شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شیر مادر کلید طلایی سلامت


شیر مادر کلید طلایی سلامت
تغذیه انحصاری با شیر مادر یكی از روشهای موثر در تامین سلامت است كه امروزه در جوامع مختلف برای گسترش آن تبلیغات وسیعی انجام می شود. همچنین برخی از متخصصان بر این باورند كه تغذیه كودك با شیر مادر علاوه بر منافع تغذیه ای و بهداشتی از لحاط روانی كودك را سرشار از عشق و محبت می كند و به مادر آرامش بیشتری می دهد.
تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی برای رشد و تكامل كودك از اهمیت ویژه ای برخوردار است . استمرار در تغذیه با شیر مادر در تامین سلامت كودك در آینده و سرعت بخشیدن به بهبودی مادر پس از زایمان موثر است . یكی از كارشناسان كودك اظهار داشت در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر ،كودك نیاز به مصرف هیچگونه ماده غذاییو حتی آب ندارد و و این تغذیه برای كودك كافی است .
با توجه به رشد فزاینده كودك در روزها و ماههای اول زندگی ، شیر مادر تمام نیازهای غذایی كودك را تامین می سازد. شیر مادر بعنوان بهترین و كاملترین غذا ، با آلرژی كمتر در مقایسه با شیر مصنوعی و حاوی آنتی بادیهای ضد باكتری و ویروسی شناخته شده است . شیر دادن باید هرچه زودتر بعد از زایمان شروع شود و در ساعات اولیه پس از تولد نوزاد شیردهی آغاز شود. مكیدن مكرر طفل، سلامتی، نشاط و آرامش مادر عوامل موثری در موفقیت مادر برای شیردهی است و ناراحتی و نارضایتی مادر ، نگرانی و تشویش او بیشترین اثر را بر كاهش شیر خواهد داشت . برنامه غذایی مادر دریافت كالری كافی، اجتناب از كاهش وزن و مصرف شیر در افزایش شیر مادر تاثیر گذار است . تغذیه انحصاری با شیر مادر روشی سالم و قابل تداوم برای شیرخوران در۶ ماه اول عمر است ولی تداوم تغذیه با شیر مادر برای دو سال اول زندگی اهمیت بسیار دارد. شیرخواران وقتی به این طریق تغذیه شوند از بهترین الگوی رشد و تكامل برخوردار می شوند و مادران بخوبی از عهده شیر دادن و تداوم آن برمی آیند بشرطی كه از ارزش تغذیه با شیر مادر آگاه باشند.
مادر و نوزاد باید بلافاصله پس از زایمان تماس پوست به پوست برقرار كنند و نوزاد اولین تغذیه را بلافاصله با شیر مادر آغاز كند، این امر در تولید شیر مادر و جاری شدن آغوز موثر است . شیرخوار هر زمان كه مایل به مكیدن بود بطور مكرر در شب و روز زیر پستان مادر قرار گیرد و به شیرخوار اجازه داده شود كه در هر بار تغذیه هر مدتی كه مایل به مكیدن بود ادامه دهد. تغذیه با شیر مادر موجب تقویت روابط عاطفی بین مادر و كودك شده و به مادر اعتماد به نفس می دهد و به او كمك می كند تا از مادر بودن خود لذت ببرد.
شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست. سختی ها و شیرینی هایش همه در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد. مادر و كودك عاشق و نیازمند یكدیگرند و مادر فداكارانه آنچه در روح و جسمش دارد به كودك می بخشد و برای آنكه بتواند با سلامت كامل و خاطره ای خوش این دوران را به پایان برساند ، باید بداند كه چگونه نیازهایش را تامین كند.
كودكانی كه با شیرمادر تغذیه می شوند نسبت به سایر كودكان از اضافه وزن كمتری برخوردارند ، از بهره هوشی بالاتری بهره مندند و كمتر دچار آلرژی می شوند. ارزش شیر مادر بسیار فراتر از یك غذاست زیرا شیر مادر یك بافت زنده حاوی عوامل ایمنی زاست كه به كودك حفاظت فعال پیوسته ای را در برابر عفونتها می دهد. در چند روز اول پس از تولد مادر ایمنی مطلوبی را برای فرزندش بوسیله آغوز كه سرشار از آنتی بادی و سلولهای ریزه خوار است فراهم می كند و همین امر برای كودك كه هنوز به سیستم ایمنی خود متكی نشده بسیار مهم است . كودكانی كه بطور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند سالمتر هستند و كودكانی كه با شیر مصنوعی و یا توام با یكدیگر تغذیه می شوند بیشتر دچار اسهال ، سینه پهلو و سایر عفونتها می شوند. احتمال آلودگی در تهیه شیر خشك بسیار بالاتر است و شیر مادر بدلیل استریل بودن خطر آلودگی را حذف می سازد. وی گفت : شیر مادر حاوی مقادیر مناسب، انرژی ، پروتیین ، ویتامینها و سایر مواد مغذی برای شیرخوار است و آب مورد نیاز بدن شیرخوار را تامین م ی كند و نسبت به سایر شیرها بطور كامل هضم می شود.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید