شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

‏بیماری ایدز در جهان


‏بیماری ایدز در جهان
آلودگی به ویروس ایدز یك بیماری جهانی است و موارد ابتلا به آن تقریبا از تمامی كشورها گزارش شده است. تعداد كل مبتلایان به این ویروس در جهان، حدود ۶۰ میلیون نفر می‏باشد كه حدود ۹۰ درصد آن‏ها در كشورهای جهان سوم به سر می‏برند. در هر دقیقه نیز ۱۱ نفر بر تعداد موارد آلودگی به ویروس ایدز اضافه می‏شود و اكثریت عفونت‏های جدید در بالغین جوان روی می‏دهد. به طوری كه ۳/۱ مبتلایان ۲۴-۱۵ سال سن دارند و بیشتر آن‏ها از بیماری خود اطلاع ندارند. تا كنون حدود ۲۲ میلیون نفر از بیماران مبتلا به ایدز در جهان جان باخته‏اند. لازم به ذكر است كه نسبت مبتلایان زن به مرد در جهان ۲ به ۳ می‏باشد.
● وضعیت‏بیماری ایدز در ایران و راههای پیشگیری
بر پایه‏ی آخرین آماری كه اداره‏ی كل پیشگیری و مبارزه با بیماری‏های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارایه كرده است تا ابتدای مهرماه سال ۱۳۸۰ تقریبا ۳۱۰۹ نفر آلوده و بیمار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده است، البته تعداد تخمینی بیماران آلوده به این ویروس به ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بالغ می‏گردد.
بر اساس همین گزارش ۳۳۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری فوت كرده‏اند. مقایسه‏ی آمارهای نیمه‏ی نخست‏سال ۱۳۸۰ با سال‏های گذشته، نشان دهنده‏ی روند رو به افزایش بیماری در ایران است. لازم به ذكر است كه در ایران ۹۲ درصد مبتلایان را مردان و ۸ درصد را زنان تشكیل می‏دهند .
● روش‏های پیشگیری
۱. پایبندی به اصول اخلاقی و اجتناب از بی‏بند و باری جنسی;
۲. اجتناب از مصرف مواد مخدر به خصوص مواد مخدر تزریقی;
۳. عدم بارداری زنان آلوده (به منظور پیشگیری از سرایت آلودگی به فرزند);
۴. كنترل خون و فرآورده‏های خونی (كه توسط سازمان انتقال خون انجام می‏گیرد.) ;
۵. عدم استفاده از وسایل غیر استریل جهت‏سوراخ كردن پوست‏به علت‏های مختلف اعم از تزریق، حجامت، خالكوبی و...;
۶. عدم استفاده از مسواك و تیغ مشترك;
در پایان توصیه می‏شود كه به جای طرد بیمار و اطرافیان او با آنان برخورد منطقی داشته و راه‏های سرایت و عدم سرایت را به خوبی بشناسیم، و از طریق بهتر شناختن این بیماری مهلك با اضطراب، ترس و مشكلات روانی ناشی از آن مبارزه نماییم. در عین حال به این سؤال مهم پاسخ دهیم كه: «آیا من و شما در معرض بیماری ایدز نیستیم؟»
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید