یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
ناصرعلىسرهندى
شيخناصر على سرهندى (سهرندى) ملقب به 'صائباى ثانى' و متخلص به 'على' از شاعران معروف پارسىگوى هند در سدهٔ يازدهم و آغاز سدهٔ دوازدهم هجرى است. ولادتش به سال ۱۰۴۸ هـ در سرهند (سهرند) اتفاق افتاد و از عهد شباب شاعرى آغاز نمود و ملازمت ميرزا فقيرالله بدخشى مخاطب به سيفخان حاکم اله آباد اختيار کرده به مستقر حکومتش رفت و در آنجا به گلگشت کنارههاى گنگ و جمنا سرگرم شد و چون سيفخان به سال ۱۰۹۵هـ درگذشت ناصر به سرهند بازگشت و در آنجا گرفتار آزار يکى از عالمان دين و هجوم متعصبان شد ليکن توانست از آن معرکه برهد و توبه کند و امن و امان خويش را بازيابد. وى به سال ۱۱۰۰هـ از سرهند به بيجاپور رفت و ملازمت اميرالامرا ذوالفقارخان بهسر برد و در همين سفر بود که به يکى از مجذوبان هند بهنام شاه حميد دست ارادت داد و سرانجام به وارستگى و بىنيازى و مصاحبت با اهل فقر گرائيده در سرزمين هند به سياحت پرداخت و نيز به آهنگ گلگشت ايران به پنجاب رفت و چندگاهى آنجا ماند. و پس از آن تا مولتان رفت و از آنجا به شاهجهان آباد بازگشت و در انزوا بود تا در ششم رمضان سال ۱۱۰۸هـ بدرود حيات گفت و قرب مزار نظامالدين اوليا نزديک دهلى به خاک سپرده شد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از کليات اشعار ناصر على که متجاوز از ۳۵۰۰ بيت است به تمامى و به اجزاء نسخههاى متعدد در دست است. ديوانش به سال ۱۸۴۴ ميلادى (۱۲۸۱ هـ ق) در لکنهو و بار ديگر به سال ۱۹۱۷ ميلادى در کانپور چاپ شد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وى در ميان شاعران پارسىگوى هند از جملهٔ سرآمدان است. ويژگيش در داشتن خيلالات باريک و بسيار دقيق و دقت در يافتن مضمونهاى تازهٔ ديرياب و داشتن زبان سادهٔ متمايل به زبان محاوره است و ديوانش سير تکاملى اينگونه شعر را خاصه در معنىهاى غنائى تا ظهور عبدالقادر در بىدل به نيکى نشان مىدهد. ولى اين بلندپروازىهاى خيال ناصرعلى را گاه در بيان معانيش ناتوان و الفاظش را نارسا مىساخت و 'از اين جهت مستعدان عراق شعرش را به بىمحاورگى و کج و مج الفاظى متهم مىکردند و از اشعارش استشهاد مىآوردند' . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ناصرعلى در شاعرى بيشتر بر ذوق خود تکيه داشت تا بر اطلاع و دانش خويش و به همين سبب بود که در اوايل کار شاعرى او بعضى از ناقدان عهد باور نداشتند که شعرهايش از او است. اين جودت طبع و حدَّت ذهن که ناصر على دريافتن و ادا کردن مضمونها چنين چيره کرده بود، مايهٔ غرور وى نيز گشت و او را به بلند پروازىهاى وادار نمود و به خودستائى بسيار در اشعارش برانگيخت و غافل از آنکه پارسيش گاه مقرون به لغزشهائى بود و ضعف تأليف در برخى از بيتهايش آنها را در ديوانش کم نيست، و قدرتش در تمثيل نيز قابل توجه است. از او است: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حسین امیرعبداللهیان حجاب سازمان همکاری اسلامی انتخابات جنگ امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی افغانستان
هواشناسی زاهدان سیل تهران شهرداری تهران فضای مجازی باران یسنا سامانه بارشی آتش سوزی سازمان هواشناسی هلال احمر
قیمت خودرو مالیات ارز خودرو قیمت دلار بانک مرکزی تورم مسکن دلار قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان
تلویزیون جهان دفاع مقدس صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر بارسلونا باشگاه پرسپولیس بازی باشگاه استقلال علی خطیر جواد نکونام
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل مایکروسافت
توت فرنگی کبد چرب