جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
این نامتعارف
علیرضا داوودنژاد متولد ۱۳۳۲ در تهران است. پدر رضا و زهرا داوودنژاد. فعالیت در سینمای قبل از انقلاب با فیلمنامهنویسی شروع کرد و فیلمنامههای بسیاری از جمله عطش (۱۳۵۱)، قفس (۱۳۵۳) و مو سرخه (۱۳۵۳) را برای ایرج قادری نوشت. اولین فیلم داوودنژاد در مقام کارگردانی «شاهرگ» نام داشت که در سال ۱۳۵۴ ساخته شد ولی اعتبار چندانی برایش به همراه نداشت.
او یک سال بعد فیلم «نازنین» را ساخت که علیرغم شکست تجاری همچنان عنوان یکی از آثار با ارزش کارنامهاش را یدک میکشد. «قدغن» ساخته بعدی داوودنژاد محصول سال ۱۳۵۷ است که این فیلم به دلایلی از جمله شروع انقلاب امکان نمایش پیدا نکرد و دو سال بعد به شکل محدودی در تهران اکران شد. داوودنژاد در سال ۱۳۶۱ فیلم «جایزه» را ساخت که این فیلم هم بخاطر مسائلی از جمله حضور ستاره زن سینمای قبل از انقلاب با یک سال تاخیر و جرح و تعدیلهای فراوان به روی پرده رفت. مشکلات ناشی از حضور زن در فیلم «جایزه» داوودنژاد را بر آن داشت تا در سال ۱۳۶۲ فیلم کاملا مردانه «خانه عنکبوت» را بسازد که این فیلم به قول خودش یک اثر شوم و بیثمر بود.
پس از شکست تجاری «خانه عنکبوت» داوودنژاد فیلم «بیپناه» را در سال ۱۳۶۵ ساخت که تا حدودی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. بعد از «بیپناه» داوودنژاد تا پنج سال فیلمی نساخت و دوباره به فیلمنامهنویسی روی آورد. شاخصترین فیلمنامه او در طی این مدت «عروس» بود که توسط بهروز افخمی کارگردانی شد. این فیلم در سال ۱۳۷۰ رکورد فروش تازهیی در تاریخ سینمای ایران به جا گذاشت و علاوه بر آن نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را به اولین ستارههای سینمای بعد از انقلاب تبدیل کرد. داوودنژاد در سال ۱۳۷۰ فیلم «نیاز» را ساخت که این فیلم اعتبار ویژهیی را در میان تماشاگران جدی و منتقدان سختگیر سینما برایش به ارمغان آورد. «خلعسلاح» عنوان هشتمین فیلم داوودنژاد است که محصول سال ۱۳۷۳ است. این فیلم علیرغم مضمون سیاسی تاریخی و وسواسی که در ساختنش به کار رفته بود فقط یک بار در جشنواره به نمایش درآمد و هنوز وضعیت اکران عمومی آن روشن نیست. داوودنژاد یک سال بعد از «خلعسلاح» فیلم «عاشقانه» را ساخت که موفقیتهای فراوانی هم در گیشه و هم در کسب رضایت منتقدان به همراه داشت. «مصایب شیرین»، «بهشت از آن تو» و «بچههای بد» سه اثر بعدی سینمای داوودنژاد در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ بودند که گونه دیگری از علایق سینمایی او را به مخاطبانش شناساند و او را به عنوان کارگردان سنتشکن و نامتعارف سینمای ایران معرفی کرد.
داوودنژاد پس از ساخت سه فیلم کم هزینه و به نوعی خانوادگی در سال ۱۳۸۲ فیلم «ملاقات با طوطی» را با حضور ستارههای مطرح و پرطرفدار سینمای ایران ساخت اما موفقیت تجارییی که انتظارش را میکشید به دست نیاورد.با این حال او ناامید نشد و یک سال بعد فیلم «هشتپا» را کمابیش با همان عوامل «ملاقات با طوطی» و حال و هوایی شبیه به آن ساخت و این بار طعم موفقیت نسبی را هم در گیشه و هم نزد منتقدان چشید.او امسال نیز با فیلم «هوو» در بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلمی با حضور بازیگران موفق مجموعههای طنز تلویزیونی رضا عطاران و علی صادقی و مضمونی کمدی خانوادگی که علیرغم ناکامی در جشنواره امیدهای فراوانی در گیشه برای آن وجود دارد.
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب ایران رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم دولت توماج صالحی سریلانکا مجلس شورای اسلامی پاکستان کارگران سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران سیل هواشناسی آتش سوزی سازمان سنجش فضای مجازی سلامت پلیس شهرداری تهران اصفهان فراجا
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو مسکن قیمت دلار بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم سایپا
موسیقی سعید آقاخانی رهبر انقلاب ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم مهران مدیری سینمای ایران کتاب بازیگر شعر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه جنگ غزه فلسطین روسیه چین حماس اوکراین طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی بارسلونا سردار آزمون لیگ برتر انگلیس فوتسال لیگ برتر باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور
هوش مصنوعی ناسا رونمایی مریخ تیک تاک اپل فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه