جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳ ژوئیه سال ۱۶۰۸ ـ بنای شهر کوبک در کانادا (فرانسه نو)


۳ ژوئیه سال ۱۶۰۸ ـ  بنای شهر کوبک در کانادا (فرانسه نو)
سوم ژوئیه سال ۱۶۰۸، ساموئل دو شامپلین جغرافیدان فرانسوی در چهل و یکمین زادروز خود بنای شهر «کبک» را در کانادا آغاز کرد که این منطقه بعداً به «فرانسه نو» معروف شد. این شهر اینک مرکز ایالت فرانسوی زبان کوبک کنفدراسیون کانادا است. ساکنان این ایالت از زمانی که شارل دوگل خطاب به آنان فریاد کشید «زنده باد کوبک مستقل» تاکنون دو بار به طریق دمکراتیک (رای گیری) تلاش کرده اند تا از کنفدراسیون کانادا جدا شوند.
یک سال پیش از آغاز ایجاد شهر کبک (کوبک)، انگلیسی ها وارد آمریکای شمالی (ایالات متحده امروز) شده و ایجاد «جیمز تاون» را در ویرجینیا آغاز کرده بودند.
با اینکه بعداً، دولت انگلستان مهاجرنشین فرانسوی «کبک» را متصرف شد و کانادا را یک دومینیون انگلستان اعلام داشت؛ هنوز فرانسوی زبانان «کبک» زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ کرده و در آرزوی کسب استقلال هستند. دو شامپلین سه بار به کانادا سفر کرده بود و بنای شهر کوبک در سومین سفر او آغاز شده بود. پیش از شامپلین، ژاک کارتیه فرانسوی در سال ۱۵۳۴ در سفر به قاره غربی به کانادا رسیده بود (۶۷ سال زودتر از انگلیسی ها). فرانسویان برخلاف انگلیسی ها بومیان (سرخپوستان) را نابود نکرده و با آنان به همزیستی پرداخته بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید