شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به جام یوفا در مرحله دیدارهای گروهی


نگاهی به جام یوفا در مرحله دیدارهای گروهی
۳ تیم شناخته شده و یک گروه متعادل
در گروه اول، اگر قرار باشد براساس نام و نشان، داوری کنیم؛ بدون تردید، موناکو و هامبورگ، در این رهگذر از سه تیم دیگر شناخته شده‌تر جلوه می‌کنند، در حالی که رسکاصوفیه و اسلاویا پراک و به‌ویژه تیم‌های بلغاری که در مرحله قبل، لورکوزن را از میدان خارج کرده بودند، نیز حرف‌هائی برای گفتن دارند که در این میان وایکینگ استاوانگر نروژی که به‌عنوان یک تیم ناشناس، خود را تا این مرحله رسانده است، می‌تواند برای دیگران دردسرساز باشد.با توجه به این تفاصیل، در گروه اول، موناکو، هامبورگ و زسکا می‌توانند به‌طور بالقوه به مرحله بعد صعود کنند که تیم فرانسوی با رهبری ”گیدولین“ ایتالیائی، چه بسا با انگیزه‌ای مضاعف، ضمن بالا کشیدن خود در لوشامپیونه، در جام یوفا نیز بتواند به نتایج خوبی دست یابد. از سوی دیگر هنگامی که به تیم‌های حاضر در گروه دو نگاه می‌کنیم، تعادل بیشتری را احساس می‌کنیم. در واقع و با وجود اینکه ”بروندبی“ و مکابی، در قیاس با لکوموتیو مسکو، اسپانیول و پالرمو و از منظر ماهیت فوتبال دانمارک و رژیم صهیونیستی با آنچه که در روسیه، اسپانیا و ایتالیا می‌گذرد، در رده پائین‌تری خود را نشان می‌دهند، قدرت بالقوه آنها به‌عنوان تیم‌های باشگاهی، آنچنان تفاوت ندارد که بتوان روی کاغذ نسبت به برتری یکی بر دیگری اظهارنظر کرد؛ ضمن اینکه اسپانیول و پالرمو در باشگاه‌های اسپانیا و ایتالیا، در زمره تیم‌های درجه اول به حساب نمی‌آیند. به هر حال اینگونه به نظر می‌رسد که هر ۵ تیم حاضر در گروه اول، می‌توانند مدعی صعود به حساب آیند و چه بسا باید در انتظار دیدارهای فشرده و نزدیکی میان آنها باشیم.
در گروه ۳ و ۴ تمام تیم‌ها شانس صعود دارند!
در گروه سه، تیم سوئدی‌ هالمشتاد که با حذف اسپورتینگ لیسبون، فینالیست فصل قبل جام یوفا به یکباره اسمی برای خود دست و پا کرد، با قرار گرفتن در جمع تیم‌هائی کم و بیش، معروف‌تر و روی کاغذ قوی‌تر از خود، چه بسا این بار هم بتواند با یک گام فراتر، خود را به مرحله یک‌شانزدهم نهائی برساند. از سوی دیگر استوار بخارست نیز می‌توانند به‌عنوان یک نمونه از پیشرفت فوتبال اروپای‌شرقی، از توان بالقوه صعود برخوردار باشد، در حالی که براساس پیشینه و عملکرد سه تیم دیگر، یعنی هرتابرلین، لانس و سامپدوریا در فوتبال اروپا و لیگ‌های آلمان، فرانسه و ایتالیا چه بسا بتوان نسبت به حضور آنها در مرحله بعدی با امیدواری بیشتری سخن گفت؛ اما با وجود چنین امتیازی و با توجه به دوره‌ای بودن بازی‌ها و اینکه هر تیم، تنها چهار دیدار را برگزار خواهد کرد، این امکان نیز وجود دارد که بدون در نظر گرفتن شرایط بالقوه بهتر، چه نام دانه درشت و تیم پرافتخاری را نمی‌بینیم؛ اما برعکس، سه تیم با انگیزه و سختکوش، یعنی آلکمار، ”دنپیرو“ و لیتکس خودنمائی می‌کنند که این آخری، یعنی نماینده‌ای دیگر از فوتبال بلغارستان، در دوره قبل با حذف ”گنگ“ از بلژیک، توانست خود را به این مرحله برساند و مانند تمام تیم‌های اروپای شرقی، می‌تواند و در واقع این توان را دارد که به راه خود ادامه دهد. آلکمار نیز که فصل گذشته هم در جام یوفا خوش درخشید و با فاصله اندک نسبت به اسپورتینگ لیسبون از رسیدن به فینال بازماند، امسال نیز ضمن ادامه درخشش در لیگ هلند، با حذف نماینده روسیه، آن هم در شرایطی که در بازی نماینده ۵ گل را دریافت کرده بود، امسال نیز بدون تردید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. عملکرد نماینده اوکراین، یعنی ”دنپیرو“ را هم باید در راستای حرکت رو به جلوی فوتبال اروپای شرقی و به‌ویژه خود اوکراین ارزیابی کرد. به‌عبارت دیگر، صعود زود هنگام تیم ملی این کشور به جام‌جهانی ۲۰۰۶ نمی‌تواند با پیشرفت نسبی فوتبال باشگاهی اوکراین بی‌ارتباط باشد. در کنار این سه تیم، که هر کدام می‌توانند یک صعودکننده باشند، میدلزبورو و گراس‌هاپرز نیز دیده می‌شوند که صعود تیم سوئیسی در کنار بازی‌های نماینده این کشور در جام باشگاه‌های اروپا، یعنی تیم کوچک ”تون“ نیز درست مانند عملکرد ”دنپیرو“ و رابطه آن با پیشرفت تیم ملی اوکراین، قابل بحث و بررسی است. به‌عبارت دیگر هنگامی که می‌بینیم، تیم ملی سوئیس، پس از مدت‌ها، در چند سال اخیر، فاصله خود را با بزرگان اروپا کم کرده و به‌عنوان یک مدعی صعود به‌ جام‌جهانی شناخته می‌شود، عملکرد خوب تیم‌های تون و گراس‌هاپرز، نباید چندان دور از منطق جلوه کند.به هر حال در این گروه، شرایط برای صعود، دشوار می‌نماید و اینکه میدلزبورو، نماینده‌ای از لیگ برتر انگلستان، در پایان کار از رفتن به جلو باز بماند، چه بسا امکانپذیر باشد!
باز هم شرقی‌ها در کنار یک نروژی گمنام
در گروه، پنج نیز شاهد حضور تیم‌های کوچک، بازل و ترومسو از یک سو و تیمی دیگر از اروپای‌شرقی، ستاره سرخ بلگراد از سوی دیگر هستیم. در این میان، کار بزرگ را در دوره قبل، تیم نروژی و ناشناس ترومسو، انجام داد که با حذف گالاتاسرای ـ تساوی یک بر یک در استانبول و پیروزی یک بر صفر در نروژ ـ یکی از بزرگان سال‌های اخیر فوتبال باشگاهی اروپا را ناکام کرد. بازل سوئیسی نیز، در راستای همان توجیه قبلی در ارتباط با گراس‌هاپرز و تون، تا اینجای کار، خود را بالا کشیده است؛ در حالی که ستاره سرخ، تیمی که قبل از سقوط نظام کمونیستی در اروپا و در سال‌های نخستین دهه ۹۰ میلادی، به‌عنوان یکی از بزرگان فوتبال باشگاهی قاره، نام خود را به ثبت رسانده بود، اینک دوباره سر بلند کرده است و اگرچه در راه رسیدن به این مرحله از جام یوفا با تیم‌های قدر روبه‌رو نشده است؛ اما می‌تواند یکی از صعودکنندهای گروه پنج باشد، از سوی دیگر، رم، دیگر تیم این گروه با پیروزی پرگل مقابل نماینده یونان و رسیدن به مرحله بعد جام یوفا، این روزها در سری A، حال و روز خوشی ندارد. دیگر تیم گروه، استراسبورگ است که در جدول رده‌بندی لوشامپیونه، در رده ماقبل آخر قرار دارد و امیدوار است با درخشش در جام یوفا، به جبران برخیزد، در حالی که برای تیمی با امکانات متوسط، درگیری در لیگ داخلی و دیدارهای اروپائی، کاری بسیار دشوار خواهد بود؛ اما به‌عنوان گمانه‌زنی، باید گفت به مانند بسیاری از گروه‌ها، کار بسیار سختی است که میان ترومسو با یک دنیا انگیزه و ستاره سرخ که برای اثبات گذشته‌اش آمده است و رم که حال و روز خوشی ندارد، و بازل و استراسبورگ، دو تیم متوسط؛ به گزینش پرداخت؛ اما چه بسا شاهد شگفتی نیز باشیم!
گروه شش، به انحصار اروپای شرقی درآمده است! چرا که از جمع ۵ تیم زسکامسکو، لفسکی صوفی و دینامو بخارست، از شرق قاره؛ مارسی و هرنوین را محاصره کرده‌اند. در این رهگذر و با توجه به سختکوشی شرقی‌ها و عملکرد خوبی که از خود برجای نهاده‌اند، کار برای دو رقیب دیگر بسیار دشوار، می‌نماید. در این میان، مارسی که فصل تازه را در لوشامپیونه بسیار بد آغاز کرده و اینک با گذشت ۱۰ هفته رفته رفته خود را به میانه‌های جدول رسانده است؛ در دیدار با تیم بلژیکی ژرمینال نیز با تحمل زجر زیاد، جواز صعود را دریافت کرد و می‌تواند بالقوه، حریف قابلی برای شرقی‌های این گروه باشد. از سوی دیگر، زسکامسکو، قهرمان فصل پیش را نیز می‌توان یکی از مدعیان صعود پنداشت؛ در حالی که لفسکی نماینده سوم بلغارها در این مرحله با حذف اوسر، تا حدودی توانائی‌های خود را به رخ کشید. به هر صورت و در جائی که دینامو بخارست، یعنی تیم که اورتون را با حقارت هرچه تمام‌تر حذف کرد، نیز در این گروه قرار دارد؛ به غیر از ”هرنوین“ آن هم با قید احتیاط و همچنین لفسکی (این بار با قید احتیاطی خیلی بیشتر!) نمی‌توان از عدم صعود زسکامسکو و دینامو بخارست در درجه اول و سپس مارسی، سخن به میان آورد!
حضور غیرمنتظره پائوک و آبروداری بشیکتاش
در گروه هفت، راپید بخارست قرار دارد که با حذف فاینورد روتردام، یک شگفتی کوچک را رقم زد؛ از سوی دیگر، باز هم یک شرقی، یعنی شاختار دونتسک از اوکراین دیده می‌شود که به‌دنبال دیگر نمایندگان این کشور، تا این جای کار، خود را بالا کشیده است. به غیر از این دو شرقی، تیم کمتر شناخته شده یونانی، پاتوک سالونیکا، حضور غیرمنتظره‌ای، البته با حذف یک اوکراینی دیگر، در این جمع دارد که به آنها باید اشتوتگارت و رن را هم اضافه کرد. نماینده فوتبال آلمان که با رهبری تراپاتونی، عملکرد خوبی از خود در بوندس‌لیگا برجای نهاده است، بدون تردید در این مرحله از جام یوفا نیز با دشواری روبه‌رو خواهد شد؛ در حالی که ”رن“ تیم چهارم فصل پیش فرانسه، با توجه به امکانات متوسطی که دارد، در مبارزه توأمان در لوشامپیونه و جام یوفا، وظیفه سنگینی را برعهده دارد. ”رن“ که با حذف اوساسونا به این مرحله گام نهاده است، اگر قرار باشد خود را در جمع سه تیم صعودکننده جای دهد، چه بسا در رده‌بندی بازی‌های باشگاهی فرانسه از میانه جدول به پائین سقوط کند. در نهایت، می‌توان دست‌کم روی کاغذ از امکان صعود راپید بخارست، شاختار و رن سخن به میان آورد.در آخرین گروه، یعنی گروه هشت با تیم‌های کم و بیش متعادل از منظر قدرت و نام و نشان روبه‌رو هستیم. در این رهگذر، بشیکتاش توانست با جبران شکست یک بر صفر در بازی برگشت، مالمو را از میان بردارد و برخلاف دیگر نماینده ترکیه (گالاتاسرای) راهی مرحله بعدی شود. از سوی دیگر، بولتون هم در ادامه عملکرد خوب خود در لیگ برتر، در اینجا هم خوش درخشیده است و از آنجائی که شرقی‌ها، همه جا حضور دارند، در این گروه هم، یکی دیگر از روس‌ها، یعنی زنیط سن پترزبورگ جضور دارد که در کنار معدود نمایندگان اسپانیا، سویا، و همچنین ویتوریا گیمارش از پرتغال، جمع را تکمیل می‌کنند. در روی کاغذ، می‌توان نسبت به صعود بشیکتاش و بولتون، بسیار امیدوار بود، در حالی که از میان سه تیم دیگر، چه بسا نماینده پرتغال، شانس زیادی برای ادامه کار نداشته باشد و از میان سویا و زنیط، انتخاب تا حدودی دشوار می‌نماید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید