جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

به مناسبت گشایش بازیهای المپیک ۲۰۰۴: هر مسابقه فراملیتی ناسیونالیسم را تقویت می کند (در این روز ۱۵ اوت)


با این كه یونانیان باستان عدد ۱۳ را نحس می دانستند و این باور خود را به میان ملل دیگر بردند؛ در این روز از ماه اوت سال ۲۰۰۴ مسابقه های ورزشی المپیك با شركت ده هزار و پانصد ورزشكار از ۲۰۲ كشور در ۲۸ رشته در آتن آغاز شد كه انجام آنها ۱۶ روز طول می كشد. دور تازه مسابقه های المپیك در سال ۱۸۹۶با برگزاری این مسابقه ها در یونان ـ زادگاه باستانی آنها آغاز شده بود. تفاوت بارز برگزاری این مسابقه ها در آن سالها با امروز در این است كه تا دهه ۱۹۷۰ دولتهای میزبان دغدغه خرابكاری، و مدیران مسابقه نگرانی مصرف داروی محرك توسط ورزشكاران را نداشتند. مقامات یونانی با یك میلیارد و پانصد میلیون دلار كه صرف حفظ امنیت بازیها كرده اند، گفته اند كه نگرانی از احتمال خرابكاری مانع از آن می شود كه در شب خواب راحت داشته باشند زیرا كه ممكن است یك خرابكار از گوشه ای رخنه كند ، بمبی منفجر سازد و زحمات آنان را هدر دهد.
با این كه یك بانوی یونانی به دهها هزار تن تماشاگران آیین های گشایش مسابقه ها می گفت كه « اتباع جهان به دیدن مسابقه ها خوش آمدید » مفسران غیر ورزشی روزنامه ها عموما نوشته بودند: مسابقه های ورزشی و هر گونه مسابقه منطقه ای و جهانی احساسات ناسیونالیستی ملل را تقویت می كند، تا جهان وطنی و جهان اندیشی را، زیرا كه هركس و حتی یك كمونیست اصیل خواهان برنده شدن ورزشكاران و شركت كنندگان وطن خودش است و پیروزی آنان غرور او را افزایش می دهد و بنا بر این ، در این كار حرارت و تعصب نشان می دهد.
به نوشته همین مفسران، پیروزی های شوروی سابق در ورزش ، فضانوردی، تسلیحات و .... اتباع این اتحادیه را خوش و سرزنده می كرد و اخبار مربوط به این فتوحات و حتی پیروزی های سیاسی برایشان مهمتر از رفاه معیشتی بود و مبلغان ارشد هر كشور ( وزیران تبلیغات ، اطلاعات عمومی و ارشاد) با استفاده از این تجربه می كوشند كه پیروزی ها را ولو مختصر و موقت بزرگ كنند و مردم آمریكا وقتی كه از تلویزیونهایشان می شنوند كه دولتشان چنین و چنان كرد و ابر قدرت بی چون و چرا هستند لذت می برند و نگرانی های دیگر را فراموش می كنند، و به همین صورت؛ امروز چینیان و اتباع اتحادیه اروپا.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید