جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


موش و گربه بازی!


موش و گربه بازی!
● تیرانداز shooter
▪ كارگردان: آنتوان فوكوا
▪ نویسنده: جاناتان لمكین
▪ بازیگران: مارك والبرگ، دنی گلدور، مایكل پنا
▪ مدیر فیلمبرداری: پیتر منزیس
▪ موسیقی: مارك مانسینا
▪ محصول: ۲۰۰۷- ۱۲۰ دقیقه
▪ خلاصه فیلم:
«باب لی» یكی از بهترین تیراندازان ایالات متحده اكنون مشغول گذراندن دوران بازنشستگی اش است. ]بعد از یك ماموریت ویژه در اتیوپی او را به صورت افتخاری بازنشسته كردند [اما نیروهای امنیتی كه فهمیده اند گروهی تروریست نقشه ترور رئیس جمهور آمریكا را دارند ، دوباره از او كمك می خواهند.
«باب لی» طبق نقشه ای به فیلا دلفیا می رود تا از قتل رئیس جمهور جلوگیری كند، اما كم كم متوجه می شود ، این دامی برای متهم كردن خود او به ترور است. « باب لی» حالا باید از دست صدها ماموری كه فكر می كنند او تروریست است فرار كند و از طرفی به هر قیمتی شده نقشه قتل رئیس جمهور را نقش بر آب كند، در این راه همسر یكی از همكاران كشته شده او و یك مامور ماجراجوی FBI او را كمك می كنند.
چند سالی هست كه سینمای اكشن هالیوود از سمت و سوی تك قهرمانها به طرف قهرمانهای گروهی تغییر مسیر داده و شخصیتهای فردی را فقط در اقتباسهای كمیك بوك ها می بینیم. اگر دهه های ۸۰ و اوایل ۹۰ آرنولد و استالونه و ویلیس و حتی گیبسون، تك نفره همه آدم بدها را قلع و قمع می كردند و سوپر قهرمان های ینگه دنیا ]برای نجات همه ملتهای بی قهرمان دیگر![با المانهای تكراری و غلو شده مزخرف تمام پرده سینماها را می پوشاندند، امروز نوبت گروه قهرمانهای خوش چهره و اندیشمند هالیوود است كه می خواهند دنیا را نجات دهند. هنوز هم هالیوود روی این نكته به شدت زوم كرده كه نجات آمریكا یعنی نجات همه دنیا!
اما هنوز هم گهگاه برخی آثار تك قهرمانی ساخته می شوند كه استثنائاً «تیرانداز» جزو دسته فیلمهای قابل تحمل درآمده است.
گرچه سوژه فیلم كاملاً تكراری است و تاریخ سینما زیاد به یاد دارد این چنین شخصیتهایی كه در چند جبهه به مبارزه برخاسته اند، اما انصافاً «تیرانداز» یك سروگردن بالاتر است.
دلیل اصلی اش را نیز باید در چند جنبه اساسی فیلم دید كه یكی كارگردانی تحسین شده و خوب فوكواست. او در كارنامه خود فیلم بسیار موفقی چون «روز تمرین» را دارد كه بی شك یكی از بهترین فیلمهای چند سال اخیر شمرده می شود. ]حتماً شخصیت آن پلیس فاسد را با بازی بی نظیر دنزل واشنگتن در خاطر دارید. [ آنتوان فوكوا در «تیرانداز» نیز مثل «روز تمرین» ما را درگیر دنیای پلیس های فاسد و از آن بالاتر سیاستمداران خائن و فساد حكومتی می كند. او كه یك فیلمنامه نسبتاً خوبی با شخصیتهای باور پذیر و حوادث تأثیر گذار در دست داشته ، تمام تلاش خود را می كند تا ما به تنهایی «باب لی» در جدال با یك حكومت پی ببریم و با او همزات پنداری كنیم.
یك تیرانداز ماهر و متعهد در برابر دنیایی دروغ و توطئه و مقام پرستی و خیانت در جمع سیاستمداران و دولتمردان آمریكایی.فوكوا در این رابطه با یك سیستم موش و گربه بازی موفق ]نمونه خوب دیگرش در آخرین اثر اسپایك لی [تله هایی را جلوی پای شخصیت اصلی قرار می دهد كه گرچه می دانیم او در نهایت از آنها با موفقیت رد می شود، اما چگونگی پیشرفت روایت و همزات پنداری با باب لی نمی گذارد چشم از فیلم برداریم.
البته شاید یك دلیل اصلی دیگر خودمارك والبرگ باشد. در میان ستارگان چشم رنگی هالیوودی، وجود یك چهره خشن دوست داشتنی مثل والبرگ با آن بازی خوبش همیشه مغتنم بوده است . شاید بعد از دیدن «تیرانداز» تصور اینكه بازیگر دیگری این فیلم را بازی می كرد ، اذیتتان كند!
در نهایت فیلم به عنوان یك محصول استاندارد حتی برای آنها كه به سینمای اكشن علاقه مند نیستند جذابیتهای زیادی دارد و افسوس ۲ ساعتی را كه پای آن می گذارید نخواهید خورد.
وحید ضرابی نسب
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید