جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


خانواده سیمپسون‌ها


خانواده سیمپسون‌ها
● شخصیت‌هایی كه پیر نمی‌شوند!
انیمیشن «خانواده سیمپسون‌ها» تقریباً برای یك دهه سلطه عجیبی بر تلویزیون آمریكا داشته و در حال حاضر نیز این خانواده خرابكار قصد پیوستن به كتاب تاریخ را دارند، چرا كه عنوان بلندترین و البته پر بیننده‌ترین مجموعه را در تاریخ این قبیل كارها، به خود اختصاص داده است. این انیمیشن كه مایه‌های طنز نیز دارد در حال حاضر چهاردهمین فصل نمایش خود را در شبكه فاكس پشت سر می‌گذارد. و رفته رفته به سیصدمین اپیزود خود نزدیك می‌شود.
این در حالی است كه هومر سیمپسون و دیگر شهروندان خوب شهر «اسپرینگ فیلد» هیچ علایمی مبنی بر گذشت زمان یا پیری را از خود نشان نمی‌دهند. براساس آخرین ارزیابی‌ها انیمیشن «خانواده سیمپسون‌ها» هنوز هم یكی از پر بینننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی روزهای تعطیلات آخر هفته است و نقطه درخشانی در سیر كاری شركت فوكس در سرتاسر دوران ركود این شركت محسوب می‌شود. این برنامه همیشه میان منتقدان طرفداران بسیاری داشته است. به همین دلیل در جشنواره «گلدن گلاب» كه در ماه دسامبر برگزار شد، در بخش سریال‌های كمدی تلویزیونی یكی از كاندیداهای دریافت توپ طلایی شد.
گر چه توپ طلایی به یك فیلم رئال تعلق گرفت، اما این افتخاری بزرگ برای این فیلم بود، چرا كه برای اولین بار در میان كاندیداهای دریافت جایزه یك فیلم انیمیشن مشاهده می‌شد. اخیراً شركت فاكس اعلام كرد كه سری جدید این مجموعه را برای دو سال آینده در دست تولید دارد، و با این حساب تا ماه مِی سال ۲۰۰۵ شاهد پخش این برنامه خواهیم بود. ركورد قبلی بلند‌ترین مجموعه در اختیار فیلم خانواده نلسون با نام «ماجراهای اُزی و هری» بود، فیلم مذكور آخرین اپیزود خود را در سال ۱۹۹۶ پس از ۱۴ فصل به نمایش گذاشت.
«خانواده سیمپسون‌ها» تصمیم گرفته این كورد را تحت الشعاع قرار دهد. اما این دو فیلم یك تفاوت اساسی دیگر با هم دارند كه موجب برتری فیلم «خانواده سیمپسون‌ها» می‌شود و آن این است كه فیلم «خانواده نلسون‌ها» از آنتن شبكه MTV فراتر نرفت، ولی فیلم «خانواده سیمپسون‌ها» به عنوان یك فیلم جهانی شناخته شده و در حال حاضر در بیش از ۷۰ كشور جهان به روی آنتن می‌رود.
شاید یكی از تفاوت‌های اساسی فیلم زنده و انیمیشن در این باشد كه در انیمیشن می‌توان هر بلایی بر سر بازیگران آورد و باز در صحنه بعدی آن‌ها را شاداب‌تر از صحنه قبل به نمایش درآورد. و شاید این همان اكسیر جوانی است كه بسیاری جان بر سر یافتن آن گذاشته‌اند. در جشنواره منتقدان كه پاییز سال ۲۰۰۳ در كالیفرنیا برگزار شد. گرونینگ خالق و تهیه كننده این مجموعه اظهار داشت كه حتی خودش نیز انتظار نداشته كه این برنامه برای مدتی چنین طولانی روی آنتن باشد و افزود كه یكی از مهم‌ترین شرط‌ها برای ساخت یك اثر انیمیشن موفق، این است كه كاراكترهای آن هرگز رنگ كهنگی و سالخوردگی به خود نگیرند و به ایجاد احساس طراوت در بیننده كمك كنند.
شِیرِر طراح «خانواده سیمپسون‌ها» می‌گوید: «پس از هفت سال هر وقت برای طراحی وارد استودیو می‌شوم، سعی میكنم تا ایده‌ای جدید داشته باشم و كاراكتر جدیدی را رقم بزنم تا بینندگان از دیدن یك شخصیت برای چند قسمت متوالی خسته نشوند.» شروع پخش این اثر در سال ۱۹۸۷ در شبكه «تریسی اولمان» بود، اما اولین بار به عنوان یك سریال نیم ساعته هفتگی در سال ۱۹۹۰ وارد كانال فاكس شد. در فصول آغازین، موضوع فیلم روی حركات مرموز و حاضر جوابی‌های پسرك ۱۰ ساله «بارت سیمپسون» می‌گردد. پسری كه روی تخته اسكیت خود اطراف شهر پرسه می‌زند. كمی كه جلوتر می‌رویم به پدر خانواده با نام «هومر» می‌رسیم. هومر، روی گیاهی با قدرت هسته‌ای كار می‌كند.
و اغلب نیز دچار اشتباهاتی می‌شود. كاستلانتا نویسنده اثر می‌گوید: «خصوصیات رفتاری هومر را از روی یك نسخه قدیمی لورل و هاردی اقتباس كرده‌ام. در دارو دسته سیمپسون‌ها افراد دیگری را نیز می‌یابیم. از جمله مادر خانواده خانم «مارژ» با آن موهای لانه زنبوری‌اش كه یك موجود حساس، نیك سرشت، راز نگهدار خانواده و لنگر ثبات آن خانواده نیز محسوب می‌شود. پس از مادر به دو خواهر «بارت» می‌رسیم. اول خواهر كوچكتر نوزاد پستانك خوار «مگی» كه در عین بی صدایی شاهد حركات اعضای خانواده است.
و اما «لیزا» خواهر بزرگ‌تر یك شاگرد كلاس دومی و یك نابغه در تمامی عرصه‌ها، مخصوصاً در نوازندگی بریتون و ساكسیفون به شمار می‌رود و احتمالاً فرد روشنفكر این خانواده عجیب است. پشت سر این خانواده عجیب، جمعیت عظیم شهر «اسپرینگ فیلد» از جمله خانواده‌ها، همسایه‌ها، معلمان، همكلاسی‌ها، همكاران هومر، رفقایش در موئس تاورن، آپو كارمند مغازه آسایش، ویگو رییس پلیس شهر و حتی پسرك كمیك بوك قرار گرفته‌اند كه نقش هیچ یك را نمی‌توان نادیده گرفت.
این اثر بیشتر شوخ طبعی‌اش را مدیون برداشت‌های متنوع از حواشی یك جامعه، از مسئولان عصا قورت داده، تا موسسات آموزش عمومی، صاحبان صنایع تفریحی است، و با پرداختی هوشمندانه به ویژگی‌های هر كدام از این گروه‌ها، مخاطب را درگیر ماجراهایشان می‌سازد.
ترجمه: محمد رحمانی
منبع : پیلبان انیمیشن


همچنین مشاهده کنید