جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درباره تاثیر میوه‌ و سبزیجات در کاهش بیماریها بیشتر بدانیم


این ادعا دلیل منطقی دارد. خوردن مقادیر زیاد میوه‌ها و سبزیجات احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سكته‌ را از بین می‌برد، فشار خون و كلسترول را كنترل می‌كند، از بروز برخی سرطانها جلوگیری می‌كند، مانع از بروز دردهای داخل روده‌ای می‌شود، بدن را در برابر ابتلا به بیماریهایی همچون آب مروارید و تخریب مولكول كه ‌٢ بیماری شایع چشمی است و منجر به از دست دادن بینایی می‌گردد، محافظت می‌كند.
- منظور از مقدار زیاد چیست؟
بر اساس آخرین دستورالعمل‌های رژیم غذایی در روز باید ‌٥ تا ‌١٣ نوبت از این مواد خوراكی و با در نظر گرفتن مصرف مواد كالری در هر فرد مصرف شود. برای فردی كه در روز ‌٢٠٠ كالری در روز نیازمندست تا سالم و در وزن مناسب قرار داشته باشد، ‌٩ نوبت یا ‌٤ و نیم فنجان از آب میوه و سبزی در روز مورد نیازست.
امروزه میوه‌ها و سبزیجات را سلاحی برای مبارزه با سرطان می‌دانند. همچنین بر اساس آخرین پژوهشها، بیشترین سود حاصل از مصرف این مواد غذایی متوجه سلامت قلب می‌شود.
- میوه‌ها، سبزیجات و بیماریهای قلبی - عروقی:
امروزه مدارك علمی مستدلی وجود دارد مبنی بر اینكه رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات احتمال بروز بیماریهای قلبی و سكته را كاهش می‌دهد.
در بررسی‌های مربوطه ‌١١٠ هزار مرد و زن داوطلب برای مدت ‌١٤ سال تحت یك رژیم غذایی بهداشتی و سالم قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد افزایش متوسط مصرف این مواد خوراكی احتمال بروز بیماریهای قلبی - عروقی را كاهش می‌دهد.
آمار نشان می‌دهد كه در مقایسه با افرادی كه كمتر از ‌٥/١ نوبت میوه و سبزی در روز مصرف می‌كنند، افرادی كه بیش از ‌٨ نوبت از این مواد خوراكی تغذیه می‌كنند ‌٣٠ درصد كمتر دچار بیماریهای قلبی و سكته می‌شوند.
اگر چه تمام میوه‌ها و سبزیجات این مزایا را دارند اما سبزیجات برگ پهن مانند كاهو، اسفناج، چغندر برگ سوئیسی و سبزیحاتی چون كلم، هویج، كلم بروكسل، مركبات مانند پرتقال، لیمو، گریب فرود و آب این میوه‌ها در اولویت‌های اول قرار می‌گیرند.
به گفته محققان دانشگاه هاروارد به ازای افزودن هر نوبت مصرف میوه و سبزیجات به رژیم غذایی، ‌٤ درصد احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی كاهش می‌یابد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید