جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

این دانه های سرخ


این دانه های سرخ
سرخک، بیماری ویروسی عفونی است که ویروس آن از راه بینی و دهان وارد بدن می‌شود. ویروس این بیماری به صورت ذرات غیرقابل رؤیت در هنگام تنفس، خنده، عطسه و سرفه آزاد می‌شود.
این بیماری در دوران کودکی بیشتر شایع است. کودکی که به این بیماری مبتلا می‌شود، حدود ۱۲روز بعد رنگش پریده می‌شود و حالتی نظیر زکام پیدا می‌کند، چشمهایش کمی قرمز و غدد لنفاوی گردنش متورم می‌شود.
جوش‌های سرخک، مدت چندین روز روی پوست باقی می‌مانند.
● نشانه‌ها
بیماری سرخک دارای سه مرحله است:
۱) دوره‌ای که ویروس وارد بدن می‌شود و در بدن تکثیر پیدا می‌کند. این دوران ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد و کودک نشانه‌ای از بیماری ندارد.
۲) دوره آبریزش که تب کودک شدید است و به ۴۰درجه سانتیگراد می‌رسد. در این میان دانه‌های سفید رنگ مانند دانه‌های نمک روی لثه ظاهر می‌شود. این دانه‌ها معمولاً در خلال ۱۲ تا ۱۸ ساعت از بین می‌رود.
۳) دوره پیدایش دانه‌های سرخک در این دوره، دانه‌ها ابتدا در قسمت فوقانی و طرفین گردن و پشت گوش بروز می‌کند و سپس در تمام صورت منتشر می‌‌شود، در خلال ۲۴ ساعت به بالای قفسه سینه، پشت و ران‌ها و روز سوم به ساق پاها می‌رسد. در این موقع تب کودک قطع می شود.
در خلال بیماری سرخک ممکن است غدد لنفاوی زیر فک و گردن بزرگ شود و همچنین اختلال گوارشی به صورت اسهال و استفراغ مخصوصاً نزد شیرخواران دیده شود. اگر پس از سه تا چهار روز از زمان پیدایش دانه‌های سرخک، تب کودک قطع شود، باید امکان پیدایش یکی از عوارض بیماری سرخک را در نظر داشت.
● راه سرایت
بیماری سرخک، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. بدین ترتیب که کودک مبتلا به سرخک در موقع عطسه و سرفه کردن همراه ترشحات دهان و بینی خود، تعداد زیادی ویروس به اطراف منتشر می‌کند. این ویروس حتی قادر است تا ۳۴ ساعت در اتاق بیمار به صورت زنده و فعال باقی بماند، اگر به کودکی واکسن سرخک تزریق نشده باشد و او با بیمار مبتلا به سرخک تماس پیدا کند، ویروس مزبور وارد دستگاه تنفسی‌اش می‌شود و پس از گذشت ده تا دوازده روز علائم بیماری ظاهر می‌شود.
دوران مسری بودن بیماری سرخک از اولین روزی است که علائم سرخک (تب، آبریزش بینی و سرفه) شروع می‌شود تا پنجمین روز پیدایش دانه‌های سرخک در این مدت کودک باید به مدرسه نرود و کاملاً از کودکان دیگر جدا باشد.
● عوارض
سرخک یکی از بیماری‌های خطرناک و ناراحت‌کننده است که نه فقط کودک را در دوران بیماری ناراحت می‌کند و خواب و آرامش او را برای دو سه هفته می‌گیرد، بلکه ممکن است کودک، دچار عوارضی مانند انواع ذات‌الریه، گوش درد چرکی و از همه بدتر عوارض مغزی شود و ضایعات همیشگی برای او به جا گذارد. یکی از عوارض شناخته شده و مهم بیماری سرخک، کم شدن فعالیت مغز، هوش و استعداد فکری و ذهنی کودک است.
● درمان
چون این بیماری ویروسی است، دارویی که دوران بیماری را کوتاه یا درمان کند، وجود ندارد، بنابراین دوران بیماری سرخک باید طی سود تا کودک بهبود یابد. پدر و مادر باید تب کودک را هر ۶ ساعت اندازه‌گیری کنند. ایجاد بخار آب در اطاق کودک برای کاهش یافتن سرفه‌های خشک مؤثر است چون در زمانی که کودک دچار قرمزی و ورم چشم است نور زیاد او را ناراحت می‌کند، بهتر است اطاق او تاریک شود. همچنین باید کودک را به خوردن مایعات تشویق کرد، ولی اگر کودک، غذای ساده دیگری خواست، نباید امتناع کرد. دادن آنتی بیوتیک در بهبود بیماری سرخک اثری ندارد.
درمان با ویتامین‌A خوراکی به مقدار ۱۰۰ هزار واحد در سنین ۶ ماهگی تا یک سالگی و ۲۰۰ هزار واحد برای کودکان بزرگتر از یک سال، عوارض بیماری را کم می‌کند. اگر کودک دچار عوارضی شد باید در بیمارستان بستری و درمان شود.
● واکسن سرخک
تا پیش از ساخت واکسن سرخک در سال ۱۹۶۳ میلادی، این بیماری تنها در ایالات متحده صدها نفر را به کام مرگ فرستاده و میلیون‌ها نفر دیگر را مبتلا ساخته بود.
از زمان ساخت این واکسن، هر سال حدود ۱۰۰ مورد ابتلا به این بیماری در ایالات متحده گزارش شده است و تنها تعداد بسیار معدودی بر اثر آن مرده‌اند. این واکسن سه‌گانه از کودکان در برابر بیماری‌های سرخک، اوریون و سرخچه محافظت می‌کند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید