جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حذف صدای خواننده از یک قطعه‏ی موسیقی


حذف صدای خواننده از یک قطعه‏ی موسیقی
نرم‏افزار Mixcraft ۲.۰ - كه می‏توانید آن را از روی بَرعكس ۹۵ نصب كنید- یك استودی ضبطِ صدای پیشرفته و كاملاً مجهز است كه با داشتن تمام امكانات و جلوه‏های صوتی، از شما یك میكس‏كننده‏ی حرفه‏ای می‏سازد. این نرم‏افزار یك قوه‏ی محركه‏ی صوتی ۳۲بیتی عالی دارد كه می‏تواند فایل‏های صوتی از نوع WAV،MP۳ ،OGG ، و WMA را پشتیبانی كرده و به این ترتیب شما را قادر می‏سازد با تركیب چند قطعه‏ی موسیقی با یك‏دیگر، یك قطعه‏ی جدید خلق كرده و آن را به صورت یك سی‏دی درآورید و یا در اینترنت منتشر نمایید.
حقیقت حیرت انگیزی كه در مورد استودیوهای ضبط خانگی امروزی وجود دارد آن است كه شما فقط به یك كامپیوتر و یك نرم‏افزار ضبط چند كاناله مانند همین نرم‏افزار احتیاج دارید تا موسیقی‏های خارق‏العاده‏ی خود را خلق نمایید.
طرز كار با این نرم‏افزار، ساده‏تر از آن است كه تصور می‏كنید. مزیت اصلی این نرم‏افزار، تعداد بی‏نهایت كانال‏های آن است كه به ظرفیت كلّی كامپیوترتان بستگی دارد. شما می‏توانید در هر كانال (یا شیار) یك قطعه‏ی موسیقی را قرار داده و پس از اعمال تغییرات و ویرایش‏های لازم، همه‏ی آن‏ها را با هم تركیب نموده و به صورت یك قطعه‏ی واحد درآورید.
كارهایی كه می‏توانید با این نرم‏افزار انجام دهید، آن‏قدر متنوع و متعدد هستند كه اگر بخواهیم در مورد هر كدام از آن‏ها به بحث بپردازیم ، به صد من كاغذ نیاز خواهیم داشت. بنابراین ، صرفاً برای آن‏كه اوضاع دست‏تان بیاید، تنها به یكی از قابلیت‏های این نرم‏افزار كه حذف صدای خواننده از یك قطعه‏ی موسیقی آوازی است، خواهیم پرداخت.
حذف صدای خواننده یكی از رشته‏های تجربی علوم است كه نمی‏توان صد در صد به طور كامل به آن دست پیدا كرد. منتها در مورد اكثر ترانه‏های موسیقی و جدیدترین فن‏آوری این رشته، این امكان فراهم آمده است كه تا حدود زیادی به حذف صدای خواننده از یك قطعه‏ی موسیقی نایل گردید.
برای این منظور، نیاز به یك مدول‏ الحاقی به نام ExtraBoy وجود دارد كه آن را نیز می‏توانید از روی بَرعكسِ ۹۵ در دلِ نرم‏افزار مادر نصب نمایید. این مدول، یك وسیله‏ی عالی برای حذف صدای خواننده است كه كارش را با كیفیت بسیار بالایی انجام می‏دهد.
این مدول‏الحاقی را نصب كرده و نرم‏افزار MixCraft را مجدداً به اجرا درآورید. اكنون یك قطعه‏ی آوازی را بار گذاری كرده و آن را در نقطه‏ی زمانی ۰ از شیار ۱ قرار دهید.
سپس، شستی Fx در شیار ۱ را فشار دهید تا پنجره‏ی جلوه‏های صوتی شیار را طبق شكل مقابل ببینید.
روی Select New Effect To Add از فهرستِ افتان كلیك كرده و از بخش VST FX روی Extra Boy كلیك كنید:
در این جا از فهرست افتادن Presects، گزینه‏ی FULL Spectrum (HR) را انتخاب نمایید. این تنظیم، از دقت بسیار زیادی برخوردار بوده و نتایج بهتری را برای‏تان تأمین می‏سازد.
و بالا‏خره، شستی Play را فشار دهید تا آهنگ موسیقی را در حالی كه صدای خواننده‏اش كاهش پیدا كرده است، بشنوید.
این تجربه همیشه از دقت ۱۰۰ درصد برخوردار نمی‏شود، و بستگی به آهنگ وخواننده‏اش دارد، اما گاهی اوقات نتیجه‏ی آن بسیار خوب از كار در می‏آید.
با پیچ‏ها و تنظیماتی كه در ExtraBoy وجود دارد، دست به تجربه‏های مختلف بزنید و سعی كنید تنظیمات دیگر را نیز امتحان كرده و نتایج هركدام از آن‏ها را با هم بررسی كنید تا ببینید كدام یك، جواب بهتری می‏دهد. درهر حال، برای وارد كردنِ شما به رشته‏ی استودیوی صدا، همین قدر باید كافی باشد. خوش بگذرد!
منبع : ماهنامه کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید