شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۱۷ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
در چند سال اخیر ارسال کتابچه‌های تبلیغاتی ویژه هر محله برای ساکنان محله‌های مختلف رایج شده است
در این کتابچه‌ها رستوران ها، مراکز خدماتی، سالن‌های آرایشی و حتی پزشکان منطقه نیز کار خود را تبلیغ می‌کنند و معمولا یک شرکت شناخته شده وظیفه جمع‌آوری و چاپ این تبلیغات در کتابچه را زیر نظر دارد.
این در حالی است که اخیرا برخی افراد به صورت خودسرانه اقدام به چاپ کتابچه‌های مشابه کرده و برای جلب نظر مشتریان قیمت پایین‌تری را بابت تبلیغات دریافت می‌کنند.
همچنین نظارت چندان دقیقی هم بر محتوای تبلیغاتی این دفترچه‌ها وجود ندارد و گاهی مشاهده می‌شود که آگهی‌های سودجویانه و غیر واقعی نیز در این کتابچه‌ها برای مخاطب چاپ می‌شوند.
بهتر است در این مورد نظارت بیشتری انجام شده و با موارد تخلف برخورد شود. همچنین به شهروندان توصیه می‌شود تنها به آگهی‌های چاپ شده در کتابچه‌های تبلیغاتی دارای مجوز اعتماد کنند.
● ایمنی در خانه تکانی
خانه‌تکانی یکی از کار‌های دشواری است که با توجه به حجم زیاد کار‌ها، فشار زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند. این درحالی است که برخی بی‌احتیاطی‌ها هم می‌تواند این فشار را چند برابر کند. به عنوان مثال، تمیز کردن شیشه‌ها که گاهی حوادث غیرقابل جبرانی به‌بار می‌آورد. با توجه به اینکه برخی پنجره‌ها لبه مناسبی ندارند که از آن به عنوان جای پا برای ایستادن و پاک کردن پشت شیشه استفاده شود، انجام این کار خطرناک، احتمال سقوط از ارتفاع را به دنبال دارد.
به هر حال آمار مختلف حاکی از آن است که سقوط از ارتفاع در این زمان از سال به واسطه انجام عملیات خانه‌تکانی افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه همیشگی کارشناسان استفاده از نردبان‌های قابل اطمینان برای نظافت شیشه‌هاست. همچنین استفاده از شیشه‌پاک‌کن‌های آهنربایی نیز گزینه دیگری برای دوری جستن از خطر است.
● مزاحم‌های اعتباری
با آمدن گوشی‌های تلفن خانگی مجهز به سامانه ثبت شماره تماس گیرنده
(ID CALLER)، بسیاری از مزاحمان تلفنی بیکار شدند. اما این اواخر برخی از آنها به وسیله سیم‌کارت‌های اعتباری ثبت نشده یا باجه‌های عمومی تلفن، کار خود را از نو آغاز کرده‌اند.
عصبانیت برخی شهروندان مورد آزار و اذیت قرار گرفته در حالی است که کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی بار‌ها اعلام کرده‌اند که به هیچ‌وجه با مزاحم‌های تلفنی نباید صحبت کرد و بنابراین به محض اینکه مزاحم بودن فرد تماس گیرنده برای شما مسجل شد گوشی را سر جایش بگذارید و به شماره فرد مزاحم جواب ندهید.
البته پلیس نیز در صورت شکایت شما راه حل‌هایی را برای پیگیری این مزاحمت‌ها دارد که تمامی شهروندان می‌توانند از این خدمات پلیس بهره‌مند شوند. بنابراین بدترین کار ممکن صحبت توأم با عصبانیت با مز احم‌های تلفنی است، زیرا اغلب آنها دقیقا به خاطر رسیدن به همین هدف مزاحم غریبه و آشنا می‌شوند.
● دربستی‌های شب عید
گویا نزدیک شدن به شب عید ارتباط مستقیمی با ناپدید شدن خودرو‌های مسافربر و تاکسی‌ها دارد. برای نمونه در چند روز گذشته مدت انتظار برای رسیدن تاکسی و دیگر سواری‌‌های مسافربر چند برابر شده است.
اغلب آنها ساعت‌ها شهر را به دنبال مسافر دربستی متر می‌کنند و دست آخر در شلوغی و ترافیک سنگین شهر به صورت تک‌سرنشین مسافر‌های دربستی را این طرف و آن‌طرف شهر می‌برند.
این در حالی است که بسیاری از شهروندان به دنبال تاکسی هستند و در برخی خطوط تاکسیرانی، خودرویی مشاهده نمی‌کنند. از آنجا که به مناسبت‌های مختلف این مشکل در شهر تکرار می‌شود بهتر است مسئولان توجه بیشتری به کار منظم تاکسی‌ها داشته باشند تا در شرایط سنگینی ترافیک خودرو‌ها کمتر به صورت تک‌سرنشین حرکت کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید