جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چقدر در ماه کم می آورید؟(۱)


بنا بر این آمار اگر در تهران افراد كمتر از۲۲۰ تا۲۴۰ هزار تومان درآمد داشته باشند زیر خط فقر نسبی قرار دارند كه البته این رقم در استان ها، شهرها و روستاهای دیگر متفاوت و كمتر است.
این آمار همچنین نشان داده است كه در تهران با حقوقی در حدود ۲۰۰ هزار تومان فقط امكان گذران سطحی زندگی مهیاست و افرادی با این میزان درآمد، قادر به فرستادن فرزندانشان به دانشگاه های غیردولتی، تهیه مسكن و خودرو و سایر ملزومات نبوده و یا دچار مشكل هستند.در میان این گروه از افراد، عمدتا برخی با داشتن دو و یا حتی سه شغل سعی می كنند كسری هزینه های ضروری خانواده را جبران كنند!از این آمار كه بگذریم با نگاهی به آمار حداقل دستمزد ماهانه كارگران تحت پوشش قانون تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۳ كه معادل ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده و توجه به این موضوع كه متوسط اعضای یك خانوار ایرانی بین ۴ تا ۵ نفر محاسبه می شود متاسفانه سهم هر یك از اعضای خانوار كارگری با حداقل دستمزد، بین ۲۱ تا حداكثر ۲۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد كه از مبالغ اعلام شده برای زندگی حداقل معیشتی بسیار فاصله دارد.علاوه بر این قانون تامین اجتماعی میزان حداكثر ساعت كار را ۴۴ ساعت در هفته تعیین كرده است كه متاسفانه در بسیاری از كارگاه های كوچك و خصوصی نه تنها این زمان رعایت نشده بلكه بیشتر هم هست و كاركرد آنها تناسبی با دستمزدشان ندارد!تعیین افزایش دستمزدها در شورای عالی كار كه با حضور نمایندگان كارگران، كارفرمایان و دولت مشخص می شود همه ساله از مباحث مهم پیش روی جامعه كارگری و مزدبگیر بوده و هست.در این جلسات نمایندگان كارگران با استناد به افزایش تورم، رشد حجم نقدینگی و افزایش روزافزون قیمت كالاها و خدمات تلاش دارند تا جبران عقب ماندگی رشد دستمزدها را نسبت به رشد سایر قیمت ها بكنند كه بنا به گفته این نمایندگان متاسفانه سالانه حقوق حقه كارگران از ارقام واقعی مزد و تناسب آن با افزایش قیمت ها عقب می ماند و به اصطلاح جامعه كارگری طلبكار جلوه می كند.گروه پژوهش همشهری با تكیه بر این موضوع و اهمیت آن و نیز زمان فرارسیدن تصمیم گیری مسئولان ذیربط در خصوص افزایش دستمزدها بدون هرگونه پیشداوری، از وضعیت درآمد، هزینه ها، كسری ها و جبران آنها، تعداد افراد خانواده های مزدبگیر، چندشغله بودن آنها و دستمزد و تناسب دستمزد آنها با میزان كاركردشان پرسش كرده است.جامعه نمونه گروه پژوهش همشهری ۳۰۰ نفر از مزدبگیران و شاغلان بخش های دولتی شامل وزارتخانه های كشور، نیرو، كار، آموزش و پرورش، نفت، بانك ها و شاغلان بخش های خصوصی شامل كارگران خدماتی، تعمیراتی، دفتری، كارشناسی و برخی مدیران و معاونان عالی رتبه این بخش ها بوده است. این گروه درباره روند افزایش دستمزدها و تاثیر آن بر روی افزایش قیمت سایر كالاها و خدمات و نیز دلایل اصلی افزایش قیمت كالاها و خدمات نظر داده اند كه پاسخ های آنان تصویری واقعی از جامعه مزدبگیر اعم از دولتی و یا خصوصی است. این پرسش و پاسخ ها شاید بتواند مسوولان ذی ربط را برای اتخاذ تصمیمات عینی تر یاری رساند.
نتایج این نظرسنجی را در پی می خوانید:
جنس و سن
از میان ۳۰۰ نفر پاسخگو به پرسش های گروه پژوهش همشهری معادل ۳/۳۳ درصد زن و ۷/۶۶ درصد مرد می باشند. حداقل سن پاسخگویان ۱۸ سال و حداكثر سن آنان ۶۶ سال می باشد كه از میان معادل ۳/۳۲ درصد زیر ۳۰ سال سن دارند. معادل ۴/۳۶ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، معادل ۲/۲۲ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ و ۱/۹ درصد بیش از ۵۰ سال دارند.
وضعیت تاهل
از میان پاسخگویان معادل ۲/۲۳ درصد مجرد و معادل ۸/۷۶ درصد متاهل می باشند.
تحصیلات
از میان ۳۰۰ نفر پاسخگو معادل ۴/۳۸ درصد دیپلم، ۳/۳۰ درصد كارشناس، ۱/۱۴ درصد سیكل، ۱/۷ درصد تا مقطع ابتدایی، ۴ درصد فوق دیپلم، ۲ درصد كارشناس ارشد و ۴ درصد دانشجوی شاغل در بخش های مختلف دولتی و یا خصوصی می باشند.
چند شغل دارید؟
معادل ۸/۸۳ درصد پاسخگویان دارای یك شغل می باشند. ۱/۱۳ درصد آنان دارای دو شغل می باشند و ۳ درصد آنان نیز بیش از ۲ شغل دارند.
خانواده شما چند نفره است؟
از میان پاسخگویان معادل ۳/۳۳درصد تعداد افراد خانواده آنان ۳ نفر، معادل ۲/۲۲درصد ۴نفر۲،/۱۷ درصد ۲نفر۱،/۱۲درصد ۵ نفر۱،/۶ درصد ۶نفر و ۴درصد نیز ۷نفره می باشد. معادل ۱/۵درصد نیز یك نفره و به تنهایی زندگی می كنند.در مجموع معادل ۴/۴۴پاسخگویان بین ۴تا حداكثر ۷نفر را تحت تكفل خود دارند كه عمدتاً اعضای اصلی خانواده آنها می باشد.
شغل اول شما چیست؟
از میان پاسخگویان شاغلان بخش دولتی و خدمات درمانی معادل ۴/۴۲ درصد كارمندان وزارتخانه های كار، نفت، كشور، نیرو و بانكها و فرهنگیان می باشند و ۱/۷درصد نیز كارگران فنی و یا خدماتی بخش ها و یا سازمانهای دولتی می باشند.
همچنین از میان شاغلان بخشهای خصوصی و تحت پوشش تامین اجتماعی معادل ۱/۱۲درصد كارمندان و كارشناسان دفتری و آژانس های هواپیمایی، مدرسان، كاركنان آموزشگاهها، ویزیتورها و ... می باشند.۱/۶درصد نیز كارگران خدماتی تحت پوشش قانون تامین اجتماعی، معادل ۱/۱۴درصد نیز كارگران فنی، تاسیساتی و مكانیك، برق و... تحت پوشش تامین اجتماعی می باشند. ۲درصد پاسخگویان نیز بازنشستگان و ۱/۱۴درصد مدیران و معاونان عالی رتبه تحت پوشش قانون تامین اجتماعی می باشند. ۲درصد پاسخگویان نیز شاغل در بخش تجهیزات پزشكی تحت پوشش قانون تامین اجتماعی می باشند.
میزان درآمد شغل اول
۲/۱۵درصد پاسخگویان اعم از مشاغل دولتی و یا خصوصی تحت پوشش تامین اجتماعی معادل ۱۰۶ هزار تومان درآمد ماهانه دارند و۳درصد بین ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار تومان در ماه درآمد دارند.
در مجموع معادل ۵/۴۳درصد آنان بین۱۱۰ تا۱۵۰ هزار تومان در ماه درآمد دارند.همچنین در مجموع معادل ۳/۳۰ درصد آنان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد در ماه دارند و معادل ۳درصد آنان یبن ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در ماه، ۳درصد معادل ۳۰۰ هزار تومان، یك درصد معادل ۳۵۰هزار تومان و یك درصد نیز ۳۶۰هزار تومان درماه درآمد دارند.بر این اساس حداقل درآمد ماه از ۱۰۶ هزار تومان تا حداكثر ۳۶۰ هزار تومان برآورد شده است و در مجموع ۹۲ درصد كل پاسخگویان زیر ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دارند.
شغل دوم شما چیست؟
معادل ۷/۸۲ درصد پاسخگویان شغل دوم ندارند و از میان پاسخگویان دارای شغل دوم، معادل ۱/۳درصد آنان مسافركش، یك درصد شاغل در بنگاه های مشاور املاك، موبایل و ...، ۱/۴درصد شاغل در امور فنی- تعمیراتی، ۱/۳درصد در امور تبلیغاتی، ۲درصد در امور خرید و فروش انواع لوازم و ۴درصد نیز مدرس می باشند.
میزان درآمد شغل دوم
از میان پاسخگویان دارای شغل دوم (یعنی ۳/۱۷ درصد كل پاسخگویان) معادل ۴/۶ درصد آنان از محل شغل دوم خود ۱۰۰ هزار تومان، معادل یك درصد ۵۰هزار تومان، معادل ۱ درصد۱۲۰هزار تومان، یك درصد ۱۵۰هزار تومان، یك درصد ۱۷۰هزار تومان، یك درصد ۲۰۰ هزار تومان، ۲درصد ۳۰۰ هزار تومان، یك درصد ۳۵۰هزار تومان، یك درصد ۵۰۰ هزار تومان و ۲درصد ۷۰۰هزارتومان در ماه درآمد دارند.
روزی چند ساعت كار می كنید؟
از میان پاسخگویان ۳ درصد ۵/۶ ساعت در روز كار می كنند. معادل ۱/۱۷درصد بین ۷ تا ۵/۷ ساعت و ۵/۴۶ درصد ۸ ساعت در روز كار می كنند.
یك درصد پاسخگویان روزانه ۵/۸ ساعت، ۴ درصد معادل ۹ ساعت، ۱/۱۱ درصد معادل ۱۰ ساعت، ۳درصد معادل ۱۱ ساعت و یك درصد نیز ۵/۱۱ ساعت كار می كنند.
همچنین ۱/۸ درصد آنان روزانه معادل ۱۲ ساعت، یك درصد معادل ۱۳ساعت، یك درصد معادل ۱۴درصد كار می كنند.
یك درصد آنان ۱۸ساعت و یك درصد به صورت یك شیفت در میان ۲۴ساعتی كار می كنند كه این گروه عمدتا شامل نگهبانان و شاغلان بیمارستانی می باشند.
اگر مجرد هستید كمك خرج خانواده هم هستید؟
معادل ۱/۱۰درصد مجردان پاسخگو به خانواده هایشان نیز كمك خرجی می دهند و ۱/۱۱درصد كمك خرجی به خانواده خود نمی دهند و برای خودشان كار می كنند.
۱/۵ درصد آنان نیز تا حدودی به خانواده كمك هزینه می دهند. ۷/۷۳درصد پاسخگویان نیز به این پرسش پاسخی نداده اند .
اگر متأهل هستید، خانواده دیگری را به جز خانواده خود تحت تكفل دارید؟
معادل ۱/۱۴ درصد متاهلین به جز خانواده خود پدر یا مادر خود را نیز تحت تكفل دارند و معادل ۷/۶۱درصد فقط خانواده خود را تحت تكفل دارند.
۲/۲۴درصد نیز به این پرسش پاسخی نداده اند كه عمده آنان مجردان می باشند.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید