جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۱ اوت سال ۱۸۷۰ ـ کودکان و نوجوانان از محیط و از خودشان می آموزند


۳۱ اوت سال  ۱۸۷۰ ـ کودکان و نوجوانان از محیط و از خودشان می آموزند
۳۱ اوت زادروز دکتر ماریا مونته شوری پزشک، فیلسوف و روانشناس ایتالیایی است که در ۱۸۷۰ به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر کرد. پژوهشهای او عمدتا درباره آموزش و پرورش است و به همین لحاظ لقب « کارشناس بزرگ تعلیم و تربیت قرن ۲۰ » به دست آورده است.
وی تحقیقات خود در زمینه روانشناسی و آموزش و پرورش را در گوشه و کنار جهان به انجام رسانده و محدود به تجربه در یک و یا دو کشور نیست. تالیفات مهم او عبارتند از: «روش تدریس»، «انسان سازی»، «کارخانه آدم سازی»، «از بدن تا مغز»، «تاتیر محیط» و....
دکتر ماریا در تالیفات خود ثابت کرده است که «آموزش و پرورش» یک علم است که مانند علوم تجربی دیگر قواعد و اصول دارد و بنابر این امر تدریس یک حرفه است و آموزگار به موازات تجربه باید خود، دائما بیاموزد. هدف ماریا از « کارخانه آدم سازی » همانا مدرسه است که انسانهای نسل بعد را پرورش می دهد و می سازد و از این جهت مسئولیتی بسیار بزرگ و حساس بر دوش دارد.
به نظر ماریا، مشکلات و ضعفهای کشورها ناشی از نقص آموزش و پرورش آنهاست که نتوانسته اند انسان کامل و دست کم قابل قبول به بار آورند. وی می گوید: جامعه ای که مدارس و آموزگاران خوب داشته باشد عاری از جرم و جنایت و کارهای مغایر اخلاقیات و در صدر آنها دروغ و ریا و تزویر است.
« ماریا » ثابت کرده است که کودک و نوجوان از محیط و به ویژه کودکان و نوجوانان دیگر می آموزد ، بنا براین برای داشتن جامعه ای خوب و منزه در فردا ، باید نه تنها محیط زندگی و معاشران خوب و اطمینان بخش برای کودک و نوجوان تهیه کرد ، بلکه مربیان واقعی و آزموده برایش آماده ساخت و مهارت و دلسوزی این مربیان است که می تواند تاثیر محیط را در نوجوان کاهش دهد.
به نوشته دکتر ماریا ، بدون داشتن مدرسه و آموزگار خوب نمی توان انتظار داشت که یک جامعه بتواند به دمکراسی جامع و واقعی دست یابد و از آزادی و حقوق استفاده مطلوب ببرد و یا خودکفا گردد. ماریا رسانه ها ـ از روزنامه تا کتاب و فیلم سینمایی ـ را آموزشگران عمومی خوانده که به بزرگسالان جامعه می آموزند ، بنابراین مسئولیتی خطیر برعهده دارند.
او در کتاب « ازبدن تا مغز » اهمیت غذا ، آب ، خواب ، تفریح و ... را برشمرده و تاکید بر آن دارد که در مدارس باید ضمن آموزش این موارد ، به نوجوان و جوان گفته شود که چگونه شغل و خانواده خود را انتخاب کند تا به دشواری نیفتد و برای جامعه مفید باشد . ماریا عقیده دارد که کوچکترین غفلت در انتخاب همسر و یا شغل برابر است با ناکامی و احساس اندوه و اشتباه در سراسر عمر و در موارد بسیار، راه جبران هم ندارد .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید