جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چقدر به شیرینی معتادیم؟


چقدر به شیرینی معتادیم؟
همیشه بهانه ای جور می کنیم و دومین تکه کیک شکلاتی را می خوریم و هر زمان که دست بدهد از اضافه وزنمان می نالیم اما از اعتیادمان به شیرینی ها چیزی نمی دانیم.
● هوس شیرینی خوردن:
همه ما صدای آرامی را از درونمان شنیده ایم که وادارمان می کند برویم و از یخچال بسته دیگری شکلات برداریم و همان ندا یک توجیه مناسب هم در آستین دارد.
انسان ها از بچگی به شیرینی و هله هوله عادت می کنند و زمانی که بدن طعم شیرین مواد قندی را یک بار تجربه کرد به فوریت به آن اعتیاد پیدا می کند. برخی بر این باورند که این اعتیاد از زمان شیرخوارگی به دلیل شیرین بودن شیر مادر، ایجاد می شود. حال ببینیم پس از خوردن یک تکه شیرینی چه اتفاقی در بدن می افتد؟ بلافاصله سطح قند خون بالا می رود و سبب می شود لوزالمعده انسولین ترشح کند و این هورمون ترشح شده سریعا به انرژی بدل می شود و تجربه شادی زودگذر و فریبنده پس از مصرف شیرینی را باعث می شود اما مدتی نمی گذرد که این سطح قند در خون کاهش می یابد و احساس شادی و لذت جای خود را به احساس ضعف و بی حالی می دهد بنابراین شما در دور تسلسل اما باطل این کاهش و افزایش گرفتار می شوید و به دست خودتان چاقی را رقم می زنید.
● قند با عناوین مختلف:
امریکایی ها سالانه به طور متوسط ۱۶۰ پوند مواد قندی مصرف می کنند. این قندها همه جا هستند در انواع سس ها و چاشنی ها و سالادها و سوپ های آماده و دیگر شیرینی ها مانند پیراشکی. بازاریابان مواد غذایی موفق شده اند که مواد قندی را با نام های مستعار زیادی در محصولات غذایی وارد کنند. نام هایی همچون ساکروز، فراکتوز، دکستروز، شیره ذرت با فراکتوز بالا که هیچ شباهت ظاهری با قند ندارند اما دقیقا به همان مفهومند.
غذاهایی که طی روز خورده می شوند حاوی موادی قندی هستند. آب میوه ها، قهوه سرد، ماست، نان گندم، انواع نوشابه ها و … مطمئن باشید که یک صبحانه حاوی این گونه مواد غذایی دست کم معادل ۱۰ قاشق چایخوری شکر در خود دارند که بیش از میزان مصرف توصیه شده برای یک روز است.
هوستان را زیر پا بگذارید: هیچ کارشناس تغذیه ای به شما توصیه نمی کند که مواد قندی را کاملا از رژیم غذایی تان حذف کنید اما پیشنهاد نخست او کلا حذف مواد بسته بندی شده است. تا می توانید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید.
به جای خوردن آب میوه های اسانس دار و کنسرو شده، میوه های تازه بخورید. در طول روز آب بیشتری بنوشید زیرا گاه احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه می شود. پروتیین بیشتری بخورید. پروتیین بسیار کندتر از قندها توسط بدن هضم می شود و باعث می شود احساس سیری مدت زمان بیشتری در شما حذف شود. برای سه هفته دور خوردن مواد غذایی شیرین را خط بکشید.
اجازه ندهید در طول روز ویترین هیچ مغازه شیرینی فروشی عهد شما را با خودتان بشکند!

رها سادات
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید