جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درمان با رادیوتراپی


رادیوتراپی با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام می شود. بیمار باید در زیر این دستگاه به مدت چند دقیقه دراز بكشد. معمولاً در طی ۴ تا ۶ هفته چندین بار بیمار تحت رادیوتراپی قرار می گیرد. بیماران معمولاً به صورت سرپایی تحت درمان قرار می گیرند اما در بعضی موارد لازم است كه بیمار در بیمارستان بستری شود.
عوارض رادیوتراپی
در درمان رادیوتراپی، عدم كنترل ادراری معمولاً دیده نمی شود و گرچه اختلال در نعوظ گاهی اوقات رخ می دهد اما خیلی كمتر از مواردی است كه بعد از عمل جراحی رایدكال پروستاتكتومی دیده می شود. با اینحال، از آنجایی كه غیر ممكن است كه اشعه رادوتراپی دقیقاً فقط به پروستات تابیده شود. اثرات موقتی بر روی مثانه و راست روده ممكن است ایجاد شود.
اكثر بیماران بعد از رادیوتراپی دچار علایم التهاب مثانه (سوزش و تكرر ادرار) و اسهال می گردند. گاهی اوقات ممكن است در ادرار یا مدفوع، خون دیده شود. این علایم معمولاً بعد از چند هفته كه رادیوتراپی به اتمام رسید، برطرف می شوند.
در بعضی موارد، علایم بیمار باقی مانده و خیلی به ندرت ممكن است رادیوتراپی باعث ایجاد آسیب هایی دایمی به مثانه و روده شود.
یك روش دیگر برای رادیوتراپی، استفاده از یك عمل جراحی و قرار دادن دانه های حاوی مواد رادیواكتیو در داخل پروستات می باشد. از این روش زیاد استفاده نمی شود، اما با بهبودهایی كه در این روش ایجاد شده است، دوباره استفاده از آن در حال افزایش پیدا كردن است. به این روش اصطلاحاً "براكی تراپی" (Brachy therapy) گفته می شود.
انتخاب روش درمانی
هم رادیوتراپی و هم عمل جراحی رادیكال پروستاتكتومی، درمانهای اصلی سرطان پروستات می باشند كه هر كدام دارای عوارض جانبی خودشان می باشند. معایب و مزایای این دو روش درمانی زیاد با هم تفاوت ندارند.
همچنین از آنجایی كه تأثیرات نسبی این درمانها مشابه می باشند، بیمار مبتلا به سرطان پروستات باید خودش در انتخاب هریك از این دو نوع روش درمانی آزاد باشد.
بعضی از افراد، عمل جراحی را ترجیح می دهند و دوست دارند كه تومور سرطانی از بدنشان بیرون آورده شود، اما عده ای دیگر،
رادیوتراپی را ترجیح می دهند. عمل جراحی برای كسانی كه به بیماریهای قلبی و ریوی مبتلا هستند مناسب نمی باشد و بنابراین به آنها توصیه می گردد كه از رادیوتراپی استفاده نمایند.
هورمون درمانی مقدماتی
گاهی اوقات قبل از اقدام به عمل جراحی توتال پروستاتكتومی یا رادیوتراپی، از یك دوره كوتاه مدت هورمون درمانی استفاده می شود تا اندازه پروستات كوچك شود. این كار باعث می شود كه تأثیر درمان جراحی یا رادیوتراپی كه بعداً انجام می گردد بهتر شود. در طی این درمان كه معمولاً به مدت سه ماه یا كمی بیشتر صورت می گیرد، بیمار عوارض جانبی هورمون درمانی را نیز تجربه خواهد كرد. اما همینكه عمل جراحی یا رادیوتراپی انجام شد، درمان هورمونی هم متوقف شده و اثرات سوء آن بهبود می یابند. گاهی اوقات اگر اندازه تومور در پروستات بزرگ باشد تركیبی از هورمون درمانی و رادیوتراپی بعد از اینكه مدت درمان رادیوتراپی به اتمام رسید ادامه می یابد.
سرطان پروستات پیشرفته
متأسفانه، گاهی اوقات آزمایشها نشان می دهند كه سرطان پروستات خیلی پیشرفت كرده است و با انجام عمل جراحی و رادیوتراپی نمی توان آن را به طور كامل درمان نمود. همچنین گاهی اوقات بعد از درمان موفقیت آمیز اولیه با جراحی یا رادیوتراپی، آزمایشها نشان می دهند كه سرطان دوبار عود كرده است. با این حال، این وضعیت امیدوار كننده ای نمی باشد. تومورها ممكن است رشد آهسته ای داشته و افراد سالخورده ای كه دچار این مشكل شده اند ممكن است زندگی شان بخاطر این بیماری كوتاه نگردد. گرچه در مواردی كه سرطان پروستات دارای رشد فعال تری می باشد، می توان برای تسكین علایم آن و آهسته كردن رشد آن، اقداماتی انجام داد.
به غیر از علایم معمول پروستات، سرطان پیشرفته پروستات می تواند باعث كمر درد و پشت درد یا دردهای استخوانی در جاهای دیگر شود، همچنین سبب كاهش وزن، كم خونی و مشكلات دیگر نیز می گردد. ضعیف شدن استخوانها می تواند باعث شكستگی آنها نیز بشود كه زیاد شایع نمی باشد. گاهی اوقات سرطان پیشرفته پروستات می تواند باعث انسداد راه كلیه ها به مثانه شود. تمام این مشكلات را می توان با درمان مناسب، برطرف نمود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید