جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سیاست توسعه جهانگردی و تفریحگاه‌ها (۲)


براساس تحليل بازار (در پائين‌ شرح داده مى‌شود)، اين طرح نوع و تعداد اتاق مورد نياز را پيش‌بينى مى‌کند - جمعاً ۵۰۰۰ تخت تا سال ۲۰۰۲. تعداد تخت‌هاى پيش‌بينى‌شده به هريک از مناطق توسعه براى ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ اختصاص يافته‌اند شکل زير، سهميه اتاق براى هريک از مناطق جهانگردى را براى ۱۹۹۷ ۲۰۰۲ نشان مى‌دهد. به‌علت اهميت منطقه، ناحيه پايتخت به‌عنوان مرکز تجارى و دولتى و ناحيه توقف براى جهانگردان، اين منطقه بيش از نيمى از تخت‌ها را به خود اختصاص مى‌دهد.
در اين طرح براى دره ۱۹۹۷ - ۱۹۹۳ سهميه اتاق ريز شده است. به‌علت زمان مورد نياز براى احداث اتاق، هيچ تخت براى ۱۹۹۳ پيش‌بينى‌ نشده است. يک برنامه ضربتى براى تهيه تخت‌هاى بيشتر تا ۱۹۹۴ توصيه شده است. اين تخت‌هاى اضافى به شکل اردواى گشت و شکار با ساتانداردهاى بالا خواهد بود. اتاق بيشتر مورد نياز بعد از ۱۹۹۴ ترکيبى از هتل‌هاى بازسازى شده و جديد، و کلبه‌ها و اردوهاى گشت و شکل خواهند بود. تمام اتاق‌ها با توجه به محل احداث با استانداردهاى کيفيتى متوسط و بالا ساخته خواهد شد. اين طرح انواع کلبه‌ها و اردوهاى گشت و شکارى را که بايد احداث شوند شرح مى‌دهد.
اين طرح تأمين ساير امکانات توريستى را توصيه مى‌کند. اين امکانات به شکل مراکز خدمات توريستى در نزديکى پارک‌هاى ملى و ساير نقاط مقصدهاى اصلى خواهند بود سه سطح از مراکز توريستى بدين ترتيب پيشنهاد شده‌اند:
- مراکز توريستى اصلى - گستره‌اى جامع از امکانات را عرضه مى‌کنند از جمله يک سالن پذيرائى و اطلاع‌رساني، يک مرکز معرفى طبيعت، يک باجهٔ خدمات عمومى براى صدور بليت پارک و گذاشتن راهنما براى تورها، سفرها، حمل‌ونقل و تورها کلينيک طبى و خدمات تخليه اضطراري، مستراح‌هاى عمومي، خدمات خرده‌فروشى از قبيل کافه‌ها، بارها و فروشگاه‌هاى صنايع‌دستي.
- مراکز توريستى فرعى - وظايف محدودترى دارند و اندازهٔ آنان نيز کوچک‌تر است.
- مراکز توريستى کوچک - تنها امکانات ابتدائى پذيرائى و اطلاع‌رساني، معرفى مختصرى از طبيعت و مستراح‌هاى عمومى را ارائه مى‌کنند.
آن گروه از مراکز توريستى که به نيازهاى خاص جهانگردان طالب ماجراجوئى سرويس مى‌دهند اندکى متفاوت هستند. اين مراکز داراى خدمات باربري، يک فروشگاه مواد غذائى و دفتر فروش و کرايه لوازم پوشاک هستند. خدمات تخليه اضطرارى به‌خصوص براى اين مراکز مهم هستند.
اين طرح يک برنامهٔ ده ساله براى توسعه مراکز جهانگردى ارائه مى‌کند. ايجاد شش مرکز براى ۹۷ - ۱۹۹۳ و ۱۱ مرکز براى ۲۰۰۲ - ۱۹۹۸ زمانبندى شده‌اند.
توصيه‌هائى براى حمل‌ونقل شده است. اين طرح خاطرنشان مى‌سازد که امکانات بين‌المللى فرودگاهى در اِنتبه پس از تکميل برنامهٔ فعلى نوسازى داراى ظرفيت کافى خواهند بود. با اين حال، اتصال‌هاى هوائى بين‌المللى نياز به گسترش خواهد داشت. فرودگاه‌هاى داخلى براى جهانگردى زياد مهم نيستند. تعقيب برنامهٔ بهسازى و حفظ دائمى باندهاى هواپيما و پارک‌هاى ملى مختلف به‌منظور بهتر رسيدن جهانگردان به اين پارک‌ها بسيار حائزاهميت است.
اين طرح نشان مى‌دهد که پيشرفتى چشمگير در بازسازى شبکه راه‌ها در حال انجام است، و اکنون مى‌توان از طريق جاده به چندين مقصد توريستى به راحتى رسيد. طرح مزبور ساير جاده‌هائى را که براى استفادهٔ توريستى هنوز نياز به ترسيم شدن دارند فهرست مى‌کند.
دربارهٔ توسعه بازار (جهانگردي) اين طرح مى‌گويد که در کوتاه‌مدت بازاريابى و جذب جهانگردان بايد به دقت برخورد کرد. ظرفيت محدود کنونى تسهيلات در مناطق توريستى و امکانات محدود تماشاى حيوانات و پرندگان وحشى بسيارى از انتظارات معمولى جهانگردان را برآورده نخواهد ساخت. وقتى‌که اين اوضاع بهتر شود، مى‌توان بازاريابى را با حرارت بيشترى تعقيب کرد. پيش‌بينى تعداد جهانگردانى که وارد کشور مى‌شوند بر برنامهٔ پيشنهادى احداث اتاق‌هاى جديد مناطق توريستى مبتنى است. در همين حال، طبق اهداف برنامهٔ فعلى حفظ و نگهداري، جمعيت جانوارن وحشى افزايش خواهد يافت. تعداد جهانگردان تفريحى پيش‌بينى مى‌شد که تا ۱۹۹۷ به ۳۳،۰۰۰ و تا ۲۰۰۲ به ۶۶،۵۰۰ نفر برسد. به‌علاوه، تعداد زيادى جهانگرد امور بازرگانى و ساير انواع جهانگرد به کشور خواهند آمد.
از نظر منطقه مبدأ بازارهاى منبع عمدتاً اروپاى‌غربى و ايالات متحده آمريکا شناسائى شده‌اند. کشورهاى بازار اصلى که بايد هدف‌گيرى شوند عبارت خواهند بود از بريتانيا، آلمان، و ايالات متحده آمريکا به‌عنوان کشورهاى اصلى و ايتاليا و فرانسه به‌عنوان کشورهاى فرعي. اين طرح بخش‌هاى بازار اصلى را مشخص مى‌کند - جهانگردان معمولى تک‌مقصدي، جهانگردان معمولى چندمقصدى جهانگردان منطقه‌اى (ساکنان کشورهاى همسايه)، جهانگردان پياده‌پيما، جهانگردان مسافرت‌کننده با کاميون، و جهانگردان با علاقهٔ خاص. اهداف بازاريابى بدين صورت بيان شده‌اند:
- همکارى نزديک با تمام کشورهاى همسايه.
- توسعه هرچه بيشتر و ممکن بخش‌هاى بازار.
- تشويق ورود جهانگردان در تمام طول فصل.
- جذب بخش‌هائى از بازار که باعث اقامت طولانى‌ترى مى‌شوند تا نتيجه‌اى مطلوب از هزينه‌هاى بازاريابى حاصل شود.
- هدايت منابع بازاريابى به بخش‌هائى از بازار که گرايش به خرج کردن بيشتر دارند.
يک پژوهش موردى بعدي، سياست و برنامهٔ تبليغاتى براى اوگاندا را براساس اين پيش‌بينى‌هاى بازار و اهداف بازاريابى بررسى مى‌کند.
اين طرح تأثير زيست‌محيطى را با توجه به چندين عامل مطالعه مى‌کند - انواع تأثيرات، ظرفيت پذيرش بيولوژيگي، ظرفيت پذيرش توريستي، و آثار بصرى و مادّي. چنانچه از توصيه‌هاى اين طرح و ساير برنامه‌ها پيروى شود هيچ مشکل جدى محيطى به‌وجود نمى‌آيد. با وجود اين، برخى از انواع استفادهٔ جهانگردى بايد به شدت کنترل شود. براى مثال، تماشاى گوريل‌ها و شمپانزه‌ها بايد ظرفيت‌هاى پذيرش مشخص را رعايت کنند. براى تماشاى گوريل، تعداد بازديدکنندگان نبايد بيش از شش نفر بالاى سن ۱۵ سال و بيش از يک ساعت در روز تجاوز کند. اين کنترل لازم است تا براى عادت گروه‌هاى دسته‌جمعى گوريل‌ها مزاحمت ناخواسته ايجاد نکند و حيوانات را از ابتلاء به بيمارى‌هاى کشندهٔ انسانى حفاظت نمايد.
تأثير اجتماعى به‌طور مختصر در اين طرح بررسى شده است. هيچ مشکل جدى اجتماعى پيش‌بينى نشده است. با اين حال، توصيه شده است که اطلاعات در اختيار جهانگردان قرار گيرد و مردم محلى دربارهٔ جهانگردى آموزش ببينند. اين آموزش عمومى به‌خصوص براى آگاه ساختن اجتماعات محلى از نياز به حفظ ناحيه‌هاى طبيعى مهم از سوءاستفاده بسيار حائزاهميت است. اين طرح اظهار مى‌کند که اين تمرين بايد دربر گيرندهٔ مشارکت اين اجتماعات در اعمال ضوابط کنترل، برنامه‌ريزى پيشنهادهاى توسعه و تشويق مشارکت آنان در فوايد توسعه جهانگردى باشد.


همچنین مشاهده کنید