شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
اغلب معلمان وقتى که به ارزشيابى شاگردان مىانديشند، فکرشان متوجه تعريف محدود انواع آزمونهاى کتبى و سؤالات امتحانى مىشود، ولى بايد به خاطر داشت که بسيارى از ارزشگذارىهاى ما بر اساس مشاهدهٔ فعاليتهايى است که شاگردان در درون مدرسه انجام مىدهند؛ مثلاً هنگامى که وقتشناسي، انجام دادن مطلوب فعاليتهاى آموزشى يا احساس عدم امنيت شاگردى را در مقايسه با شاگردان ديگر مىسنجيم يا دربارهٔ حس همکارى آنان در فعاليتهاى آموزشى قضاوت مىکنيم يا ابتکار شاگردى را در حل مسائل جديد مىستاييم، همه ارزشيابىهايى هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعيتهاى آموزشى استوار است. چنانکه قبلاً نيز يادآور شديم، اگر معلم خود را از قيد ارزشيابىهاى کتبى و شفاهى معمول برهاند و روشهاى ارزشيابى را با روشهاى مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بيشتر مىتواند به اعتبار روش ارزشيابى خود متکى باشد و به آن اطمينان کند. |
اگرچه روش مشاهده نيز معايب و محدوديتهايى دارد، مثلاً ممکن است موقعيتهايى که شاگردان مختلف در آن تحت مشاهده قرار مىگيرند يکسان نباشد يا احتمال تطابق ميزانها و مقياسهايى که مشاهدهکنندگان مختلف به کار مىگيرند بسيار ضعيف باشد، ولى لازم است که ارزشيابى شاگردان در موقعيتى واقعى و با توجه به ويژگىهاى خاص خود صورت بگيرد. از طرف ديگر، براى بعضى از رفتارها، آزمونهاى شايسته و مناسبى وجود ندارد که بتواند جانشين موقعيتهاى طبيعى بشود و در مورد بعضى از رفتارها شايد هرگز چنين آزمونهايى به وجود نيايد. بنابراين، در هر بحث جامعى که دربارهٔ ارزشيابى به عمل مىآيد، بايد لزوماً به کليه روشهايى که به نحوى ضريب اعتماد و اطمينان نتايج ارزشيابى را بالا مىبرد، توجه کافى مبذول داشت. در مواردى که تهيه آزمونهاى مناسب ميسر باشد، به کارگيرى روشهاى آزمون مرجح است؛ زيرا در اين صورت، مىتوان تسلط و کنترل بيشترى بر موقعيت داشت و موقعيت و عمل واحدى را به همهٔ شاگردان عرضه کرد. مىتوان با روشهاى آزمون يکسان، نتايج دقيقترى به دست آورد. علاوه بر اين، با اين روش نتايج ارزشيابى کمتر تحتتأثير شخص آزماينده قرار خواهد گرفت. با وجود اين، نبايد فراموش کرد که بسيارى از جنبههاى مختلف رفتار شاگردان را نمىتوان به مرحله آزمونهاى ساده تنزل داد و بايد آنها را در موقعيت واقعى سنجيد. |
با توجه به مطالب فوق و انواع تغييراتى که در حيطههاى مختلف يادگيرى به وجود مىآيد، حداقل چهار روش ارزشيابى پيشنهاد مىشود. |
معلم مىتواند از مجموع روشهاى فوق يا از آزمونهاى ترکيب شده - که به آزمونهاى موقعيتي معروف است - استفاده کند. ارزشيابى موقعيتى موقعيتهاى مرکب و پيچيدهاى را ارزشيابى مىکند که از طرفى داراى وضع ثابت و يکسان آزمونى است و از طرف ديگر، جنبهٔ طبيعى و واقعى آموزش و يادگيرى را بازگو مىکند. آزمونهاى روش ارزشيابى موقعيتى بين عينى و استاندارد بودن روش آزمونى از يک طرف، و طبيعى بودن روش مشاهدهٔ رفتار واقعى از طرف ديگر، سازش ايجاد مىکند و براى دست يافتن به رفتارهايى که نمىتوان آنها را از طريق انواع معمولى ارزشيابى به دست آورد، امکانات متعدد و جالبى عرضه مىدارد. |
همچنین مشاهده کنید
- فرایند یادگیری انسان
- نظریههای یادگیری
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- روشهای جدید تدریس
- نظریههای تدریس
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- تحلیل آموزشی
- هدفهای آموزشی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- الگوهای یادگیری
- محتوا، روش و وسیله
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- الگوهای تدریس
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- روشهای تدریس سنتی
- عوامل مؤثر بر یادگیری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی سیل کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال سینما کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات سرطان نخبگان مدیران خودرو فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل