شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کاپتوپریل چگونه دارویی است


کاپتوپریل چگونه دارویی است
▪ نام تجاری این دارو «کاپوتن» (Capoten) است.
از نظر طبقه‌بندی درمانی به‌عنوان داروی ضدافزایش فشار خون و همچنین به‌عنوان داروی کمکی در درمان نارسایی احتقانی قلب (CHF) به‌کار می‌رود و در بازار به شکل قرص‌های ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرمی موجود است.از موارد مصرف دیگر این دارو می‌توان به کنترل زیادی، خفیف یا متوسط فشارخون به تنهایی یا همراه با یک داروی مدریتازیدی (ادرارآور) و همچنین در درمان افزایش شدید فشارخون که به سایر تدابیر درمانی پاسخ نمی‌دهند، مصرف می‌شود. کاپتوپریل به‌عنوان داروی کمکی در نارسایی قلبی، پس از سکته قلبی و در آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت غیروابسته به انسولین مصرف می‌شود.
▪ فارماکوکنیتیک
حدود ۷۵ـ۶۰ درصد دارو جذب می‌شود، غذا ممکن است جذب دارو را به میزان ۴۰ـ۲۵ درصد کاهش دهد. این دارو از راه ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر آن کمتر از ۳ ساعت است.
▪ موارد منع مصرف و احتیاط
این دارو در بیماری کلیوی، عروقی و تنگی آئورت و همچنین حاملگی نباید مصرف شود. در بیماری زیادی پتاسیم خون، آنژیوادم، تنگی شریان کلیه، پیوند کلیه و عیب کار کلیه باید با احتیاط مصرف شود.به‌دنبال مصرف این دارو، عوارض جانبی یا ناخواسته‌ای مشاهده شده است که شامل؛ کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد و تهوع است. همچنین خشکی مداوم دهان، سرفه، تغییرات صدا و حس چشایی از موارد دیگر است. در بعضی موارد، سوءهاظمه، درد شکم، عیب کار کلیه و اختلالات خونی با مصرف این دارو گزارش شده است.
▪ اقدامات پرستاری
۱) بهترین زمان تجویز دارو، یک ساعت قبل از غذاست. غذا جذب دارو را ۴۰ـ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. قرص ممکن است کمی بوی سولفور داشته باشد.
۲) دارو در ظروف مقاوم در برابر نور و در دمای حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد باید نگهداری شود.
۳) استراحت در بستر و اندازه‌گیری فشارخون تا ۳ ساعت اول بعد از دوز ابتدایی توصیه می‌شود.
۴) مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
۵) این دارو فشارخون افزایش‌یافته را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این‌رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
۶) طی مصرف این دارو، رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیت دارد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید