شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ دی: در شهر چه گذشت؟!


۲۰ دی: در شهر چه گذشت؟!
با سرد شدن هوا و آغاز بارش‌ها بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به حال تعلیق در می‌آید تا در آب و هوایی بهتر از سر گرفته شود.
هرچند سد معبر در زمره جرایمی قرار دارد که با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد اما اجرا کنندگان برخی پروژه‌های ساختمانی نسبت به آن بی‌توجه بوده و سد معبر در پیاده‌رو و خیابان را حق خود می‌دانند.
این افراد انواع نخاله‌های ساختمانی، تیر‌آهن و شن و ماسه را در پیاده‌رو و حتی بخشی از خیابان رها می‌کنند. جالب است که در برخی موارد هم روی آنها کیسه‌های پلاستیکی می‌کشند تا از برف و باران در امان بمانند و به این ترتیب نشان می دهند که دست کم تا چند هفته یا ماه، اوضاع پیاده‌رو و خیابان به همین منوال خواهد بود.
این در حالی است که با این اقدام، تردد عابران و خودرو‌ها با مشکل مواجه می‌شود و عابرانی که برای ادامه راه از پیاده‌رو به خیابان می‌روند هم راه عبور خودرو‌ها را تنگ می کنند و هم ریسک برخورد خودرو با آنها در تاریکی شب افزایش پیدا می‌کند.
همچنین از آنجایی که در هوای تاریک این سد معبرها به خوبی قابل مشاهده نیست، برخورد خودرو با آنها و به بارآمدن حوادث دلخراش دور از انتظار نیست. به هر حال تماس با شماره تلفن ۱۳۷ چاره این مشکل خواهد بود.
● نازل‌های غیرقابل پیش‌بینی
نازل‌های سوختگیری همچنان غیرقابل پیش بینی بوده و راننده‌ها با اعتماد به اتوماتیک بودن آنها باعث سر ریز بنزین می‌شوند؛بدین معنی که برخی از نازل‌ها دارای حسگر‌هایی برای جلوگیری از سر ریز شدن بنزین هستند و به محض پر شدن مخزن بنزین، سوخت‌رسانی را قطع می‌کنند.
این در حالی است که شباهت نازل‌های فاقد حسگر به آنها باعث می‌شود تعدادی از راننده‌ها با خیالی آسوده مشغول سوختگیری باشند و یکباره با سرریز شدن بنزین و گاهی آغشته شدن به آن روبه‌رو شوند. این در حالی است که تا زمان نصب نازل‌های اتوماتیک در تمامی جایگاه‌ها، نازل‌های فاقد این امکان می‌توانند به وسیله یک برچسب مشخص شوند.
● انباری در راه‌پله
فرهنگ سازشگری یا بهتر بگوییم رودربایستی بسیاری از ما ایرانیان، باعث شده در اطرافمان اتفاق‌هایی روی دهد که با وجود ناراحتی از آن، روز‌ها و حتی سال‌ها به متجاوزان به حق و حقوقمان هیچ نگوییم.
برای نمونه در برخی مجتمع‌های مسکونی ساکنانی وجود دارند که راه‌پله و راهروها را به انباری وسایل خود بدل کرده‌اند. به طوری که از جعبه‌های روی هم چیده شده تا ظرف و ظروف در این بخش عمومی ساختمان یافت می‌شود.
این سد معبر‌ غیر خیابانی باعث می‌شود عبور و مرور همسایه‌ها با مشکل مواجه شود اما همانطور که یاد شد، روحیه سازشگری برخی از آنها باعث طولانی شدن این نوع همسایه‌آزاری شده و در برخی موارد آن‌را تا سال‌ها مستدام می‌کند.
در حالی که چنین مواردی گاهی اوقات با یک یادآوری کوتاه به راحتی رفع می‌شود و راه‌پله به شکل اصلی و خلوت خود باز می‌گردد.
البته در برخی مجتمع‌های مسکونی همسایه‌ها با توافق جمعی به زینت راه‌پله می‌پردازند و گل‌های زیبایی در آن می‌گذارند. در پایان نباید فراموش کرد قرار دادن کفش‌ها در راه‌پله به هیچ‌وجه با فرهنگ سکونت در مجتمع‌های مسکونی جور در نمی‌آید.
● پاکیزگی شهر
در روز‌های اخیر بسیاری از مردم به مناسبت ایام سوگواری نذورات خود را در بین شهروندان توزیع کردند. این در حالی است که در چند سال اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع نذری باب شده است و دیگر کمتر کسی از ظروف معمولی به این منظور استفاده می‌کند.
هرچند استفاده از ظروف یکبار مصرف به دلیل ارزانی و نیاز نداشتن به شست‌وشو، آسان است اما برخی از افراد امسال هم با استفاده ناصحیح‌ ازاین‌ظروف،چهره محیط شهر را زشت کردند.
به عنوان مثال، برخی افراد پس از مصرف محتویات این ظروف به جای اینکه آنها را در سطل زباله بیندازند آنها را در پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها رها کردند. با این حال امسال تلاش شبانه روزی کارگران زحمتکش شهرداری در چند روز اخیر در ارتباط با پاکیزگی شهر بسیار قابل توجه بود و درکمترمکانی در سطح شهر، ظروف یکبار مصرف رها شده مشاهده شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید