جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بارسا در جست وجوی یک پیروزی حیاتی


بارسا در جست وجوی یک پیروزی حیاتی
امشب و فرداشب هفته ما قبل آخر از مرحله گروهی فوتبال جام قهرمانان باشگاه های اروپا برگزار می شود. این در حالی است كه تا به حال صعود ۶ تیم از گروه های ۸ گانه ۴ تیمی این رقابت ها قطعی شده است. آنها لیورپول، آیند هوون، بایرن مونیخ، والنسیا، المپیك لیون و رئال مادرید هستند. به این ترتیب رقابت های دو شب پیش رو بر سر كسب ۱۰ مجوز دیگر صعود است. درست است كه هفته آخر پیكارها در روز های ۵ و ۶ دسامبر خواهد بود و سرنوشت معدودی از تیم ها به چنان روزهایی وابسته خواهد شد اما بازی های امشب و فرداشب نیز تكلیف بعضی ها را مشخص می كند. گروه به گروه چنین دیدار هایی را در پیش داریم:
●گروه اول
اگر چلسی در زمین وردربرمن به یك تساوی هم برسد، اول شدنش در این گروه را در هر شرایط قطعی خواهد كرد. در نقطه مقابل اگر تیم آلمانی با اختلاف دو گل برنده شود، خودش به صدر خواهد رفت. بارسلونا باید در صوفیا در برابر لفسكی برنده شود و در آن صورت مسابقه هفته آخرش با برمن سرنوشت هر دو تیم را مشخص خواهد كرد، اما اگر تیم رایكارد در خاك بلغارستان به نتایج مساوی یا شكست اكتفا كند و برمن، چلسی را ببرد، كار بارسا تمام شده و به واقع مدافع عنوان قهرمانی در همان مرحله نخست كنار خواهد رفت و این نشان می دهد نتیجه بازی فردا شب چقدر برای بارسا حیاتی است. لفسكی برای سوم شدن و راهیابی احتمالی به جام یوفا محكوم به شكست دادن بارسا است.
●گروه دوم
صعود بایرن از حالا قطعی است. اما اگر اسپارتاك مسكو را ببرد، اول شدنش در گروه هم محقق خواهد شد. همین گونه كه اگر دیگر دیدار این گروه بین اینتر میلان و اسپورتینگ لیسبون مساوی شود، بایرن هم حتی با یك مساوی فاتح رقابت های این گروه خواهد شد. فقط برد تیم روبرتو مانچینی صعود این تیم را قطعی خواهد كرد و در غیر این صورت به دیدارهای هفته آخر چشم خواهد دوخت. برای اسپارتاك هیچ بختی برای كسب یكی از دو مجوز صعود وجود ندارد، اما اگر ببرد در كورس راهیابی به جام یوفا باقی خواهد ماند.
●گروه سوم
لیورپول و آیند هوون هر دو صعود كرده اند و در نتیجه هر یك برنده نبرد رودررو در انفیلد باشند، رتبه اولی شان هم مسجل خواهد شد. همین وضعیت در مورد دیدار بوردو با گالاتا سرای صادق است و نتیجه پیكار آنان تیم حائز رتبه سوم و به تبع آن صعود كننده به جام یوفا را معرفی خواهد كرد. نتیجه مساوی در هر یك از دو دیدار تعیین تكلیف را به هفته آخر خواهد كشاند.
●گروه چهارم
والنسیا از همین حالا در یك هشتم نهایی حاضر است و كافی است در مصاف با المپیا كوس به نتیجه ای بهتر از چیزی برسد كه رم در مقابل شاختار دست می یابد. اگر والنسیا ببازد و رم ببرد، باز هم والنسیا در یك موقعیت برتر قدم به دیدار رودر روی هفته آخرش با تیم اسپالرتی در رم خواهد گذاشت زیرا دیدار رفت دو تیم را ۱-۲ برده است. یك برد برای صعود رمی ها كفایت خواهد كرد و اگر المپیاكوس پیروز نشود، حتی یك تساوی نیز رم را شادمان خواهد كرد. المپیا كوس باید برنده شود تا در كورس بماند و امیدوار باشد كه رم در زمین شاختار به پیروزی نرسد.
●گروه پنجم
دیدار لیون با رئال در مادرید به معنای تعیین تیم فاتح گروه در خاك اسپانیا خواهد بود. در حال حاضر لیون دست پیش را دارد، زیرا دیدار رفت را در ژرلان ۰-۲ برده است و رئال باید با نتیجه ۰-۳ به پیروزی برسد تا در هفته آخر در موقعیتی برتر نسبت به رقیب فرانسوی، پای در میدان بگذارد. یك تساوی تیم ژرار هولیه را فاتح گروه خواهد كرد. استوا بخارست در صورت تساوی با دیناموكی یف حضورش را در جام یوفا قطعی خواهد كرد.
●گروه ششم
یك برد در زمین سلتیك ، منچستر یونایتد را صاحب رتبه اول گروه می كند و دیدارهای هفته پایانی را بی تأثیر خواهد كرد. یك تساوی هم صعود شیاطین سرخ را حتمی می كند، ولی برای قطعی شدن صعود سلتیك، این تیم باید تیم الكس فرگوسن را ببرد و لازمه اش این است كه مسابقه سلتیك - كپنهاگ هم مساوی تمام شود. اگر سلتیك برد ۲-۳ منچستر در مسابقه رفت را با كسب یك پیروزی بهتر جبران كند، در مقام پیشتازی به دیدارهای هفته آخر قدم خواهد گذاشت.
●گروه هفتم
اگر زسكامسكو صدر نشین شگفتی ساز گروه میهمان پرتغالی اش، پورتو را ببرد، آن گاه صعودش قطعی خواهد شد و اگر همسو با آن آرسنال قادر به شكست دادن هامبورگ نشود، چنان برد احتمالی ای تیم والری غازایف را فاتح پیكارهای این گروه خواهد كرد. حذف هامبورگ از حالا قطعی است اما نتایجی بجز آن چه گفتیم، تعیین دو تیم صعود كننده را به هفته آخر خواهد كشاند.
●گروه هشتم
میلان باید دست كم یك امتیاز در زمین ایك آتن بگیرد، تا صعودش را قطعی كند و اگر به ۳ امتیاز برسد، برای فتح گروه نیز كفایت خواهد كرد. اگر ایك برنده نشود، لیل می تواند با پیروزی خانگی بر اندرلشت مجوز صعود را بگیرد. چنانچه میلان ایك را متوقف كند حتی یك مساوی هم برای حفظ امیدهای اندرلشت كفایت خواهد كرد.
●برنامه و جدول های دیدارهای این هفته جام قهرمانان باشگاه های اروپا
۱ ـ امشب
▪ گروه پنجم: رئال مادرید اسپانیا با المپیك لیون فرانسه و استوا بخارست رومانی با دیناموكی یف اوكراین
- جدول رده بندی: ۱- لیون ۱۲ امتیاز، ۲- رئال مادرید ۹ امتیاز، ۳- استوا ۳ امتیاز، ۴- دیناموكی یف بدون امتیاز.
▪ گروه ششم: سلتیك اسكاتلند با منچستر یونایتد انگلیس و بنفیكا پرتغال با كپنهاگن دانمارك
- جدول رده بندی: ۱- منچستر یونایتد ۹ امتیاز، ۲- سلتیك ۶ امتیاز، ۳- بنفیكا و كپنهاگن ۴ امتیاز.
▪ گروه هفتم: زسكا مسكو روسیه با پورتو پرتغال و آرسنال انگلیس با هامبورگ آلمان
- جدول رده بندی: ۱- زسكا مسكو ۸ امتیاز، آرسنال و پورتو ۷ امتیاز، ۴- هامبورگ بدون امتیاز.
▪ گروه هشتم: لیل فرانسه با اندرلشت بلژیك و ایك آتن یونان با میلان ایتالیا
- جدول رده بندی: ۱- میلان ۱۰ امتیاز، ۲- لیل ۵ امتیاز، ۳- ایك ۴ امتیاز، ۴- اندرلشت ۲ امتیاز.
۲ ـ فردا شب
▪ گروه اول: وردر برمن آلمان با چلسی انگلیس و لفسكی صوفیا بلغارستان با بارسلونا اسپانیا
- جدول رده بندی: ۱- چلسی ۱۰ امتیاز، ۲- وردربرمن ۷ امتیاز، ۳- بارسلونا ۵ امتیاز، ۴- لفسكی صوفیا بدون امتیاز.
▪ گروه دوم: اسپارتاك مسكو روسیه با بایرن مونیخ آلمان و اینتر میلان ایتالیا با اسپورتینگ لیسبون پرتغال
- جدول رده بندی: ۱- بایرن ۱۰ امتیاز، ۲- اینتر میلان ۶ امتیاز، ۳- اسپورتینگ لیسبون ۵ امتیاز، ۴- اسپارتاك مسكو یك امتیاز.
▪ گروه سوم: بوردو فرانسه با گالاتا سرای تركیه و لیورپول انگلیس با آیند هوون هلند
- جدول رده بندی: ۱- لیورپول و آیند هوون ۱۰ امتیاز، ۳- گالاتاسرای و بوردو یك امتیاز
▪ گروه چهارم: والنسیا اسپانیا با المپیاكوس یونان و شاختار دونتسك اوكراین با رم ایتالیا
- جدول رده بندی: ۱- والنسیا ۱۰ امتیاز، ۲- رم ۷ امتیاز، ۳- المپیاكوس و شاختار ۲ امتیاز.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید