جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تقویت کننده‌های طبیعی برای بدن


همه ما می دانیم كه میوه ها و سبزی های تازه مملو از ویتامین ها و مواد معدنی هستند اما دانشمندان اخیراً مواد دیگری به نام فیتونوتراینت ها (Phytonutrients ) را در آنها كشف كرده اند. فیتونوتراینت ها مواد مغذی گیاهی هستند و تركیبات فعالی هستند كه می توانند بدن ما را در برابر بیماری های قلبی و سرطان ها مقاوم سازند.
صدها نوع مختلف از فیتونوتراینت ها در گیاهان خوراكی یافت می شوند و در حقیقت علت اصلی طعم، رنگ و بوی آنها این مواد هستند. این تركیبات از نظر بیولوژیكی در بدن فعال هستند و اغلب به عنوان یك آنتی اكسیدان عمل می كنند كه در برابر اثرات مخرب رادیكال های آزاد بر روی سلول ها و ابتلا به بیماری هایی از قبیل سرطان از آنها محافظت می كنند. از آنجایی كه میوه ها و سبزیجات سرشار از این مواد هستند داشتن رژیم غذایی پرمیوه و گیاهی می تواند موجب شود یك مانع طبیعی قوی در برابر بیماری ها در بدن ما به وجود آید. همان طور كه ویتامین ها با اسامی خاص نامگذاری و از یكدیگر متمایز می شوند، مانند ویتامین ب كمپلكس یا E، فیتونوتراینت ها نیز دارای نام های مشخصی هستند كه در اینجا به معرفی بعضی از آنها و گیاهانی كه حاوی هر یك از این مواد هستند می پردازیم:
▪ ترپنوئیدها (Terpenoids)
این گروه كه معروف ترین شان كارتنوئیدها (Cartenoids) هستند، پیگمان های رنگی عامل رنگ های قرمز، سبز، زرد و نارنجی در میوه ها و سبزیجات هستند. آنها به عنوان آنتی اكسیدان های بسیار قوی در بدن عمل می كنند و بدن ما را در برابر بیماری های قلبی و سرطانی مصون می كنند.
▪ لوتئین (Lutein)
یكی از كارتنوئیدها است كه با خواص آنتی اكسیدان بسیار قوی به بهبود قدرت بینایی ما كمك می كند و دانشمندان بر این باورند كه برای داشتن بینایی سالم مصرف آن ضروری است. لوتئین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به ویژه اسفناج موجود است.
▪ لیكوپن (Lycopene)
یكی دیگر از اعضای گروه كارتنوئیدها است كه به مقدار زیاد در گوجه فرنگی وجود دارد. خوردن روزانه گوجه فرنگی می تواند مانع ابتلا به سرطان پروستات و بعضی دیگر از انواع سرطان شود.
▪ زیگزانتین (Zeaxanthin)
كارتنوئید دیگری است كه در گیاهانی با برگ های تیره و فلفل های نارنجی رنگ یافت می شود و ضمن تقویت قدرت بینایی، مصونیت و مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها را افزایش می دهد.
▪ بتاكاروتن (Betacarotene)
معروف ترین عضو این گروه و عامل رنگ نارنجی در هویج است و به عنوان آنتی اكسیدانی قوی قادر است بدن را تقویت كند. بتاكاروتن پیش ماده ویتامین A است و می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود كه برای تقویت بینایی، سلامتی پوست و آهنگ رشد مناسب ضروری است.
▪ فلاونوئیدها (Flavonoids)
این تركیبات را می توان در میوه های تازه به ویژه انواع انگور، گریپ فروت و توت فرنگی یافت. این گروه از فیتونوتراینت ها مانعی طبیعی در برابر خطر حمله های قلبی و سایر نارسایی هایی قلب در بدن ما ایجاد می كنند. این مواد را در غلات، دانه های روغنی و همچنین حبوبات نیز می توانید بیابید. مطالعاتی كه بر روی این تركیبات انجام شده نشان می دهند مصرف روزانه آنها در رژیم غذایی می تواند شما را در برابر سرطان های سینه و پروستات بیمه كند.
▪ كرستین (quercetin)
یكی از فیتونوتراینت های این دسته است و در توت فرنگی و انواع انگور فراوان است. كرستین در پیاز سفید و قرمز نیز یافت می شود و ضمن كاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و سرطان ها خواص ضدحساسیت و ضدالتهاب نیز دارد.
▪ لینان (Lignan)
یكی دیگر از اعضای این گروه است و در بروكلی، كدوی سبز، هویج و مارچوبه موجود است. این ماده از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می كند.
▪ سولفورافن (Sulforaphene)
به تعداد فراوان در گل كلم یافت می شود. هر چند روز یك بار مقداری گل كلم بخورید و بدنتان را در برابر انواع سرطان ها بیمه كنید.
تركیبات فنولیك و پلی فنولیك
▪ (Phenolic & Polyphenolic)
این تركیبات در برابر بسیاری از بیماری ها پیشگیری كننده هستند و حاوی مقدار قابل توجهی سولفور بوده و در سبزیجاتی از قبیل كلم و بروكلی فراوان هستند. نقش بسزای مصرف سبزیجات حاوی این تركیبات در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده توسط مطالعات متعدد تائید شده است. تركیبات فنولیك نقشی كلیدی در كمك به حفظ سلامتی رگ های خونی بدن و دستگاه گردش خون دارند.
▪ آلیسین (Allicin)
منشاء اصلی بوی پیاز و سیر است و به سلامت قلب كمك می كند. سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و مانع لخته شدن خون می شود. با مصرف كافی میوه ها و سبزیجات تازه نیاز بدن به این مواد را تامین و مسیر زندگی خود را در جاده سلامتی حفظ كنید.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید