جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پازل امنیت در یک نگاه


پازل امنیت در یک نگاه
امنیت یک جورچین (پازل) است که باید قطعه های مختلف آن کنار هم چیده شود تا شکل دلخواه به دست آید.هنگامی که سخن از «امنیت» و تولید آن به میان می آید ، نخستین نگاه ها متوجه پلیس می شود و شاید هم کسانی به یاد دستگاه قضا بیفتند.امنیت اما یک «گوی» نیست که پلیس آن را نگه دارد و یا تولید کند.
به گزارش روز جمعه گروه حوادث ایسکانیوز : در این شکل سازی هر قطعه باید با قرار گرفتن در جای خود ایفای نقش کند.خالی ماندن و یا قرارگرفتن قطعه ای در جای دیگر ، کامل شدن جورچین را غیر ممکن می سازد و در بحث تولید و نگهداشت امنیت نیز ماجرا همین است.
پلیس با همه نقش محوری که دارد فقط یک قطعه از جورچین است.همچنین دستگاه قضا با تمامی کارسازی ، نقش یک قطعه را دارد که اگر دقیقا طبق وظیفه عمل کند بازهم جورچین فقط دو قطعه خواهد داشت.کدام تابلو را می شود با دو قطعه چید که این تابلوی مهم و پر نقش و نگار را بتوان شکل داد؟
در این تابلو ، قطعه های آموزش ، پرورش ، گروه دوستان ، تولیدگران فرهنگ ، مدرسه ، دانشگاه ، مسجد ، خانواده ، گروه همسالان ، کنشگری جامعه ، هوشیاری و عملگری همگانی ، فعال سازی عنصرهای اخلاقی و ... باید در جای خود قرار بگیرند و ایفای نقش کنند تا جورچین امنیت شکل بگیرد.
بی شک امنیتی که فقط به قدرت سلاح شکل گیرد با خاموشی آن از بین خواهد رفت.امنیت به طور اساسی مقوله ای «صلاح محور» است نه «سلاح محور». پس همه ارباب صلاح و اصلاح باید وارد میدان تولید امنیت شوند و در کنار پلیس به نگهداشت حیاتی ترین عنصر جامعه بپردازند.
یادمان باشد امنیت هم مثل سلامت است که برای تولید و نگهداشت آن نمی شود فقط به پزشک دلخوش بود ، بلکه تولید مواد غذایی سالم ، پرهیز از مصرف مواد آلوده ، پرهیز از پرخوری ، افزایش تحرک ، ورزش ، اصلاح نحوه زندگی ، دوری از محیط های پراسترس ، حفاظت از خود در برابر سرما و گرما و رعایت بهداشت و ... همگی در حفظ سلامت موثر است.
پس نمی توان گفت چون پزشک در بازگرداندن سلامت و نه تولید آن باید حرف آخر را بزند ، همگی مسئولیت را به گردن او بیندازیم و خود برای حفاظت از خویشتن هیچ کاری نکنیم و تقوای پرهیز را از یاد ببریم.
هیچ آدم عاقلی کار سلامت را به امید پزشک رها نمی کند ؛ چه خوب می داند که بازگرداندن سلامت و درمان بیماری حتی اگر صد در صد مطمئن باشد بازهم هزینه ها و دردهای فراوانی پیامد دارد.حال این که می شود با رعایت بهداشت و توجه به مولفه های سلامتی ، از بروز بیماری ها و سلامت ستیزها جلوگیری کرد.
در بحث امنیت باید همه نقش آفرین باشند و مهم تر از افراد و نهادها و سازمانها ، خود ما هستیم که با رعایت بهداشت اجتماعی و پرهیز از خطرات احتمالی ، هم امنیت روانی را افزایش دهیم و هم از امکان به مخاطره افتادن امنیت جلوگیری کنیم و هزینه ها را برای خود جامعه کاهش دهیم . مثلا با یک قفل می شود امکان دستبرد را پایین آورد ،امنیت روانی را افزایش داد و سر راه دزدان مانع ایجاد کرد تا فردا روز نیازمند تلاش مضاعف ماموران قانون نبود و با مشکلات پس از جرم رو به رو نشد.
می شود با رعایت مقررات و رانندگی ایمن ، امکان رخدادهای رانندگی را کاهش داد.
می شود با هوشیاری و شناخت قانون در دام شیادان نیفتاد.پس بیایید با افزایش دقت و هوشیاری به امنیت خود و جامعه خود کمک کنیم.

به اهتمام : غلامرضا بنی اسدی
منبع : خبرگزاری ایسکانیوز


همچنین مشاهده کنید