شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مرد باش و درد بکش


مرد باش و درد بکش
مردها جان سخت ترند یا زنها؟ مردها طاقت بیشتری برای تحمل درد دارند یا زنها؟ مطالعات محققان نشان داده است مردان نسبت به زنان درد را بهتر تحمل می كنند و حالا محققان به دنبال پاسخ یك پرسش دیگر می گردند: چرا؟
راجر فیلینگیم، از دانشگاه فلوریدا – كه سالها برای یافتن علت این موضوع تحقیق كرده است – می گوید: «مردان و زنان در تحمل درد با هم تفاوت دارند. در این موضوع شكی نیست، اما اختلافی كه در این زمینه وجود دارد درباره علت این موضوع است.» تا چندی پیش تصور غالب این بود كه مردها درد را انكار می كنند تا وجهه مرد بودن خود را حفظ كنند، اما امروزه برخی مطالعات نشان می دهد در این باره چیزی بیشتر از نشان دادن مردانگی دخالت دارد، یعنی به نظر می رسد كه تفاوت میان زن و مرد در درك حس درد، ریشه های فیزیولوژیك داشته باشد. فیلینگیم می گوید: «اگر موضوع تنها این بود كه زنها فقط درد را بیشتر از مردها ابراز می كنند، بحث زیادی وجود نداشت، اما من فكر نمی كنم كه مساله مهم این باشد. موضوع مهم این است كه برخی عوامل خاص مثل عوامل روانی، هورمونی و یا هر چیز دیگر ممكن است بر حس درد در مردان و زنان تاثیر بگذارد و باعث ایجاد تفاوت هایی شود. اگر چنین باشد، برای درمان درد در زنان و مردان و كاهش آن، لازم است از روشهای مختلفی استفاده شود.‌»
نكته مهمی كه درباره این گونه مطالعات وجود دارد و فیلینگیم هم بوضوح به آن اشاره می كند این است كه مطالعه درباره این موضوع یعنی درد كار آسانی نیست؛ چرا كه نمی توان پشت میز آزمایشگاه نشست و آن را دید و یا زیر میكرسكوپ بررسی كرد. همه ما می دانیم كه درد یك احساس فردی است و باید به اظهارات فرد از چیزی كه حس می كند، اعتماد كرد و خود این مساله مشكلات زیادی ایجاد می كند. محققان روشهای تقریبا استانداردی برای ارزیابی پاسخ افراد به محركهای درد به كار می برند تا بتوانند اثر عواملی مثل همان تمایل به نشان دادن غرور مردانه را كم كنند، اما در نهایت باز هم مطالعات به اظهارات افراد بستگی دارد. برخی دانشمندان در حال ابداع تكنیك هایی هستند كه بتوانند با انجام تزریقی كه میان افراد مختلف، میزان درد یكسانی ایجاد می كند، این مشكل را حل كنند، اما این كار هم هنوز در مراحل تحقیقاتی است. بیشتر تحقیقاتی كه انجام می شود بستگی به این دارد كه فرد شركت كننده تا چه حد میل و رغبت داشته باشد كه صادقانه بگوید چه وقت احساس درد می كند و درد او به چه میزان است. حال اگر هدف این باشد كه بفهمیم مردان درد را واقعا چقدر حس كرده، آن را انكار می كنند یا نه باید كمی هم حقه و كلك به كار ببریم. فیلینگیم كه تحقیقاتش روی درد را در دانشگاه دندانپزشكی انجام می داد، نقشه ای كشید تا ببیند آیا مردان به علت غرورشان، تحریك می شوند درد را انكار كنند یا این كه واقعا درد كمتری حس می كنند. نقشه او این بود: اگر فرض را بر این بگذاریم كه مردان به علت غرورشان تحریك می شوند كه درد را انكار كنند، اگر بتوانیم این تحریك را برای انكار درد میان زنان ایجاد كنیم، مثلا بگوییم اگر درد نداشته باشند جایزه می گیرند، می توانیم شرایط را تقریبا یكسان كنیم. قرار بر این شد كه ۸۱ نفر دست خود را در مخلوطی از آب و یخ فرو ببرند و بررسی شود كه چقدر می توانند دست خود را در آب نگه دارند و درد را تحمل می كنند. به برخی از این افراد به ازای هر پنج دقیقه یك دلار و به برخی دیگر ۲۰ دلار جایزه داده می شد تا معلوم شود كه آیا پاداش بیشتر می تواند باعث ایجاد تفاوت شود. محققان در ابتدا فكر می كردند خانمهایی كه پاداش می گیرند باید بتوانند مدت زمان بیشتری دست خود را در آب یخ نگه دارند، چون حالا خانمها هم برای تحمل درد انگیزه پیدا كرده بودند، اما فیلینگیم می گوید: «نتیجه ای كه به دست آوردیم، دقیقا برعكس چیزی بود كه فكرش را می كردیم. در خانمها تفاوت چندانی میان پاداش یك دلاری و ۲۰ دلاری دیده نشد، ولی در مقابل مردانی كه ۲۰ دلار جایزه گرفته بودند نسبت به آنها كه تنها یك دلار می گرفتند، مدت زمان بیشتری دست خود را در آب یخ نگه داشتند.» از این آزمایش می توان نتیجه گرفت كه در حس درد، چیزی فراتر از تحریك شدن برای انكار درد نقش دارد، یعنی اگر جنس در تحمل درد نقش بازی می كند، تنها علت آن انگیزه های درونی نیست؛ بلكه باید علتهای دیگری هم وجود داشته باشد.
البته فیلینگیم اذعان می كند كه شاید در آزمایش خود محرك خوبی برای خانمها انتخاب نكرده است و برخی محركهای خاص بتوانند در خانمها موثرتر باشند. اما تحقیقات دیگری كه در دانشگاه میشیگان انجام شده است، نشان داده اند كه اختلافات بیوشیمیایی اساسی در چگونگی درك درد در مرد و زن وجود دارد. آنها كشف كرده اند كه هورمون های جنسی مثل استروژن نقش مهمی در واكنش به درد دارند. این یافته ها كمك می كنند تا بتوان توضیح داد چگونه زنان – كه جنس ضعیف تر نامیده می شوند – می توانند درد سختی مثل درد زایمان را تحمل كنند. تكنیك های جدید تصویربرداری از مغز به محققان اجازه داده است كه بتوانند به بررسی مغز و تغییرات شیمیایی كه در حین درد در آن رخ می دهد، بپردازند. میزان استروژن در خانمها در طول یك سیكل ماهیانه و در حین حاملگی به میزان زیادی تغییر می كند و تحقیقات نشان می دهد استروژن نقش بسیار مهم و حیاتی در كمك به مغز برای افزایش توانایی در سركوب كردن درد دارد. وقتی میزان استروژن خون بالاست، سیستم ضد درد مغز در مواجهه با یك محرك دردناك، فعال تر برخورد كرده و مواد شیمیایی موسوم به اندورفین ها یا انكفالین ها آزاد شده كه باعث می شود سیگنال های دردی كه به مغز می رسد ضعیف تر عمل كنند، اما زمانی كه استروژن پایین باشد، این سیستم نمی تواند به اندازه گذشته به طور موثر عمل كند، در نتیجه تحمل درد در یك خانم در طول دوره های مختلف زندگی كم و زیاد می شود. محققان دانشگاه كالیفرنیا در سان فرانسیسكو همچنین نشان داده اند كه با وجود این كه خانمها در مقابل یك درد حاد ناگهانی تحمل كمتری دارند، اما تفاوت آشكاری میان زن و مرد در تحمل دردهای مزمن مثل سرطان وجود ندارد.
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید