جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک فنجان چای در جزیره آشوراده


یک فنجان چای در جزیره آشوراده
مسافت ۶ تا ۷ ساعته با اتوبوس و ۴ ساعته با سواری به علاوه ۴۵ دقیقه دیگر تمام وقتی است كه باید برای كندن از دل دود زده شهر سپری كنید تا به آشوراده برسید ؛ جزیره ای زیبا و قدیمی در نزدیكی بندر تركمن. از تهران به گرگان و از گرگان تا بندر تركمن كه بروید یك قایق موتوری شما را روی آب شناور دریای خزر می برد تا آشوراده. آشورا ده در روزگار پیشین سه جزیره بوده است نزدیك به هم و حالا كه آب دریا بالاتر آمده دوجزیره شرقی و غربی را در خود فرو برده است. آشوراده در زمان صفویه شكارگاه شاهان صفوی بوده است و قلعه های متعددی كه برای اقامت آنان ساخته شده، حالا پس از گذشت زمان در حال تخریب هستند. در دوران آغا محمدخان قاجار روس ها با فكر تأسیس پایگاه نظامی در اشرف (بهشهر امروز) آشورا ده را تصرف می كنند. آغا محمد خان روسها را از آشوراده بیرون می كند و باز در زمان محمدشاه قاجار روسها به آشوراده بر می گردند و در استرآباد و بندر تركمن تأسیسات تجاری، مسكونی و قلعه های نظامی می سازند.
حالا دیگر تا چند سال آشوراده پایگاه روسها می شود و محلی برای ساخت قلعه های نظامی مجهز شان.
تلاش های ناصر الدین شاه و امیر كبیر هم نمی تواند روس ها را از این جزیره زیبا بیرون كند تا اینكه همزمان با پیروزی انقلابیون سرخ در روسیه ، روسها با آشوراده خدا حافظی می كنند.
رضا شاه بعدها قلعه نظامی روس ها را بازسازی می كند و تا چند سال بعد به عنوان پاسگاه مرزی مورد استفاده قرار می گیرد. رضا شاه هیچوقت تصور نمی كرد جزیره ای كه به بازسازی قلعه ها یش پرداخته است محلی باشد برای تبعیدش، قبل از تبعید دائمی به جزیره سن موریس. از سال ۱۳۳۰ به بعد عده ای از صیادان و كارگران شیلات به عنوان اولین ساكنان آشوراده در آن خانه ساختند و زندگی ایرانی در این جزیره را آغاز كردند. زندگی كه بالا آمدن آب دریا مهم ترین تهدید برای آن بود و همین دلیلی شد برای ترك جزیره و سكونت ساكنان آن در بندر تركمن.
حالا علاوه بر خانه های ساكنین بزرگترین قلعه روسی ها و خانه وزیر مختار روس ها هم در معرض نابودی و تخریب قرار گرفته است.
حالا با همه این تفاسیر اگر تصمیم گرفتید به آشوراده سفر كنید و از این هیاهوی بی در و پیكر تهران _ حتی برای یكی دو روز _ رها شوید، بدانید كه آشوراده جایی برای اقامت و خواب شب ندارد.
زحمت بكشید و بدون ترس از آب دریا به گرگان و ناهار خوران بروید. ۴۵ دقیقه راه تا یك مسافرخانه یا هتل ارزان با امكانات مناسب به صرفه به نظر می رسد. اینجا از هتل های لوكس ۱۲۰ هزار تومانی پیدا می شود تا مسافر خانه های ۵ تا ۶ هزار تومانی. یك جای مناسب با امكانات متوسط هم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان براحتی پیدا می شود. اگر بخواهید از گرگان تا بندر تركمن در بست بگیرید باید ۳ تا ۴ هزار تومان هم به راننده محلی بدهید كه بعضاً می توان با آنها رفیق شد و كمتر «پیاده شد». قایق موتوری های بندر تركمن تا آشوراده در هر مسیر ۲۵۰۰ تومان از شما می گیرند تا در كمتر از ۵ دقیقه شما را به جزیره برسانند. حالا در جزیره هستید و می توانید سرمای زمستانی و مرطوب جزیره را با یك فنجان جای داغ از تن بیرون كنید.
بعد از بیرون آمدن از قهوه خانه وقتی به نزدیكی «كانال خوزینی» ها می رسید مراقب چند سگ بدون قلاده باشید. جزیره روباه و شغال و مار آبی هم دارد. روباه و شغال از انسان فرار می كنند اما مار آبی گازهایی می گیرد كه اگر چه كشنده نیست اما تا چند روز دردش به عنوان یادگار آشوراده با شما می ماند.
اگر صبح زود به جزیره می روید می توانید با نیمرو یا املت در قهوه خانه از خودتان پذیرایی كنید.
حالا باید كوله بارتان را جمع كنید و به شلوغی مزخرف شهرستان برگردید. هنگام برگشت خرید صنایع دستی تركمنی را فراموش نكنید كه تا مدتی می تواند یاد آور خاطرات خوش سفر به طبیعت زنده شمال كشور باشد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید