جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۱ مهر: در شهر چه گذشت؟!
با پیشرفت صنایع بهداشتی، امروزه برای تمیز کردن هر قسمت از خانه اسپری‌های مخصوص وجود دارد که کدبانو را از ساییدن‌های بیش از حد سطوح در و دیوار و ظروف در امان می دارد.
برای مثال به منظور پاک کردن سطوح چوبی، سطوح شیشه‌ای، گاز و حتی سینک ظرفشویی هم اسپری‌های جداگانه‌ای وجود دارد.
اما متاسفانه برخی از این اسپری‌ها طوری طراحی شده‌اند که به خوبی عمل نکرده و با یک فشار ساده می‌شکنند. از سوی دیگر برخی از اسپری‌ها هم بیش از حد مایع درون خود را به اطراف می‌پاشند و تنظیم نحوه پاشیدن آنها مقدور نیست.
با توجه به اینکه معمولا این اسپری‌ها با مایعات پاک‌کننده قوی پر شده‌اند، خوب عمل نکردن افشاننده می‌تواند خطراتی نظیر پاشیدن مایع درون چشم را به دنبال داشته باشد.
به همین منظور توجه کارخانه‌های تولید کننده به نحوه عملکرد افشاننده‌ها و طراحی مناسب آنها ضروری به نظر می‌رسد.
● آغاز اپیدمی ترافیکی مهرماه
طبق گفته مقامات راهنمایی و رانندگی همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس دست کم ۳۰ درصد به بار ترافیکی کلانشهرها افزوده می شود.
این در حالی است که معطلی در ترافیک قبل از افزایش ۳۰ درصدی نیز بسیار دشوار بود و کلافگی رانندگان موجب درگیری لفظی با یکدیگر می‌شد.
از آنجایی که مقابله با افزایش بار ترافیکی امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد، بهترین راه کنار آمدن با آن، همکاری شهروندان و پیروی آنها از قوانین راهنمایی و رانندگی است.
به این ترتیب دست کم از درگیری‌هایی که به دنبال رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی بین رانندگان به وجود می آید، جلوگیری می‌شود. این درحالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بخش عمده‌ای از گره‌های ترافیکی به دنبال مشاجره لفظی رانندگان با یکدیگرایجاد می شود.
● بطری آتش افروز
گرمای آفتاب نیمروزی همچنان باقی است و کمتر فردی می‌داند که انداختن یک بطری خالی کنار علف‌های خشک بوستان‌های شهر می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.
بطری‌های آتش افروز می‌توانند برای اشعه سوزان خورشید حکم عدسی را داشته باشند که گرمای آن‌را در یک نقطه متمرکز می‌کنند و هر از گاهی موجبات یک آتش‌سوزی را فراهم می‌آورند.
البته این بطری‌های شیشه‌ای فضای سبز کنار بزرگراه‌ها را هم تهدید می‌کنند. در شرایطی که برای حفظ محیط زیست و سلامت دیگران باید از انداختن زباله و بطری‌های آتش‌افروز در فضای سبز خودداری کرد، روشن کردن آتش در این فضا‌ها دیگر جای خود دارد.
در برخی بوستان‌ها اجاق‌هایی در نظر گرفته شده است که حتی چوب‌های خشک نیز در زیر آنها یافت می‌شود. بنابراین روشن کردن آتش در دیگر نقاط بوستان‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر جای گذارد.
برخی شهروندان تصور می‌کنند سنگ‌چین کردن دور آتش و کمی آب ریختن روی آن در انتهای پیک‌نیک می‌تواند تمام نکات ایمنی را تضمین کند.
این درحالی است که بسیاری از حریق‌های جنگلی از آتش‌های زیر خاکستر ناشی از روشن ماندن همین اجاق‌های سنگی برخاسته و بخشی از پوشش جنگلی را از میان برده است.
● راسته گرمابه خودرو‌ها
حجم قابل توجهی از عکس‌هایی که شهروندان از مشکلات و معضلات شهری برای ما ارسال می‌کنند مربوط به راسته‌های کارواش‌های خیابانی می‌شود. این راسته‌ها که اغلب در خیابان‌های دارای جوی‌های پاکیزه‌تر تشکیل می‌شود دلیل نارضایتی ساکنان این محدوده است.
هر روز تعداد زیادی راننده و کارگران سیار کارواش‌ها در خیابان ها جمع شده و آن‌را تبدیل به گرمابه خودرو‌ها می‌کنند.
بدین ترتیب درکنار از بین رفتن جلوه بصری خیابان، آب جوی‌ها در پیاده‌رو‌ها و باغچه‌ها نیز سرازیر شده علاوه براین‌،‌ کف ناشی از مواد شوینده نیز به باغچه‌ها سرایت می‌کند و موجب خشکی و پژمردگی آنها می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید