دایی در دیداری كه خود او برای چهارمین بار پیاپی روی نیمكت نشسته بود در دقیقه ۱۷ گل برتری را زدند تا سایپا برای اولین بار قهرمان لیگ برتر ایران شود. این گل را گل‌نزن‌ترین مهاجم سایپا یعنی احمد مؤمن‌زاده زد تا یكی از حساس‌ترین گل‌های زندگی‌اش را زده باشد.
این اتفاق در حالی رخ داد كه دو بازی دیگر یعنی استقلا‌ل‌اهواز- فولا‌د و پاس- استقلا‌ل مساوی پیش می‌رفت و خبر جلوافتادن سایپا، هواداران دو مدعی دیگر را سرد كرد. چند روز قبل از این بازی، علی دایی در گفت‌وگویی تلویزیونی تاكید كرده بود كه به روز دوشنبه علا‌قه‌خاصی دارد.
او عنوان كرد كه در یك روز دوشنبه قراردادش با آرمینیا بیله‌فلد را امضا كرده و در چنین روزی چهار گل از شش گل تیم ایران به كره جنوبی را زده است. دیروز او در یك دوشنبه دیگر، افتخاری تازه به دست آورد. هم اینكه پنج دقیقه بعد از ورودش به بازی یعنی در دقیقه ۷۳ گل دوم سایپا به مس را زد و هم اینكه به همراه تمام بازیكنان سایپا جام قهرمانی را بالا‌ی سر برد. تعویض دایی بعد از مصدومیت محسن خلیلی انجام شد و مثل بازی با استقلا‌ل تعویض تاثیر‌گذاری بود. پیش از این تعویض، تیم مس چندین موقعیت خوب برای گل زدن پیدا كرده بود كه بازیكنان این تیم استفاده نكرده بودند تا اینكه حضور دایی و گل او خیال تمام ایران را راحت كرد. مرفاوی، فیروز كریمی، بازیكنان و هواداران دو استقلا‌ل و همه آنهایی كه منتظر مشخص شدن قهرمان لیگ ششم بودند فهمیدند كه سایپا قهرمان است. خود او اما خوشحال‌تر از همه بود. آنقدر كه در كنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی شركت نكرد و ترجیح داد در كنار بازیكنانش جشن قهرمانی بگیرد. دایی در هنگام برگزاری جشن قهرمانی به خبرنگاران گفت: <قهرمانی حق سایپا بود. ما برای رسیدن به این جایگاه تلا‌ش زیادی كرده بودیم و خوشحالم كه به هدفمان رسیدیم. این بهترین و ارزشمندترین نتیجه‌‌ای بود كه می‌توانستیم پس از شرایط پیچیده لیگ اخیر به دست بیاوریم. امیدوارم كه بتوانیم در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی بگیریم.> نكته قابل توجه اینكه قهرمانی سایپا در شرایطی اتفاق افتاد كه تلویزیون بازی این تیم و جشن قهرمانی آنها را پخش نكرد. اتفاق عجیبی كه دلیل آن مشكل ماهواره‌ای عنوان شد اما گفته می‌شود بعضی ملا‌حظات ازجمله ناراحت نشدن طرفداران استقلا‌ل، دلیل انجام این كار بوده است.
● دایی برای همیشه از فوتبال خداحافظی كرد
كاپیتان پیشین تیم‌ ملی فوتبال ایران پس از قهرمانی سایپا در لیگ ششم برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی كرد. علی دایی پس از قهرمانی تیمش در رقابت‌های لیگ برتر اعلا‌م كرد، دیدار با مس آخرین بازی او در لباس بازیكن بوده و دیگر هیچگاه او را به عنوان بازیكن در میادین فوتبال نخواهید دید.
دایی تاكید كرد: <از این پس به عنوان مربی در كنار سایپا خواهم بود. هر‌چند كه هنوز هیچ مذاكره‌ای برای فصل بعد نداشته‌ام اما تصمیم گرفته‌ام دیگر در زمین بازی حاضر نشوم.>
علی دایی پس از پایان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برای همیشه از حضور در تیم ملی فوتبال كشورمان خداحافظی كرد و دیروز نیز از بازی در تیم‌های باشگاهی خداحافظی كرد. ‌
● فیروز كریمی تشویق شد
سرمربی استقلا‌ل‌اهواز هم بعد از بازی مثل سرمربی استقلا‌ل تهران تشویق شد. در روزی كه هواداران استقلا‌ل ترجیح دادند علیه قلعه‌نویی شعار بدهند و مرفاوی را تشویق كنند، هواداران استقلا‌ل‌اهواز بعد از بازی حدود ۱۰ دقیقه فیروز كریمی را تشویق می‌كردند. تیم آنها علی‌رغم تمام مشكلا‌تی كه داشت تا هفته آخر مدعی قهرمانی بود و مقابل فولا‌د هم بازی خوبی انجام داد اما نتوانست نتیجه‌ای بهتر از صفر - صفر مقابل همشهری‌اش فولا‌د به دست آورد. آنها خیلی بدشانس بودند كه هفته آخر به تیمی خوردند كه برای بقا می‌جنگید وگرنه شاید نتیجه‌ای بهتر از مساوی پیدا می‌كرد. هرچند كه برد هم به خاطر تفاضل گل پایین نمی‌توانست آنها را قهرمان كند. فیروز كریمی خودش این موضوع را پیش‌بینی كرده بود به همین دلیل در برنامه ۹۰ پنجشنبه‌شب قهرمانی را به علی دایی تبریك گفت. طرفداران تیم تمام این مسائل را درك كردند و به همین خاطر در پایان بازی بدون اینكه ناراحت شوند فیروز كریمی و بازیكنان را تشویق كردند تا حداقل با روحیه‌ای بالا‌ راهی رختكن و خانه‌هایشان شوند.
● قهرمان بدون تصویر!
در روزی كه سایپا با پیروزی مقابل مس كرمان به قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران رسید،هیچ‌كس- به‌جز تماشاگران حاضر در ورزشگاه انقلا‌ب كرج- نتوانست این بازی را زنده از تلویزیون تماشا كند. تمام بینندگانی كه روی شبكه ۲ زده بودند تا بازی با اهمیت‌تر سایپا را نگاه كنند و پای صحبت‌های طولا‌نی جهانگیر كوثری، مجری این شبكه، در انتظار آغاز بازی نشستند، همگی مأیوس ماندند. صداوسیما نتوانست یك بازی فوتبال را كه نه در كشوری دور بلكه از همین كرج بیخ‌گوش تهران برگزار می‌شد، پخش كند. دلیل هرچه باشد غیرموجه و غیرقابل قبول است. چون همه علا‌قه‌مندان به فوتبال كه یك فصل تمام لیگ را هفته به هفته دنبال كردند، در هفته آخر حتی از تماشای یك جشن قهرمانی ساده كه هیجان و زیبایی ویژه در یك لیگ فوتبال دارد، محروم كرد.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید