جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک سوغات پاییزی


یک سوغات پاییزی
این پاییز دل‌انگیز هر سال با آمدنش انواع و اقسام حساسیت‌ها و سرماخوردگی‌های مسری را می‌آورد. فصل رنگ‌ها و برگ‌ها، برگ‌های خرد شده خشک و گرد و غبار سرگردان در هوای پاییزی که از عوامل مهم بروز علائم آلرژی در افراد حساس هستند. معمولا بیماران از آبریزش بینی، اشک ریزش، سرفه‌های خشک، عطسه و احساس خارش گلو شکایت دارند. علائمی ساده که گاهی بعد وسیعی از سلامت بیمار را می‌گیرد. این از رنگ‌ها بود و برگ‌ها ولی گاهی این هوای پاییزی سوز سرد خود را بی‌اطلاع قبلی نمایان می‌کند.
یک سرمای ناگهانی که ورود آن به ریه‌ها می‌تواند موجب انقباض و باریک شدن راه‌های تنفسی شود و علائم یک جور آسم خفیف، شامل سرفه و خس‌خس سینه را به همراه داشته باشد. پزشکان می‌گویند: بهترین راه مقابله با این عوارض، پرهیز از تماس با مواد و عوامل حساسیت‌زاست. اگر سابقه آلرژی دارید، بدون ماسک تنفسی پنبه‌ای از منزل خارج نشوید. این ماسک‌ها با گرفتن ذرات گرد و غبار و مواد حساسیت‌زا بیشترین کمک را به شما خواهند کرد. ضمن اینکه در گرم کردن هوای تنفسی که وارد ریه‌های شما می‌شوند نیز تا حد زیادی موثرند. اگر ماسک‌تان را فراموش کردید، سعی کنید به ویژه به هنگام خودنمایی بادهای پاییزی، یک دستمال تمیز جلوی دهان و بینی خود بگیرید. اما در صورت بروز علائم آلرژی، مصرف مقادیر زیاد مایعات، شست‌شوی مرتب بینی و غرغره کردن آب‌نمک رقیق در کاهش علائم نقش چشمگیری دارند. در صورت عدم‌ بهبودی علائم بهترین چاره مراجعه به پزشک و کنترل علائم از طریق استفاده از داروهای ضدحساسیت یا کورتون‌های کوتاه اثر (در موارد شدید) می‌باشد. پزشکان بر این هم‌عقیده‌اند که «سرماخوردگی ویروسی» بیماری آغاز فصل زرد است بیماری که در اوایل پاییز شیوع زیادی دارد؛ با علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی، عطسه و تب خفیف. معمولا بیشتر افراد با مشاهده علائم فوق شروع به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌کنند یا از پزشک خود انتظار تجویز آنتی‌بیوتیک دارند.
اما جالب اینجاست که این بیماری در عرض دو تا سه روز به خودی خود بهبود می‌یابد و مهم‌ترین راه مقابله با آن، مصرف مقادیر زیاد مایعات، استفاده از داروهای آنتی هیستامین و مسکن‌های ساده برای کنترل علائم بیماری است. نکته‌ای که باید به خاطر داشت مسری بودن شدید بیماری از طریق ویروس موجود در قطره‌های آب دهان بیمار است که هنگام عطسه و سرفه به اطراف پخش شده و دیگران را نیز مبتلا می‌کند. این مسئله به ویژه در مهدکودک‌ها و مدارس به سرعت موجب همه‌گیری می‌شود. بهترین راه مقابله با این بیماری استفاده از ماسک به هنگام شیوع بیماری است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید