جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به فیلم X-Men , The Last Stand


نگاهی به فیلم X-Men , The Last Stand
داستان سومین قسمت از تریلوژی X-Men بنام The Last Stand اقتباسی دیگر است از سری کتاب کمیک استریپ "قهرمانان X-Men" که شرکت Marvel آنرا به چاپ رسانده است. اینکار مشترکاً توسط زک پن (Zak Penn) و سیمون کینبرگ (Simon Kinberg) نوشته شده و برت راتنر (Brett Ratner) کارگردانی آن را به عهده داشته است.
دو فیلم قبلی از این سری با نام های X-Men در سال ۲۰۰۰ و X۲ در سال ۲۰۰۳ ساخته شدند. داستان این فیلم - که در آن ستارگان دو فیلم قبلی مجددا گرد هم آمده اند - حول موضوع شفا دادن به انسانهای جهش پیدا کرده یا "mutant cure" است.
در واقع موضوع این است که برای اولین بار این انسانهای قدرتمند و جهش پیدا کرده (mutant ها) مجبور به انتخاب هستند، یا به قیمت منزوی و بیگانه بودن باید قدرت مافوق بشری شان را می کردند و یا این قدرت را از دست بدهند و به انسان های عادی تبدیل شوند.
اکران عمومی این فیلم در آمریکا و کانادا تاریخ ۲۶ ماه مه ۲۰۰۶ آغاز شد؛ هرچند چند روز پیش از آن در ۲۲ کشور دیگر به روی پرده رفته بود. علی رغم نقدهای ضد و نقیضی که در مورد این قسمت از X-Men نوشته شده بود، این فیلم با موفقیت تجاری کم نظیری روبرو شد، به طوری که در اولین روز نمایش فروش جهانی فیلم از مرز ۴۵ میلیون دلار گذشت و در تاریخ سینما رتبه سوم را در فروش روز اول اکران به خود اختصاص داد.
هفته نامه Entertainment Weekly با کارگردان این فیلم، برت راتنر گفت و گویی انجام داده که در زیر آنرا می خوانید.
● گفته می شود که ساخت دو قسمت قبلی X-Men نیز به شما پیشنهاد شده بوده، آیا این موضوع صحت دارد؟
طبیعتا برای کارگردانی چنین پروژه بزرگی من بسیار مشتاق بودم، در حال حاضر معتقدم برایان (برایان سینگر - Bryan Singer کارگردان دو قسمت قبلی این فیلم) کار برجسته ای را در به تصویر کشیدن یک داستان کمیک استریپ به انجام رسانده است.
در داستان های کمیک استریپ کارگردان اغلب مجبور به تفسیر رویدادها برای نسخه سینمایی داستان است، به عنوان مثال در این فیلم، Dark Phoenix قرار است کاراکتری باشد که سیارات مختلف را نابود می کند. نمایش چنین قدرتی در یک فیلم احتیاج به مهارتی خاص دارد.
به نظر من برایان در نمایش و تفسیر وقایع مختلف داستان تبحر کم نظیری را به نمایش گذاشته است. اگر شما یک داستان کمیک استریپثابت را در اختیار ۱۰ کارگردان متفاوت قرار دهید، مسلما ۱۰ فیلم کاملا متفاوت خواهید داشت. اگر ساخت دو قسمت قبلی فیلم را من به عهده می گرفتم، فیلم هایی کاملا متفاوت از آب در می آمدند.
به هنگام ساخت سومین قسمت از این مجموعه از آنجائیکه دو قسمت اولیه قبلا ساخته شده بود و من نه تنها علاقه خاصی به آنها داشتم بلکه جزو طرفداران پر و پا قرص دو فیلم محسوب می شدم، با دنبال کردن تم اصلی فیلم های پیشین، توانستم کارم را آغاز کنم.
در این راستا از حمایت بازیگران دو قسمت قبلی نیز برخوردار بودم و سعی کردم از همه آنها در این قسمت استفاده نمایم، با کمی دقت متوجه خواهید شد که بجر یک یا دو بازیگر، از تک تک بازیگران برای کار در این پروژه دعوت به عمل آمده است.
● صحنه ای از فیلم The last stand شما در مقام کارگردان آیا بخش خاصی را از فیلم نامه حذف یا به آن اضافه نموده اید؟
یقینا جواب مثبت است، تنها چیزی که تغییر پیدا نکرده خط اصلی داستان است. ما هر روز با هدف بهینه کردن متن فیلم نامه روی آن کار می کردیم؛ البته در اینجا منظور من از فیلم نامه رابطه بین تک تک کاراکترها با فضای اصلی هر صحنه است. هر صحنه ای که طبیعتا مرتبط با صحنه بعدی است، خصوصا در یک داستان احساسی مانند X-Men.
جدا از نگاه احساسی که به آن اشاره کردید، دیدگاه شخصی شما به فیلم چه گونه بوده؟
به عقیده من هر کارگردان موظف است نقطه نظر کاملا مشخص و موجهی نسبت به فیلمش داشته باشد. در ساخت این فیلم نیز من دقیقا می دانستم که چه می خواهم و پشتوانه بسیار محکمی نیز داشتم.
بازیگران بزرگی که نه تنها همگی با نقش هایشان آشنایی کامل داشتند، بلکه پیشنهادات متعدد و مفیدی نیز در مورد هر کاراکتر ارائه می دادند. ممکن است باور نکنید که تک تک بازیگران راجع به هر یک از صحنه های فیلم نظریات جالب، بحث انگیز و متفاوتی ارائه می دادند.
● در ساخت فیلم چه اندازه از طرفداران X-Men تاثیر گرفتید؟
به نظرم نویسندگان این فیلم، زک پن و سیمون کینبرگ، دو تن از شیفتگان و بزرگترین علاقمندان X-Men در دنیا هستند. من برای اینکه آنها را امتحان کنم، در خواست کردم برای هر صحنه نوشته شده، قسمت مربوطه در داستان کمیک استریپ اصلی را به من نشان دهند. اصلا تصور نمی کردم که برای تک تک صحنه ها به داستان کمیک استریپرجوع کرده باشند و انتظار داشتم تعدادی از صحنه ها ساخته و پرورده ذهن خود نویسندگان باشد.
تعداد داستان های کمیک استریپ X-Men ها بسیار زیاد است اما یک علاقمند واقعی می تواند وقایع هر داستان را مو به مو به خاطر بیاورد و این دو نویسنده متعصب نیز تقریبا تمام قسمت های داستان اصلی را از بر بودند.
به شما اطمینان می دهم که در فیلم نامه این فیلم، تک تک صحنه ها از داستان کمیک استریپ اصلی گرفته شده است. به عنوان مثال اگر از این دو نفر سئوال کنید "موضوع کمیک استریپ شماره ۱۳۴ چیست؟" به آسانی آن را برای شما بازگو خواهند کرد!
تهیه کننده سری فیلم های X-Men ، رالف وینتر (Ralph Winter) در مورد ساخت قسمت های آتی این داستان اظهار داشته : "به طور قطع THE LAST STAND آخرین فیلم از این سری نخواهد بود، داستان ها، شخصیت ها و وقایع بسیاری در انتظار هستند."
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید